الهام بهره‌مند با بیان اینکه منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد، افزود: از ابتدای اسفندماه تاکنون ۱۳۰۲ بستری جزء موارد مشکوک و یا مثبت به کرونا در بیمارستان نهم دی خدمات درمانی و بهداشتی را دریافت کردند که ۸۴۰ نفر بهبود یافتند و مابقی در قرنطینه خانگی و یا همچنان بستری هستند.
کد خبر: ۹۲۵۵۸۲۲
|
۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، الهام بهره‌مند معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در دوره گذشته و اواخر فروردین ماه آزمایشگاه ویژه کرونا راه اندازی شد و افزایش آزمایشات را بعلت بیماریابی فعالتر شاهد بودیم که در این مرحله از تمام افراد مشکوک در مراکز ۱۶ ساعته و خدمات جامع سلامت تست کرونا انجام می‌گرفت.
 
وی با بیان اینکه در این دوره روزانه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ تست بصورت سرپایی انجام می‌گرفت، افزود: با توجه به تغییر دستورالعمل‌های بهداشتی کشوری از ۲۰ روز گذشته، نمونه گیری فقط از افراد بالای ۶۰ سال علامت دار، مادران باردار علامت دار، کسانی که تست آن‌ها مثبت اعلام شده و در خانه افراد بالای ۶۰ سال دارند و همچنین در زندان‌ها و خانه‌های سالمندان انجام می‌شود.
 
بهره‌مند خاطر نشان کرد: از ابتدای اسفندماه غربالگری جمعیت تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور آغاز شد و افراد با مراجعه به سامانه سلامت و سیب، چنانچه دارای علائم خاصی بودند به مسئولان بهداشتی گزارش و برای آن فرد از همان ابتدا دستورالعمل‌های بهداشتی از درمان تا ضد عفونی منزل انجام می‌گرفت.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: در دور اول تمام جمعیت تحت پوشش تا پایان فروردین ماه غربالگری شدند، اما در دور دوم اولویت غربالگری با گروهه‌های پر خطر که بیماری‌های زمینه‌ای شامل؛ دیابت، فشار خون، افراد چاق، بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، خواهد بود.
 
وی به جمعیت تحت پوشش دانشگاه توصیه کرد: هر هفته یک یا دو بار به سامانه سلامت مراجعه کنند، زیرا چنانچه فردی به سامانه برخی علائم را اعلام و ثبت کند، بلافاصله برای مراقبت سلامت پیام ارسال می‌شود و آن مراقب موظف است که روند بهبودی فردی که علائم را اعلام کرده بصورت کامل پیگیری کند.
 
بهره‌مند به افراد شناسائی شده بیماری ووید ۱۹ در ادارات و کارخانجات اشاره کرد و افزود: تاکید کردیم اگرتست فردی در این ادارات مثبت اعلام شده با هماهنگی رییس اداره ۱۴ روز که دوره سرایت بیماری است از حضور فرد در محل جلوگیری شود و برای برگشت به کار نیز با تکمیل دو فرم خود اظهاری و گواهی سلامت از پزشکان می‌تواند به کار خود نیز ادامه بدهد.
 
وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا بازرسی‌های از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی که می‌توانست در زمینه انتقال این ویروس نقش داشته باشد تشدید شد و تاکنون ۹ هزار و ۲۰۴ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۳ هزار و ۷۹۸ بازدید از اماکن عمومی، انجام و ۲۱۱ مورد معرفی به مراجع قضایی داشته ایم.
 
وی با بیان اینکه در این مدت ۱۷ هزار و ۴۹۱ کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف شده، افزود: این مواد غذایی در بازدید‌ها و درمحل نیز معدوم شده اند.
 
بهره‌مند با بیان اینکه منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد، افزود: از ابتدای اسفندماه تاکنون ۱۳۰۲ بستری جزء موارد مشکوک و یا مثبت به کرونا در بیمارستان نهم دی خدمات بهداشتی را دریافت کردند که ۸۴۰ نفر بهبود یافتند و مابقی در قرنطینه خانگی و یا همچنان بستری هستند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: اگر میزان بستری در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری روزانه ۳ نفر گزارش شود آن منطقه در وضعیت نارنجی و قرمز قرار می‌گیرد، لذا اکنون منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت قرمز کرونایی است و برخی محدودیت‌ها نیز باید اعمال شود تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.
 
وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک باید بعنوان یک رفتار بهداشتی در بین عموم جامعه نهادینه شود، افزود: به هموطنان توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی از ماسک‌های n۹۵ استفاده نکنند.
 
دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۵۹ عضو هیات علمی و حدود ۷۰۰ دانشجو است که در ۱۰ رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت پزشکی، تکنسین سلامت دهان و دندان در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند.
 
این دانشگاه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت این سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد. ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی شهر تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت بیمارستانی در شهر فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه قرار دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها