خبرهای داغ:
قبادی بیان کرد: حق سوال و استیضاح از وظایف و اختیارات اولیه و قانونی مجلس است، اگر پیش از این نمایندگان از این رویه استفاده نمی کرده اند و یا کم بهره برده اند مشکل را باید در اقدامات آنها جست و جو کرد.
کد خبر: ۹۲۵۴۷۸۱
|
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

روز گذشته ظریف برای ارائه گزارشی درباره تحولات بین‌المللی و سیاست خارجی کشورمان به دعوت نمایندگان خانه ملت در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

در این حضور ظریف به بازخوانی اتفاقات پیرامون برجام پرداخت و در خصوص گذشته برجام سخن گفت و نهایتا برجام را سند افتخار ملی خواند که آینده و تاریخ به روشنی این افتخار را آیینه خواهند بود.

اتفاقات دیروز مجلس شورای اسلامی خالی از حواشی و کنش های متفاوت دستگاه تبلیغاتی رسانه ای دولت نبوده و نگاهی به تیتر های روزنامه های امروز(16 تیر99) شاهد این موضوع است.

اقدام هوشمندانه مجلس، همکاری و حفظ اتحاد با دولت
علی اکبر قبادی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین با نگاهی تحلیلی بر رویداد های 15 تیرماه در مجلس اذعان کرد: مجلس دیروز نشان داد که به دنبال ایجاد تنش با دولت در شرایط کنونی نیست و به دنبال همکاری است تا بتواند مشکلات کشور را کاهش دهد.

وی ادامه داد: مجلس به دنبال دامنه ای از همکاری با دستگاه دیپلماسی کشور است چرا که این دستگاه مستقیما روی اقتصاد کشور تاثیر دارد و میتواند ارزهایی که خارج از کشور بلوکه و یا مصادره هستند را نجات دهد و در نهایت روی بازار ارز متشنج این روزهای کشور اثر بگذارد.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: لحنی که دیروز در مجلس شاهد بودیم مسالمت آمیز بود و میتوان به عنوان یک کار صحیح ارزیابی شود، چرا که امروز زمان مجادله دولت و مجلس نیست و باید همه تلاش ها روی متحد بودن و یکپارچه عمل کردن تجمیع گردد. مدارایی که از مجلس در خصوص دستگاه دیپلماسی شاهد بودیم بسیار قابل درک است، کشور مقادیر زیادی ارز خارج از مرزها دارد و معاملاتی کرده است که وظیفه مطالبه گری این پول ها به عهد دستگاه دیپلماسی است و در جمله ای از رییس مجلس به طور مستقیم اعلام شد که یکی از ارکان کشور در جنگ اقتصادی حال حاضر دستگاه دیپلماسی می باشد.

قبادی تصریح کرد: مجلس دریافته است که مجادله با دولت در حال حاضر حال کشور را بهتر نمی کند و نباید رفتارها به طریقی باشد که خدایی ناکرده دولت سر لج بیفتد، در شرایطی که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت دوازدهم باقی است عملکرد قوه مقننه باید به طریقی باشد که دولت را پای کار بیاورد و اقدامات به زمین مانده را بر گرده اش بگذارد.

فرصت های سوخته اقدامات اقتصلدی در سطح منطقه/ چرا با دلار کار می کنیم؟
وی اضافه کرد: ما فرصت زیادی را برای تعامل اقتصادی با کشور های منطقه، کشورهایی که خواهان حذف دلار از مبادلات هستند و کشور های آسیای مرکزی از دست داده ایم، با این حال اشاره آقای ظریف به حذف دلار در مبادلات باز هم روزنه امید است و اگر از همین امروز دولت به سمت و سوی بازیابی روابط اقتصادی با کشور های همسایه و هند، چین، روسیه ، برزیل و... برود می توان امیدوار بود این شرایط سخت اقتصادی تا حدودی سر و سامان میابد و مجلس باید همین رویکرد را حفظ کند.

