خبرهای داغ:
در شرایطی که بیماری کرونا سلامت حداکثری جامعه را تهدید می‌کند، ابهام در برگزاری زمان کنکور سراسری سال99 سلامت روانی داوطلبان کنکور را هم مورد هدف قرار داده است.
کد خبر: ۹۲۵۵۵۶۳
|
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از تبعات منفی بیماری کرونا متاثر کردن حوزه آموزش به تاثیرات منفی و مخربی است که گاها برای اولین بار خانواده ها را درگیر کرده است. خاصه در چنین موسمی که زمان برگزاری کنکور سراسری را پشت سر گذاشته ایم ، خبرهای متناقض حاکی از تحت تاثیر قرار گر فتن این آزمون سرنوشت ساز است. به این مفهوم که عده ای در این مقال از به تعویق افتادن دوباره کنکور خبر می دهند و عده ای دیگر به برگزاری در موعد مقرر اصرار می ورزند و در این میان خانواده هایی که فرزندانشان گرفتار این معرکه اند، مانند همیشه توپ چوگان این تضاد و تعارض اند. به این معنا که خانواده ها در میان موجی از خبرها که تحت عنوان خبر جدید منتشر می شود هر لحظه با یک عدد و رقم مواجه می شوند که از ساعت و روز و ماه و سال برگزاری کنکور حکایت دارد.

بدتر آنکه فضای مجازی بی در و پیکر نیز نمکی بر این زخم است که با تحریف و کذب بار این غم را دو چندان میکنند.

حال سوال اساسی این است که با توجه به معین بودن زمان برگزاری کنکور و ارائه آمار لحظه ای از وضعیت بیماری کرونا آیا متولیان برگزاری کنکور زمان قطعی برگزاری آزمون کنکور سراسری را اعلام می کنند یا خیر؟ و آیا اساسا به اهمیت برگزاری این آزمون واقفند یا به تأسی از روش پیشین دولت کریمه صورت مسئله را پاک کرده و دربند هدر رفتن وقت ،انرژی و سرمایه دواطلبان این آزمون سرنوشت ساز نیستند.


خبرنگاردانا که با هدف اخذ آخرین اطلاعات از مسئولان سازمان سنجش با آنها تماس گرفت موفق به برقراری تماس نشد و تماس ها بی پاسخ ماند. از سوی دیگر تماس با نمایندگان کمیسیون آموزش هم نتیجه ای نداشت که در مجموع می توان به این نتیجه رسید که موافقان و مخالفان برگزاری کنکور در مرداد ماه هنوز هیچ رهیافتی از مذاکرات و جلساتی که مدعی برگزاری ان بوده اند نداشته و دستشان خالی تر از همیشه است.

 

 آزمونی که در تیرماه برگزار نشد

 تا چندی پیش حتی پس از حلول سال نو پیش بینی مسئولان و متولیان برگزاری کنکور این بود که آزمون سراسری در تیر ماه برگزار می شود و ممکن است تا آن زمان اوضاع روبراه شود یا آمار سرایت و سرعت انتقال بیماری رو به کاهش باشد که در این صورت کنکور سراسری 99 در زمان اعلام شده یعنی 12 و 13 تیر ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

اما بر خلاف تصور آنها روند ابتلا به کرونا در بسیاری از شهر ها رو به افزایش بود و بسیاری از شهرها به شهرهایی که وضعیت آنها قرمز اعلام شده بود پیوستند. اما چرا در این مدت فکری به حال برگزاری کنکور نشد؛ این احتمال را  قوت می بخشد که تنها راهکار آنان به نعویق انداختن دوباره آزمون کنکور بود. فارغ از آنکه عقب انداختن یا منتفی کردن این آزمون چقدر می تواند سرنوشت دانش آموزان را تغییر دهد.


با این حال زمان برگزاری کنکور سراسری به تعویق افتاد و قرار بر این است که این آزمون در روز های پنج شنبه و جمعه 30 و 31 مرداد ماه و با حذف 20تا 30 درصد کتاب ها برگزار شود. که گروه مخالف معتقد است که با وضعیت موجود نمی توان در این تاریخ یعنی در مرداد سال جاری آزمون را برگزار کرد و باید برگزاری کنکور به پاییزو حتی زمستان 99 موکول شود.


