خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تحقق جمهوریت به همراه اسلامیت نظام بر عهده شورای نگهبان است تا آرای مردم از دستبرد صاحبان ثروت، قدرت و رسانه مصون بماند.
کد خبر: ۹۲۵۷۷۷۰
|
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار مسئولان، کارکنان و ناظران دفتر شورای نگهبان در استان به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل این نهاد مهم  افزود: عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام هدف شورای نگهبان است و این شورا از جمله ارکان مهم نظام است که به صورت فرا قوه‌ای و مستقل عمل می‌کند و تاکنون با صلابت مقتدرانه و طبق ضوابط قانونی توانسته است وظایف خودش را انجام بدهد.

وی با اشاره به جایگاه بسیار خطیر نهاد شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: علت این جایگاه مهم وظایفی است که بر عهده شورای نگهبان نهاده شده و قانون گذار در ایران سعی کرده است برای جلوگیری از انحراف در جمهوری اسلامی، هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزارانی که در نظام اسلامی تصدی برخی مسئولیت‌ها هستند با تأسیس شورای نگهبان تضمینی برای این موضوع قرار دهد.

حجت الاسلام آل هاشم  ممانعت از ورود کسانی که با مبانی نظام از حیث اعتقادی و وفاداری به انقلاب دچار مشکل هستند و می‌توانند نظام اسلامی را دچار مخاطره کنند وظیفه دیگر شورای نگهبان عنوان و اظهارداشت: هیچ نظامی تضمینی برای عدم انحراف خود ندارد و مسئولان هر نظامی ممکن است منحرف شوند، نظام ایران نیز هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزاران خود ممکن است در معرض انحراف قرار گیرد از این رو باید نهادی وجود داشته باشد تا جلوی کسانی که فاقد صلاحیت هستند و به مبانی نظام، اعتقادی ندارند یا خارج از چارچوب نظام حرکت می‌کنند بگیرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به کنترل و پایش صلاحیت افراد در همه انتخابات‌های کشور توسط شورای نگهبان اضافه کرد: اگر چنانچه کسانی در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری نسبت به اصول و مبانی نظام مقدس نااهل باشند و نفوذ کنند نظام دچار مشکل می‌شود برای جلوگیری از این مشکل طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه شورای نگهبان نه تنها ضامن اسلامیت نظام اسلامی بلکه ضامن جمهوریت نظام هم است، ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران آرای توده‌های مردم زینتی نیست و تعیین کننده هست و توده‌های مردم از صدر تا ذیل نظام همه نقش آفرین هستند.

وی جمهوری اسلامی ایران را نظام مردم سالاری دینی مقید به دین اسلام دانست و افزود: این نظام دموکراسی بی قید نیست و تحقق مردم سالاری یا همان جمهوریت به همراه تحقق اسلامیت برعهده شورای نگهبان است و این شورا اگر در بحث جمهوریت و تحقق مردم سالاری کوتاهی کند نظام از این حیث دچار مخاطره می‌شود.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: اگر قرار است آرای توده‌های مردم در کشور نقش آفرین باشد باید شورای نگهبان وظایف خودش را در بعد پاسداری از جمهوریت نظام انجام دهد.

وی با یادآوری اصل ششم قانون اساسی تاکید کرد: اداره کشور وابسته به اراده عمومی است از این رو اگر اراده ملت به وسیله آراء مردم در انتخابات شکل بگیرد باید نظارت و پایش نهادی مانند شورای نگهبان باشد.

امام جمعه تبریز گفت: شورای نگهبان طبق قانون نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و نظام مردم سالاری دینی در کشور ما مردم‌سالاری کنترل شده و هدایت شده در چارچوب دین است از این رو کسی نمی‌تواند در انتخابات تقلب کند و یا آراء مردم را با پول و سرمایه تحت تاثیر قرار بدهد و شورای نگهبان هم با نقش کنترلی خود تلاش می‌کند آرا واقعی از صندوق‌ها خارج شود و مسئولان واقعی و مطلوب مردم در چارچوب نظام اسلامی بر مسند امور قرار گیرند.

 حجت الاسلام  آل هاشم دفاتر نظارت استانی را نقاط ثقل تشکیلات اجرایی شورای نگهبان دانست و یادآور شد: شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات صحیح، منصفانه و عادلانه نمی‌تواند نظارت خود را به زمان‌هایی که در آن مقطع انتخابات برگزار می‌شود محدود کند از این رو نیازمند افرادی آموزش دیده و آگاه است تا بتواند نظارت را به صورت صحیح و مطلوب انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذاری و نظارت بر قانون یک موضوع تخصصی و امور مربوط به برگزاری انتخابات کاملاً تخصصی است و شبکه نظارت بر انتخابات در دفاتر شورای نگهبان باید تخصص‌های لازم را داشته باشد و باید ارتقا یابد از این رو برگزاری همایش‌های توجیحی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه تبریز با اشاره به پروژه نفوذ دشمن در کشور گفت: نباید در تایید صلاحیت افراد تسامح کنیم و خلاف قانون عمل کنیم چرا که هدف شورای نگهبان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام است و هدف ناظران و کسانی که با شورای نگهبان همکاری می‌کنند باید اخلاص در عمل، پرهیز از باندبازی و قوم گرایی باشد.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: کار ناظران سخت و مسئولیت آور است و هم در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند و از اینکه جلوی نفوذ دشمن را می‌گیرند، نیرو‌های ارزشمندی هستند.

ارسال نظرات