"سلطانی" کار آفرین بسیجی یزدی یکی از فعالین در حوزه پرورش گیاه پایاپا،در استان یزد است.
کد خبر: ۹۲۵۵۵۹۶
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، پاپایا یکی از میوه‌های استوایی و بومی مناطق حاره‌ای آمریکا و مکزیک است و در کشور‌های هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می‌شود. کاشت میوه پاپایا در ایران و در شهر یزد نیز انجام شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می‌رسد.
در ادامه شما را با ویژگی‌ها و خواص پاپایا و کارآفرین بسیجی یزدی یکی از فعالین در حوزه پرورش گیاه پاپایا در استان یزد جناب آقای سلطانی بیشتر آشنا خواهیم کرد.
آقای سلطانی لطفا در مورد گیاهی که بر روی پرورش آن کار کرده اید توضیح دهید:
این میوه با نام علمی «کاریکا پاپایا» (Carica papaya) در خانواده «خربزه‌درختیان» (Caricaceae) قرار دارد. این گیاه مانند دیگر درختان این خانواده، یک ساقه گوشتی بلند دارد و میوه‌های گلابی شکل در انتهای این ساقه یا تنه تشکیل می‌شوند. این میوه را با نام خربزه درختی، پاپایه و پاپیتا هم می‌شناسند. همچنین در رنگ‌های سبز، زرد و قرمز موجود می‌باشد.
پرورش گیاه پاپایا از کجا به ایده اجرایی برای شما تبدیل شد:

در حدود ۲ سال پیش زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در اختیار داشتم که در آن درختان انار وجود داشت. با توجه به آب و هوای استان و گرمای مناسب و انگیزه بهره برداری بهینه از زمین موجود به فکر پرورش گیاهان استوایی افتادم. پس از پژوهش‌های لازم و مشورت و کمک مجموعه علمی و پژوهشی سپاه الغدیر پرورش گیاه پاپایا را شروع کردیم. یکی دیگر از انگیزه‌های بنده برای پرورش این گیاه جلوگیری از واردات آن و خروج ارز از کشور بود با توجه شرایط بومی ایران و زمینه مناسب برای پرورش اکثر گیاهان و میوه‌ها و اینکه این گیاه از کشور‌هایی همچون پاکستان و هند وارد میشود پرورش و تولید انبوه این گیاه در داخل میتواند موجب جلوگیری از خروج ارز شود. در ضمن با تولید و صادرات این محصول حتی میتوان برای کشور ارز آوری نیز داشت.
لطفا در مورد ویژگی‌های محیطی پرورش این گیاه توضیح دهید:

محیط مناسب برای رشد این گیاه گرمای مناسب و رطوبت میباشد که خوشبختانه گرمای لازم در یزد وجود دارد و رطوبت لازم را با ایجاد محیط گلخانه‌ای برای رشد مناسب این گیاه فراهم کردیم.
 
در مورد ویژگی‌های میوه پاپایا توضیح دهید:

ابعاد میوه پاپایا حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است. پوست این میوه ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف شود، به رنگ زرد کهربایی تا کمی نارنجی درمی‌آید. این میوه‌ی آبدار، گوشتی زرد، نارنجی یا صورتی و بافت نرم و شیرینی دارد. درون گوشت پاپایا دانه‌های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند. میوه رسیده را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید. خواص و فواید پاپایا بسیار زیاد است. این میوه حاوی آنزیمی به نام پاپایین است. این آنزیم زنجیره‌های پروتئینی ماهیچه‌های گوشت را می‌شکند و هضم آن را ساده‌تر می‌کند. پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و لیکوپن، فیبر، انواع ویتامین مانند ویتامین آ. و ث. و مواد معدنی است. همچنین لازم به ذکر است گیاه پاپایا گیاهی است که از تمام قسمت‌های آن (برگ، ساقه، دانه، میوه و ...) آن استفاده می‌شود.

لطفا در مورد هزینه‌ها و همچنین میزان سود دهی این گیاه توضیح دهید:

این گلخانه با متراژ ۱۰۰۰ متر حدودا مبلغ ۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال هزینه اولیه شامل احداث گلخانه و کاشت اولیه محصول داشته است و پیش بینی ما این است که سالیانه فروش این محصول مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان درآمد زایی داشته باشد که در مقایسه با یک گلخانه پرورش خیار سبز یا گوجه فرنگی که سود بهره برداری از آن سالیانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است بسیار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

در پایان چه توصیه‌ای برای جوانان جویای کار دارید؟

توصیه بنده به جوانان این است که تمامی کار‌ها در ابتدای آغاز آن با موانع و مشکلاتی روبرو است و اگر انسان با انگیره لازم برای رسیدن به هدف خود تلاش کند و در مسیر رسیدن به هدف از تجربیات و نکات علمی لازم در هر کاری بهره گیری لازم را داشته باشد حتما به مقصود خود خواهد رسید.
ارسال نظرات