قبادی در ادامه این گفت و گو یادآور شد: از اهداف انقلاب اسلامی مقابله با امپریالیسم و سیاست های برتری جویانه و استکباری آمریکا بوده است، اینکه همه مبادلات خارجی کشور ما بر مبنای دلار آمریکا انجام می شود قابل درک نیست و حتی برای نجات اقتصاد کشور حداقل در زمینه های خارجی باید در این روند تغییر رویه اتفاق بیفتد.

وی گفت: آقایان مسئول و دولتمردان توجهی به این امر نداشته اند ولی اگر هم اکنون هم به این فهم رسیده باشند کشور با مبادلات در منطقه می تواند این دوران سخت را بگذراند به شرطی که نگاه ها را از غرب، اروپا و آمریکا بردارد و به منطقه و کشورهای آسیایی نگاهی دیگر بار داشته باشد.

قدم های صحیح مجلس و قوه قضائیه
قبادی یادآور شد: مجلس نشان داد دغدغه حل مشکلات اقتصادی کشور را دارد و با همکاری با دولت می خواهد مشکلی حل کند و به دنبال علیه دولت بودن و عقده کشایی سیاسی نیست حتی اگر برخی ها به دنبال این هستند که با فرا فکنی هایی از این دست اصل قضیه را کمرنگ کنند. مجلس نمی خوهد مانع حل مشکلات باشد، قطعا استیضاح کابینه و خود دولت امروز راه حل نیست چرا که با این روش دولت در یک اقدام رسانه ای دست به مظلومنمایی می زند و مسیر به صورت کلی تغییر میابد.

وی ادامه داد: مظلوم نمایی دولت کار را برای انقلابی ها سخت تر می کند چرا که با این روند دولت خود را از اشتباهاتش تبرعه می کند. سوال از شخص اقای رییس جمهور هم برنامه خوبی برای مجلس است، مردم نباید فراموش کنند که مقصر اصلی شرایط امروز چه کسی است؟ در حالی که برخی ها تلاش می کنند نوک پیکان ناکارآمدی خود را به سوی رهبر انقلاب کج کنند پر واضح است که هر بخش از این نظام که تحت مدیریت مستقیم رهبری است به پیشرفت چشمگیر در سطح جهانی رسیده است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: مجلس هم مانند قوه قضائیه هم اکنون به دنبال مچ گیری نیستند، در اقدامات آقای رییسی دیدیم که از در مسالمت وارد شدند که اگر می خواستند برای مثال در موضوع فروش خودرو از در دقیق قانون وارد شوند دستگیری های زیادی اتفاق می افتاد، موضوع 22 میلیاردی ارز نیمایی هم همین طریقه را در شرایط کنونی دارد، که 11 میلیار آن بازگشته و 11 میلیارد باقی مانده به گفته قوه قضائیه کاملا در دستان دانه درشت ها است.

سوال و استیضاح حق قانونی مجلس و نمایندگان مردم است
قبادی بیان کرد: برخی می خواهند با ایجاد دعاوی سیاسی اقدامات مجلس را زیر سوال های تبلیغاتی ببرند ولی باید در نظر داشته باشیم که حق سوال و استیضاح از وظایف و اختیارات اولیه و قانونی مجلس است، اگر پیش از این نمایندگان از این رویه استفاده نمی کرده اند و یا کم بهره برده اند مشکل را باید در اقدامات آنها جست و جو کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی این گفت و گو خاطر نشان کرد: انفعال دستگاه دیپلماسی ما بر هیچ کس پوشیده نیست، اگر امروز در یک جنگ همه جانبه اقتصادی قرار داریم آقایان باید در نظر داشته باشند که اگر نتوانستیم پولهایمان را از آمریکا پس بگیریم از کشورهای منطقه و اروپا که می توانستیم، نمونه آن هم در موضوع کرونا وقتی ماسک و مواد ضد عفونی کننده از آلمان و فرانسه خریداری کردند، هزینه را کامل پرداختند ولی در عوض اموال کاملا مصادره گردید بدون اینکه اقدام جدی ای از سوی دستگاه دیپلماسی داشته باشیم.

1004/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها