قرار گرفتن استان ایلام در وضعیت قرمز

آن‌روی سکه کرونا در ایلام نمایان شد

تنها در ۱۱ روز اول تیرماه تعداد مبتلایان ۲ برابر شد یعنی به اندازه چهار ماه گذشته تنها در این ۱۱ روز مبتلا شدند، آمار فوتی‌ها نیز که در خردادماه کاهش یافته بود و در بیشتر روزها به صفر رسید به طور فزاینده‌ای افزایش یافت.
کد خبر: ۹۲۵۴۳۹۳
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

این روزها خبرهای خوشی از وضعیت کرونا در ایلام به گوش نمی‌رسد، کرونا آنروی سکه خود را به ایلامیان نشان داد، هشدارهایی که از هفته‌ها قبل داده می‌شد به واقعیت پیوست و رشد آمار ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا این استان را در شرایط بحران و در وضعیت قرمز کرونا قرار داد.

ایلام اولین روزهای تابستان را که به اشتباه انتظار می‌رفت کرونا فروکش کند با رکوردزنی شروع کرد و آمار مبتلایان، بستری‌ها، بیماران نیازمند آی‌سی‌یو و فوتی‌های کرونا با شیب فزاینده و اختلاف فراوان به بالاترین تعداد از زمان شیوع رسید.

هر چند انتظار می‌رفت ایلام به عنوان استانی که در محاصره سه استان قرمز کرونا قرار داشته و مردمان آن مراودات دیرینه با این استان‌ها دارند به چنین وضعیتی دچار شود اما به طور قطع آنچه رسیدن به شرایط بحرانی کرونا را تشدید کرد، بی‌توجهی و عدم رعایت مردم است.

تنها در ۱۱ روز اول تیرماه تعداد مبتلایان ۲ برابر شد یعنی به اندازه چهار ماه گذشته تنها در این ۱۱ روز مبتلا شدند، آمار فوتی‌ها نیز که در خردادماه کاهش یافته بود و در بیشتر روزها به صفر رسید به طور فزاینده‌ای افزایش یافت.

نکته نگران‌کننده کاهش میانگین سنی مبتلایان و افزایش شدید ابتلا در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است که نشان می‌دهد جوانان و نوجوانان در این استان به تصور اینکه کرونا نمی‌گیرند یا اینکه بدن آن‌ها به اندازه کافی برای مبارزه با کرونا قوی است، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور غیرضروری در بازار و اجتماعات، برگزاری مراسمات عروسی و عزا به سنتی‌ترین شکل و حضور افراد پرخطر در این مراسمات و مراودات غیرضروری با استان‌های همجوار که در وضعیت قرمز قرار داشتند از جماه مهم‌ترین علت‌های گرفتاری استان ایلام در وضعیت بحرانی کروناست.

بنابر اعلام استاندار ایلام هم‌اکنون ۹۰ درصد جمعیت این استان در منطقه قرمز کرونا قرار دارند و از مجموع ۱۱ شهرستان هشت شهرستان شامل ایلام، ایوان، مهران، دهلران، آبدانان، ملکشاهی و چرداول در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

گرفتار شدن استان ایلام در وضعیت قرمز کرونا مسوولان را ناچار به اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها می‌کند که راهی پرهزینه برای کنترل کروناست و دود آن به چشم ملت و دولت می‌رود اما راه آسان و کم‌هزینه‌ ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پیش‌روی ایلامیان است که هر چند دیرهنگام اما تا حدودی مورد توجه مردم قرار گرفته است و امید می‌رود با ادامه این روند ایلام از وضعیت بحران کرونا خارج شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار