خبرهای داغ:
در روزهایی که مهمان ناخوانده دوباره به خانه بازگشت:

سفید، زرد، قرمز، وضعیت استان کدام است؟/تجمعات، عامل اصلی شیوع کرونا

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین اظهار کرد: عمده مشکلات موجود در تجمعات است. رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است و این موضوع در بازار، شبکه حمل و نقل و تاکسی ها باید با شدت بیشتری از سوی مردم، فروشندگان و رانندگان رعایت شود.
کد خبر: ۹۲۵۳۲۷۲
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

خبرگزاری بسیج قزوین: هیچ کس نمی داند دقیقا از چه ساعت و روز و دقیقه ای بود که جهان وارد دور جدیدی از حیات شد که مردم در عین لزوم حفظ ارتباط با پیرامون خود، در واقع به نوعی باید از پیرامون خود نیز فاصله می گرفتند.

ناگهان کووید 19، تیتر اول تمام رسانه های مکتوب و مجازی، شنیداری و دیداری جهان شد و ابتدا قسمت بزرگی از قاره آسیا درگیر و دار نبرد با این ویروس ناشناخته، هرروز بخشی از آمار جمعیتی خود را از دست داد و این زنجیره به سرعت سراسر جهان را فراگرفت.

مسلما، کشور ما نیز بعنوان قمست کوچکی از جهان هستی از شیوع این بیماری در امان نبود و با ورود اولین بیمار کرونایی، کم کم استان های کشور به این ویروس ناشناخته مبتلا شد.

استان قزوین، از همان آغازین روزهای شیوع این بیماری با مدیریت دستگاه های اجرایی و انصافا تلاش برخی مسوولان دلسوز و مردمی و با همکاری بی نظیر مردم و گروه های جهادی و بسیجی، توانست این بیماری و روند پیشرفت آن را مدیریت کند.

البته نگذریم از جانفشانی کادر درمان که عاشقانه پای تعهد خود ایستادند و نیز گروه های بسیجی که برای پاکسازی سطح شهرها و روستاها، شبانه روز به امر گندزدایی مراکز شهری و روستایی پرداختند.

امروز یازدهم تیرماه سال 99 در حالی که گمان میرفت این بیماری کنترل شده، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، موج جدیدی از بیماری در حالی بازگشته که انتظار بازگشت زودهنگام آن نمی رفت و زمانبندی ها معطوف به پایان تابستان بود.

استان قزوین نیز مانند سایر استان های کشور، رشد محسوسی در شیوع مجدد بیماری کرونا داشته و اگر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم جدی گرفته نشود، قطعا تلاش مسوولان استان به تنهایی، نمی تواند از بروز جدی تر بیماری جلوگیری نماید.

منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین و جانشین و سخنگوی ستاد پیشگیری کرونا در گفتگوی با خبرنگار بسیج و با اشاره به وضعیت استان قزوین در شرایط کرونایی بیان کرد: سه شهر آبیک، آوج و البرز در وضعیت سفید، قزوین و بویین زهرا در وضعیت زرد و شهرستان تاکستان در وضعیت زرد متمایل به قرمز یا همان وضعت نارنجی به سر می برد.

200 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند

وی گفت: در حال حاضر حدود 200 بیمار در بیمارستان ها تحت مراقبت هستند که 20 نفر از این بیماران در بخش مراقبت های ویژه و در وضعیت کمک تنفسی قرار دارند.

به نظر می رسد مردم استان وضعیت سخت این بیماری را جدی نگرفته اند کما اینکه بخشی از جمعیت آماری استان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند و این می تواند زنگ خطری برای طیف های مختلف سنی هم استانی باشد.

حبیبی در این خصوص افزود: روند پیشرفت بیماری در استان به نحوی است که با افزایش میزان بیماران سرپایی مشکوک به کرونا مواجه هستیم و در این بین مسلما شهرستان تاکستان نیاز به مراقبت های بیشتری به ویژه از سوی مردم دارد.