اما پیشنهاد برگزاری کنکور در پاییز و زمستان99 با اینکه متضمن سلامت است اما با مخالفت برخی از خانواده ها همراه شد. چرا که آناان معتقدند این بازه زمانی موجب فراموشی مفاد درسی شده و انگیزه دانش آموزان را کاهش می دهد.

کمیسون آموزش و این معرکه

انتظار می رفت که کمیسیون آموزش مجلس که شاهد نابسامانی در این حوزه بود از مدت ها قبل در خصوص راهکارهای برگزاری کنکورمطالبه گری نماید و یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان را که متضمن رعایت پروتکل های وزارت بهداشت بود را برای برگزاری این آزمون پیشنهاد دهد. اما نکته اینجاست که گویا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم که انتظار می رود حساسیت ویژه ای نسبت به سایر متولیان حوزه آموزش نسبت به امر تعلیم و تعلم داشته باشد موافق به تعویق انداختن آزمون کنکور است.

 

چرا که یکی ازنمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با رسانه ها توپ را به  داخل زمین خانواده ها انداخته و عنوان کرده بود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی والدین ، نمایندگان مجلس خواستار تعویق مجدد در برگزاری کنکور 99 از سوی سازمان سنجش شده‌اند.


فارغ از آنکه اگر خانواده ها تنها نگران سلامت فرزندان خود بودند می توانستند راسا تصمیم گرفته و از حضور در آزمون خودداری کنند. اما ناگفته پیداست که انتظار خانواده هایی که دواطلب کنکور دارند این است که متولیانی چون کمیسیون آموزش مجلس طرحی نو در انداخته ترتیبی اتخاذ نماید که با وجود بیماری کرونا آزمونی که دست کم یک سال از عمر و انرژی فرزندان آنها را صرف کرده به درستی برگزار شود.


نکته نگران کننده به تعویق افتادن آزمون نیست. ضمن آنکه باید پذیرفت که عقب انداختن کنکور برای داوطلبان تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

 

 با وجود این اوصاف اگر تضمینی برای برگزاری قطعی آزمون در مرداد ماه باشد، می توان به دیده اغماض از کنار آن گذشت. اما نکته اینجاست که متولیان حوزه سلامت و سایر ارگان هایی که سلامت روانی جامعه را رصد می کنند خود را به دست موج تقدیر سپرده و به هر سو که تقدیر حکم کند متمایل می شوند و اساساً هیچ تصوری از مهار یا گسترش بیماری کرونا در زمان به تعویق افتاده ندارند.


حال این سوال مطرح می شود که اگر خدای ناکرده در زمان معوق و مصوب حضرات هم بیماری در تک و تاز بود؛ تصمیم متعاقب آنان چه خواهد بود؟ آیا باز زمان برگزاری را به بعد موکول خواهند کرد یا به درخواست قاطبه خانواده ها عمل می کنند؟!
 

حرف آخر

نکته پایانی این است که برگزاری کنکور در زمان معوق پروتکل های وزارت بهداشت با چه کیفیتی برگزار می شود و آیا اساسا ناظرانی بر امور کیفی پروتکل نظارت دارند یا خیر؟ این سوال به موزات انتشار خبری مطرح شده که از ابتلای گروهی از دانش آموزان به بیماری کرونا حکایت دارد. این خبر حاکی از آنست که دانش آموزان پایه های ششم و نهم که برای امتحان نهایی سر جلسه امتحان حاضر شده بودند، به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

در این خبر که هنوز بصورت رسمی تایید نشده آمده است که  پس از تستی که از قاطبه دانش آموزان دو پایه یاد شده پس از اخذ امتحان نهایی به عمل آمده، متاسفانه پاسخ مثبت بوده است که در صورت تایید خبر این نکته مسلم و مسجل خواهد شد که رعایت پروتکل های بهداشتی با اهمال ورزی همراه بوده.


بنابراین جا دارد که متولیان برگزاری کنکور پس از آنکه در مورد برگزاری زمان دقیق این آزمون به اجماع نظر رسیدند افکار عمومی را در مورد رعایت پروتکل های  بهداشتی در زمان و مکان برگزاری آزمون کنکور اقناع کنند.

 

/منبع: دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها