خبرهای داغ:
زنان دغدغه مند و انقلابی می توانند با رفع شبهات و ایرادهایی که مردم جامعه به ساختار اقتصاد مقاومتی می گیرند، زمینه های تحقق هرچه سریعتر اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.
کد خبر: ۹۲۵۲۳۴۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،از آنجا که بیش از یک دهه است که شعار اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و در حال تبدیل شدن به یک گفتمان از سطح جلسات اقتصادی عبور کرده و به لایه های زندگی اجتماعی و حتی نشست های خانوادگی هم رسیده است، برخی تصور می کنند اقتصاد مقاومتی اقدامی جدید و نوآورانه در کشور ما است و بر این اساس انتقادهایی بر آن وارد می کنند.
با توجه به جنگ اقتصادی که کشور ما به صورت علنی با آن مواجه است، به نظر می رسد، پاسخ به شبهاتی در زمینه اقتصاد مقاومتی که در حال حاضر مطرح است، به عنوان جهاد اقتصادی محسوب شود و وظیفه تمام زنان انقلابی و دغدغه مند است که تا با آشنایی بیشتر با مفاهیم اقتصاد مقاومتی نقاط ابهام را برای مردم برطرف کنند تا گام های تحقق اقتصاد مقاومتی را تسریع بخشند.
بر این اساس در این یادداشت به دو ابهام در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداخته می شود که برخی از این انتقادها به نام آن است و منتقدان اقتصاد مقاومتی را به اقتصاد ریاضتی تشبیه می کنند در حالیکه اقتصاد ریاضتی هیچ گونه سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و به نوعی نقطه مقابل آن است زیرا هدف اصلی اقتصاد مقاومتی این است که کشور از جهت اقتصادی مقاوم شود و بتواند در مقابل توطئه های دشمنان مقاومت کند این نوع اقتصاد، با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می کند خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند.
در حالیکه اقتصاد ریاضتی با فشار به مردم، اقتصاد داخلی و حتی کاهش برنامه های توسعه ای کشور، سعی می کند کشورهای دیگر که رقیب اقتصادی هستند را راضی کند.
اقتصاد مقاومتی در دیگر کشورها
انتقاد دیگری که در خصوص اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بیان این موضوع است که اقتصاد مقاومتی ایده ای جدید محسوب می شود و بر این اساس، احتمال شکست آن بسیار بالاست، در حالیکه اقتصاد مقاومتی تجربه ای بسیار طولانی در کشورهایی دارد که در حال حاضر از نظر اقتصادی وضع بسیار مطلوبی دارند.
رهبر معظم انقلاب در فرمایشات نوروزی خود در سال فروردین ماه ۱۳۹۳ اقتصاد مقاومتی را یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور دانسته و خاطر نشان کردند که این موضوع منحصر به کشور ما نیست؛ یعنی بسیاری از کشورها، امروز با توجه به این تکانه‌های اجتماعی و زیر و رو شدن‌های اقتصادی‌ای که در این بیست سی سال گذشته اتفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند، پس این حرکتی که ما داریم انجام میدهیم، دغدغه‌ی دیگر کشورها هم هست؛ مخصوص ما نیست.
طبق فرموده ایشان در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵، اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد.... دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در یکصد و پنجاه سال گذشته به کارگیری اقتصاد مقاومتی بوده است.
کسانی که اطلاعات خاصی در این زمینه ندارند و یا برخی به صورت مغرضانه، به اقتصاد مقاومتی نگاه می کنند و بدون کسب اطلاعات اولیه از تاریخچه اقتصاد مقاومتی در دیگر کشورها، تصور می کنند که کشورهایی که در حال حاضر وضعیت اقتصادی نسبتا مطلوبی نسبت به دیگر کشورها دارند و بر مبنای اقتصاد آزاد اداره می شوند، از ابتدا این رویه را داشته اند، در حالیکه کشوری مانند آمریکا، پیشرفت اقتصادی خود را مرهون «اقتصاد مقاومتی» است. در کتاب «اقتصاد مقاومتی در آمریکا»، نوشته اکبر ابدالی محمدی، به این موضوع پرداخته است.
این کتاب از تاریخچه مهاجرات کارگران انگلیسی به سرزمین آمریکا شروع و سپس حوادثی که در پی آن آمریکایی ها به عنوان مستعمره انگلستان، حق تولید مایحتاج زندگی را نداشتند و همه ضروریات خودشان را با واردات تأمین می کردند، بیان شده است.
اما کم کم با آگاهی مردم آمریکا ورق برگشت و قطع وابستگی، شعار همگانی برای مبارزه با استعمار و نهایتا منجر به انقلاب شد؛ تا جایی که حتی امروز هم با وجود آزاد بودن صادرات پسته به آمریکا، قانون با وضع مالیات شدیدی از وارد شدن این محصول ایرانی به آمریکا خودداری می کند و مردم هم از این تصمیم کاملا راضی اند.
حجت الله عبدالملکی، به عنوان یکی از نظریه پردازان اقتصاد مقاومتی در کشور که عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز هست، در مورد معرفی این کتاب در حساب توییتر خود نوشته است: در مقام مقایسه، یکی از مدل های عملی نزدیک به اقتصاد مقاومتی، الگوی اقتصادی آمریکاست، مدلی که البته از توصیه آن به دیگران اجتناب می کنند و جزئیات آن را در کتب اقتصادی بین المللی ذکر نمی کنند! وی در ادامه خواندن این کتاب را به علاقمندان در حوزه اقتصاد مقاومتی توصیه می کند.
فضای بکر بیان تجربیات اقتصاد مقاومتی در دیگر کشورها
متاسفانه توجه به این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و همانطور که دکتر عبدالملکی بیان کرده و ابدالی نیز در گفتگویی به آن اشاره دارد، در حوزه آشنایی با مفاهیم اقتصاد مقاومتی و تجربه دیگر کشور ها در این زمینه منابع ترجمه نشده فراوانی وجود دارد که فضای بکر و دست نخورده ای برای محققان محسوب می شود و توصیه می گردد که مترجمان دغدغه مند به این حوزه، با ورود جدی به موضوعاتی از این دست درصدد غنی تر کردن پشتوانه های گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در کشور باشند.

طنین یاس - زهرا باقری

ارسال نظرات