عمده مشکلات موجود در تجمعات است

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین اظهار کرد:. عمده مشکلات موجود در تجمعات است. با توجه به شروع کسب و کار مردم و تصمیمات ستاد ملی کرونا در حوزه های مختلف، مشاغل و مراکز مختلف فعالیت خود را آغاز کرده اند که این امر بر روند شیوع بیماری تاثیر گذار است اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است و این موضوع در بازار، شبکه حمل و نقل و تاکسی ها باید با شدت بیشتری از سوی مردم، فروشندگان و رانندگان رعایت شود.

به گزارش بسیج، باید این نکته را مورد توجه قرار داد که بازگشت به روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، علاوه بر مشکلات روانی وارد شده بر جامعه، می تواند بار مالی سنگینی را هم بر مردم و هم بر دولت تحمیل کند.

در شرایط سختی که بر جهان غالب شده و تبعات تحریم ها بر ایران، قطعا تامین ملزومات و خدمات شهری برای پیشگیری از بیماری کرونا کار سختی است.

800 تخت بیمارستانی آماده شرایط بحرانی است

حبیبی در این خصوص بیان کرد: در مجموع حدود 800 تخت بیمارستانی آماده رویارویی با شرایط بحرانی است که در حال حاضر حدود 200 تخت در حال استفاده است. همچنین در خصوص تجهیز بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونا استان قزوین با اشاره به آمادگی استان در بحث پیشگیری از کرونا برای روزهای پیش رو اضافه کرد: به سازمان صمت استان ماموریت داده شده واحدهای تولیدی ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی آمادگی کامل برای تولید و پیش بینی های لازم برای پیک دوم را داشته باشند.

کاش در این روزها که تثبت همین میزان سلامت محیطی که با تحمل سختی های بیشمار از سوی کادر درمان و کادر مدافع سلامت به دست آمده، مردم کمی بیشتر برای حفظ سلامت خانواده و پیرامون خود تلاش می کردند.

الزام در استفاده از ماسک،کم هزینه ترین راه پیشگیری از کرونا

حبیبی در این زمینه خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک بهترین، کم هزینه ترین و سریعترین راهی است که در تجمعات به مردم توصیه می شود و حتی در فضاهای سربسته استفاده از ماسک اجباری است به طوری که در تمام سیستم های اداری به ویژه بانک ها، هم کارمندان و هم ارباب رجوع باید از ماسک استفاده نمایند.

به گزارش بسیج، شاید همین ساده انگاری بیماری از سوی مردم، تصمیم گیران کشور در ستاد ملی کرونا را مجبور به اتخاذ روش های پیشگیرانه نماید که این امر با توجه به شیوع پرسرعت بیماری در استان های مختلف به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، دور از ذهن نیست.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در این راستا تصریح کرد: تیم های مراقبتی و بهداشتی با حضور نمایندگان تعزیرات، صمت، دانشگاه علوم پزشکی و دادستانی فعال بوده و با مراکز و افراد متخلف برخورد قضایی و قانونی می شود.

پلمب 4 تالار پذیرایی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی

وی افزود: تالارهای پذیرایی با پنجاه درصد ظرفیت فعال شدند و در همین راستا چهار تالار پلمب و حکم زندان برای برخی مدیران این تالارها صادر شد.

سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونا استان قزوین اظهار کرد: اولویت ما سلامت مردم است و هیچ اغماضی در این راستا وجود ندارد. اما نکته مهم در مهار کرونا رعایت مسایل بهداشتی از سوی مردم است و اگر مردم اهتمامی در پیشگیری از بیماری نداشته باشند، قطعا تلاش مسوولان بی نتیجه می ماند.

با توجه به سخنان جانشین و سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونا استان قزوین می توان نتیجه گرفت که بخش بزرگی از پیشگیری ها برعهده مردم است. استان آماده رویارویی با شرایطی است که در پیش است اما اگر هم استانی ها برای نجات جان خود و خانواده و اطرافیان خود همت نگمارند، بی شک تلاش مسوولان خروجی لازم را نداشته و این ویروس مهلک، پیروز میدان خواهد بود.

نگارنده: سهیلا عظیمی
۱۰۱۰/گ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار