دستوری کردن قیمت مرغ راهکاری ابتدای و ارزان قیمتی است که توسط دولت برای کنترل بازار مرغ صورت گرفته که نه سودی برای مصرف کننده دارد و نه برای تولیدکنندگان.
کد خبر: ۹۲۵۴۷۵۲
|
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج، با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، دولت ورود پیدا کرد و با اعمال قیمت دستوری سعی در کاهش قیمت این محصول در بازار کردف اما بسیاری از مرغداران به این دستور دولت امتنا نکردند و مرغ را با قیمت دلخواه وارد بازار کردند.آن‌ها می‌گویند قیمتی که دولت داده پایین‌تر از قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ است اما دولت اصرار دارد که قیمت باید کاهش پیدا کند .چرا که مرغداران از نهادهای دولتی استفاده می‌کنند.
در همین رابطه احمد خامسی یکی از تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی بسیج گفت: مرغدار در تنگاه است. قیمت واقعی مرغ و تخمرغ یکی و نیم برابری است که دولت اعلام کرده است الان با محاسبه تمام هزینه‌ها قیمت یک کیلو گوشت مرغی 18 تا 19 هزار تومان برای مرغدار اب می‌خورد.
وی افزود: برای تولید یک کیلو گوشت مرغ یک مرغ باید 4 کیلو دانه مصرف کند، و هر کیلو دانه در بازار 5 هزار تومان است. سرانه نهاده که به ما می‌دهند کفایت مرغ را تا پایان دورش نمی‌کند و باید در بازار آزاد تعمین کند.
این تولید کننده خاطرنشان کرد: دولت مبنای قیمت گذاری خود را بر اساس نهادهای دولتی تعیین می‌کند. به طور کلی مثلا قیمت سویا دولتی حدود 4 هزار تومان با بازار ازاد تفاوت دارد.

خامسی با بیان اینکه تا زمانی که قیمت نهادها این گونه باشد قیمت‌ها متعادل نمی‌شود، گفت: اگردولت با این روند قیمت گذاری پیش برود مطمعنا قیمت مرغ باز هم افزایش خواهد داشت دلیل این هم که تولیدکنندگان انگیزه خود را از دست می‌دهند.
وی اضافه کرد: دولت برای تنظیم بازار مرغ باید در زمان تولید مازاد وجود داشته باشد، مرغ را از مرغداران خریدار کند و در زمانی که تولید کاهش پیدا کرد آن را در بازار تزریق کند.

به گزارش بسیج، پرویز فروغی دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور هم از قیمت دستور دولت انقاد کرده و گفته براساس آنالیز قیمت‌های تمام‌شده تولید نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۱۲ هزار تومان و گوشت مرغ بین ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان برآورد و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شده بود که به دلیل عدم تعیین قیمت نهایی جوجه یک‌روزه جلسه قیمت‌گذاری به زمان دیگری موکول شد.
او گفته تصویب قیمت ۱۵ هزار تومانی گوشت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار، نه‌تنها کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد بلکه صنعت طیور را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.
دستوری شدن قیمت مرغ راهکاری است که در دوران مختلف توسط دولت‌ها اعمال شده و هرگز نتوانسته بازار این محصول را کنترل کند. آنچه که تولیدکنندگان و کارشناسان معدقدند این است که دولت یا باید مرغ را به صورت تضمینی از مرغدار خریداری کند یا اینکه نهادهای دامی ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد.

ارسال نظرات