خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام «محمود محمدی‌عراقی» با اشاره به اینکه نباید در افتتاح موزه دفاع مقدس قم شتابزده عمل کرد، گفت: طراحی‌های مناسب المان‌ها و آثار حجمی و تلفیق صوت و نور، اثربخشی موزه دفاع مقدس استان را مضاعف می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵۱۶۲۶
|
۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،حجت‌الاسلام «محمود محمدی‌عراقی» در حاشیه بازدید از روند تکمیل پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان  اظهار داشت: نامگذاری اختصاصی این موزه با عنوان «دفاع مقدس» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشخص کننده اهمیت ویژه آن است که باید چهار دوره انقلاب اسلامی و پس از آن و دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن یعنی دوره رهبری امام خامنه‌ای به خوبی برای بازدیدکنندگان جنبه آموزندگی داشته باشد.

وی با اشاره به بازدید از برخی موزه‌های کشور‌های خارجی افزود: با آن که در آن کشور‌ها از الگو‌های حماسی و معنوی همچون کشور ما خبری نیست، اما در موزه‌های آن‌ها با استفاده از آثار حجمی و هنری و تلفیق نور و صوت، حوادث تاریخی و جنگ‌های مربوطه به طرز موثری برای بازدیدکنندگان بخصوص نسل جوان آن‌ها بازسازی و معرفی می‌شود.

محمدی‌عراقی ادامه داد: احداث نماد‌ها و المان‌های دفاع مقدس و انقلاب در موزه قم باید به گونه‌ای باشد که یکی از نقاط هدف محققان و گردشگران داخلی و خارجی و تمامی حق طلبان و آزادی‌خواهان برای شناخت انقلاب اسلامی و آرمان‌های دفاع مقدس قرار گیرد و لذا باید برای معرفی محتوا به زبان‌های مختلف تدابیری اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: نسل جوان و نوجوان ما دوران انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند و بیم آن می‌رود واقعیات جنایات آمریکا و رژیم طاغوت در هیاهوی جنگ رسانه‌ای گم شود.

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با اشاره به نمونه‌ای از جنایات رژیم بعث در طول جنگ ابراز داشت: شهر دزفول بخاطر کثرت موشک‌باران و شهر کرمانشاه نیز به دلیل کثرت بمباران هوایی مشهور است و در یک روز صد‌ها کودک و نوجوان و مرد و زن در کرمانشاه بر اثر بمباران هواپیما‌های دشمن به شهادت رسیدند.

این مسئول ادامه داد: به آن اندازه که جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در صبرا و شتیلا معرفی شده، نمونه‌هایی مثل حماسه کرمانشاه و نیز جنایات منافقین در دهه ۶۰ که نشان دهنده اوج مظلومیت نظام و خباثت دشمنان اسلام بود، به خوبی معرفی نشده و باید برای نسل جوان تبیین شود، زیرا این نسل در آینده مطالبه جدی خواهد داشت.

محمدی‌عراقی افزود: موزه دفاع مقدس محل نگهداری آثار باستانی نیست بلکه باید روح داشته باشد و به انسان روحیه بدهد کما اینکه در برخی شهر‌های کشور، چنین مراکزی هر چند در محل‌های کوچک، اما با محتوای عالی و تاثیرگذار ساخته شده است.

وی با انتقاد از تاخیر استان قم در تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس تاکید کرد: مردم و بخصوص رزمندگان دفاع مقدس نسبت به افتتاح این موزه امید دارند و ضرورت دارد با صرف زمان مناسب و کافی و پرهیز از هرگونه شتابزدگی، نهایت دقت و خلاقیت و زیبایی در موزه آرایی و بهره‌برداری از موزه صورت گیرد.

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم، اعلام فراخوان به مردم و موسسات به منظور ارائه آثار و اسناد مربوط به انقلاب و دفاع مقدس و نگهداری در موزه را عامل دیگری بر رونق محتوای مرکز خواند و افزود: شایسته است خاطرات علما و بزرگان از همجواری با امام خمینی (ره) و روند تاریخ انقلاب اسلامی و هشت سال حماسه و ایثار ثبت و ضبط شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی وقایع و افتخارات تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و پیشرفت‌های چند سال اخیر کشور در حوزه‌های مختلف، مورد غفلت واقع شده اند و باید آن افتخارات هم به نسل جوان و هم به تمامی دنیا منتقل شود.

محمدی‌عراقی با اشاره به مقاومت نیرو‌های حزب‌الله و انصارالله و جوانان فلسطینی و سوری و عراقی و... در برابر دشمنان عنوان کرد: این حرکت‌ها مولود انقلاب است و نشان می‌دهد حرکت حضرت امام و انقلاب و خون مطهر شهدا در منطقه تاثیرگذار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خود غرب و جنبش‌های ضد استکباری، ضد نظام سرمایه‌داری و مبارزه با نژادپرستی تحت تاثیر انقلاب اسلامی است، افزود: این‌ها همه واقعیاتی است که نسل جوان ما باید از آن آگاه باشند.

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با تاکید بر اختصاص بخشی از موزه به موضوعات مهمی همچون حادثه مدرسه فیضیه یادآور شد: در دوران ۱۵ ساله تبعید حضرت امام (ره) کسانی بودند که اجازه ندادند چراغ انقلاب خاموش شود و باید سراغ آن‌ها رفت و آثار و خاطره مبارزات و تلاش‌های آنان را ثبت و ضبط کرد.

این مسئول تاکید کرد: اگر در زمینه معرفی دستاورد‌ها و ارزش‌های انقلاب به جوانان کوتاهی شود، دشمنان طمع خواهند کرد و جوانان ما را به سمت زندگی با سبک تفکر غربی سوق خواهند داد.

محمدی‌عراقی استفاده از روش‌های هنری و تکنیک‌های جدید ترکیب نور و صدا در ارائه محتوای موزه را یکی از راهکار‌های جذب مخاطب بخصوص جوانان و نوجوانان برشمرد و عنوان کرد: به خوبی می‌توان معماری جمهوری اسلامی و آثار و معجزات و ارزش‌ها و دستاورد‌های مهم آن را بازسازی و معرفی کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها