استاندار کهگیلویه و بویراحمد به آتش سوزی های اخبر در خائیز و مراتع و جنگل های گچساران اشاره کرد و گفت: در بحث اطفای حریق سپاه و بسیجیان به سازماندهی شده و با همه توان پای کار بود.
کد خبر: ۹۲۴۶۶۶۹
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، جلسه ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استاندار و با حضور معاون عمرانی استاندار، سردار انصاری فرمانده نیروی انتظامی، سردار حکمتیان اصل فرمانده تیپ 48 سپاه فتح، فرمانداران، شهرداران و مدیران عضو این ستاد عصر امروز جمعه ( 16 خرداد ماه 99) در ساختمان دولت برگزار شد برگزار شد.

حسین کلانتری در این نشست که با دستور کار آتش سوزی‌های اخیر در استان  برگزار شد به گفته‌های مدیران اشاره کرد و گفت: آتش همیشه بوده و در سال‌های تر سالی آتش سوزی‌ها بیشتر بوده و سال‌هایی بوده که  یک هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخته و در این آتش سوزی‌ها اتفاقاتی افتاده که سلامت افراد هم به خطر افتاده است اما حفاظت از یک درخت هم بر ما لازم است.

رئیس شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر ۲۲۰ فقره آتش سوزی در کشور اتفاق افتاده و در استان های بزرگ و دارای امکانات هم این آتش‌سوزی ها اتفاق افتاده و باید در اسرع وقت و امکانات موجود آتش خاموش شود.

وی با بیان این که امکانات در چنین مواقعی خیلی مهم است افزود: کل دمنده‌های استان تا سال ۹۸ به ۵۰ تا نمی‌رسید که تا پایان سال ۳۰۰ دمنده وارد استان می‌کنیم و اکنون دو برابر همه امکانات همه سال‌های گذشته امسال افزایش داشته‌ایم.

استاندار گفت: از کل مساحت استان که ۱۵ هزار کیلومتر مربع است ۸۷ درصد آن جنگلی و مرتع است و تنها ۱۳ درصد بقیه اماکن و روستاها و شهرهای ماست و جنگل‌ها و مراتع استان بالای یک میلیون کیلومتر مربع است و باید با نوع نگاه متفاوت‌تری آن‌ها را حفاظت کنیم.

این مسوول گفت: در چند بخش باید کار کنیم و به همه مسوولان دستور داده‌ایم تا پای کار باشند که فرماندار و بخشدار ما با حضور در آتش حتی پاهایشان تاول زده و همه در صحنه بوده‌اند. 

وی با بیان این که باید برای جلوگیری از این آتش سوزی‌ها چه کار کنیم افزود: برنامه‌های کوتاه و میان و بلند مدت داریم باید تابستان امسال را مدیریت کنیم فرمانداران باید جلسه بحران تشکیل دهند و نقاط حادثه خیز مشخص است و دو هزار و ۶۰۰ هکتار در معرض آسیب است و باید همه عملیاتی پای کار باشند و همه امکانات هم پای کار باشد.

وی افزود: باید همه امکانات را تا می‌توانیم وارد استان کنیم و امکانات اطفای حریق را به نسبت توزیع می‌کنیم پایگاه ثابت آتش سوزی‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم استفاده از پهپاد و هوشمند سازی در جنگل ضرورت است که در برنامه میان مدت قرار می‌گیرد و مسوولان مرکزنشین روی برنامه های بلندمدت کار می کنند.

کلانتری گفت: در برنامه کوتاه مدت باید همه دستگاه‌های اجرایی حضور داشته باشند و تلاش می‌کنیم که امسال ۳۰۰ نیروی مجهز و مجرب با امکانات در استان داشته باشیم.

وی گفت: از همه مردم استان تشکر می‌کنیم عشق خودشان را به جنگل و مرتع نشان دادند و مسوولان هم همگی پیگیری کردند و باید از جوانان دهدشتی و گچسارانی قدردانی کنیم که حضور فوق العاده داشتند و بسیجیان هم سازماندهی شده پای کار بودند و سپاه هم با همه توان پای کار بود.

استاندار گفت: به محض حادثه هم از جانب فرمانده کل سپاه و ارتش اعلام همکاری کردند و وزیر کشور و رئیس سازمان بحران در جریان امر قرار گرفتند
در این شرایط همه دوستداران محیط زیست اعلام همکاری کردند که از همه قدردانی می کنیم رسانه‌ها هم با دلسوزی قلم زدند و نقد کردند و ما از همه کسانی که از سر دلسوزی قلم زدند و نوشتند قدردانی می کنیم.

وی افزود: بعضی می‌گفتند مسوولان در خوابند افراد با ذهنیت خودشان قلم زدند و ما هم استفاده کردیم ولی معتقدیم کسانی که در بحران هستند نباید وارد حاشیه شوند.

استاندار در خصوص اطلاع رسانی صدا و سیما و آماری که استاندار در شبکه‌های کشوری می‌داد افزود: حدود یکصد هکتار آتش سوزی داشتیم که ۴۰ هکتار خسارت دید و قرار نیست که غیر کارشناسی حرفی بزنیم.

وی با انتقاد از برخی اطلاع‌ رسانی‌ها گفت: استاندار که مقام رسمی است حرف او در رسانه ها نمی‌رود و حرف دیگران می‌رود و در سایت ها می‌نویسند و آمارهای ریز و درشت می‌دهند در حالی که این گونه نبوده فیلم آتش سوزی استرالیا و گوزن آمریکای شمالی را به نام خاییز بیرون می دهند و می گویند همه خواب هستند اما ما می‌گوییم که دلسوزی و انتقاد همراه با آمار درست باشد.

وی به همکاری مسوولان کشوری اشاره کرد و گفت: اولین واکنش مسوولان کشور از سوی خود رییس‌جمهور بود و ورود پیدا کرد و به مسوولان کشوری دستور دادند و جهانگیری و واعظی با همه توان پی‌گیری کردند و امیر حاتمی و امیر جعفری‌نژاد چندین بار با ما تماس گرفتند.

استاندار خاطرنشان کرد: در کدام عملیات ۶ فروند بالگرد وارد می‌شود هر مشکلات عملیاتی هم داشتیم در دره علمدار که حوزه بهبهان است ۳۰ نفر را با فرماندار برای اطفای حریق به آن شهرستان فرستادیم.

وی با بیان خبری بسیار خوشحال کننده اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه یاسوج در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفت که افتخاری بزرگ برای استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از شهرداری تهران برای همکاری و اعزام یگانی از آتش نشانی تهران به استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: خوشبختانه در بدو ورود خودشان یک آتش را خاموش کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات