«محمد نصرالله» نماینده پارلمان لبنان گفت: اهمیت پیروزی جنگ ۳۳ روزه در این مسئله نهفته است که قدرت مقاومت و سست بودن ارتش اسرائیل به جهانیان ثابت شد.
کد خبر: ۹۲۵۷۸۸۵
|
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مهر، لبنانی‌ها این روزها مشغول بزرگداشت سالروز پیروزی نیروهای مقاومت در جنگ ۳۳ روزه علیه رژیم صهیونیستی هستند؛ جنگی که نشان داد تعداد نیرو و تجهیزات نظامی برای شکست دادن دشمن اهمیتی ندارد و عقیده و ایمان به هدف در نهایت می‌تواند بزرگ‌ترین پیروزی‌ها را رقم بزند.

دستاوردهای این جنگ از سال ۲۰۰۶ تاکنون معادلات جدیدی را در منطقه به نفع مقاومت رقم زده است.

در همین خصوص خبرنگار مهر مصاحبه‌ای انجام داده است با «محمد نصرالله» نماینده پارلمان لبنان و عضو دفتر سیاسی جنبش أمل که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*به نظر شما دستاوردهای جنگ ۳۳ روزه برای مقاومت لبنان چه بود؟

جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ جنگی بود که رژیم صهیونیستی آن را با هدف وارد آوردن ضربه سختی به مقاومت و گرفتن انتقام شکست سال ۲۰۰۰ به راه انداخت. رژیم صهیونیستی و حامی آن یعنی آمریکا در این جنگ از تمامی سلاح‌ها از جمله سلاح‌های ممنوعه و پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی مانند موشک‌های هوشمند استفاده کردند؛ موشک‌هایی که آمریکا در جریان این جنگ از طریق انگلیس آنها را به رژیم صهیونیستی داد.

اما حساب و کتاب آنها درست از آب در نیامد. مقاومت لبنان برای آنها برنامه دیگری تدارک دیده بود که در نهایت باعث وارد آوردن شکست سنگین به دشمن صهیونیستی شد. اسرائیل بعد از این شکست عاجزانه از آمریکا خواست برای آتش‌بس تلاش کند.

اهمیت جنگ ۳۳ روزه از این جهت است که به جهانیان ثابت شد رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی شکست خورده و دیگر نمی‌تواند در جنوب لبنان باقی بماند. این رژیم همچنین در جنگ کلاسیک با وجود پیشرفته‌ترین سلاح‌هایی که بشر می‌تواند آن را به دست بیاورد شکست خورد. اهمیت این جنگ از آن جهت است که ثابت شد رژیم صهیونیستی خانه‌ای سست‌تر از خانه عنکبوت داشته و ارتشی دارد که اگر اراده وجود داشته باشد می‌توان آن را شکست داد.

*آیا این پیروزی باعث تقویت جایگاه حزب الله لبنان در میان گروه‌های سیاسی و مردم شد؟

بدون شک نتایج جنگ ۳۳ روزه در میان اکثر جهانیان و همچنین کشورهای منطقه و خود لبنان غیر قابل پیش بینی بود و همگان را شگفت زده کرد به طوری که حتی کسانی که مقاومت را دوست ندارند و آن را تایید نمی‌کنند اذعان دارند که کاملاً می‌شود روی این نیروها حساب باز کرد و آنها آمادگی ورود به جنگ‌های مستقیم کلاسیک علیه رژیم صهیونیستی با وجود تفاوت‌های گسترده در تعداد نیرو و تجهیزات را دارند.

مقاومت جگنده ها و تانک‌های پیشرفته ندارد اما با این وجود پیروز شد. بدون هیچ شکی پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه تاثیر مستقیمی بر همگان بر جای گذاشت؛ به طوری که گروه‌های سیاسی در این کشور و در منطقه و در جهان دیدگاه خود را در قبال مقاومت تغییر دادند.

*آیامی‌توان گفت که دستاوردهای پیروزی سال ۲۰۰۶ بر معادلات کنونی در منطقه تاثیر می‌گذارد؟

بررسی قدرت مقاومت در جنگ ۳۳ روزه با قدرت آن بعد از این جنگ تفاوت دارد. قبل از این تصور می‌شد که مقاومت می‌تواند عملیات زمینی برای نابود کردن یک تانک و یا یک پایگاه در جنوب لبنان انجام دهد اما بعد از این جنگ ثابت شد که مقاومت می‌تواند وارد جنگ‌های کلاسیک شده و پیروزمندانه از آن خارج شود.

قدرت مقاومت در برنامه ریزی های نظامی و اطلاعاتی و تعیین اهداف و هدف قرار دادن مستقیم آنها ثابت شد به طوری که دشمن تعادل خود را از دست داد. بر همین اساس پیروزی سال ۲۰۰۶ بدون شک مقاومت را وارد معادله جدیدی کرده به طوری که هیچ گروه سیاسی در داخل لبنان و چه خارج از آن دیگر نمی‌تواند این نیروها را نادیده بگیرد.

*دشمن صهیونیستی به شکسته شدن ادعای «ارتشی که شکست نمی خورد» به دست مقاومت چگونه می‌نگرد؟

موضع‌گیری‌های رژیم صهیونیستی از زمان این جنگ تاکنون با وجود گذشت بیش از یک دهه از آن نشان می‌دهد که همچنان در برخورد با مقاومت لبنان دستپاچه است به ویژه آنکه مقامات رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که مقاومت همچنان به تقویت توان نظامی خود مشغول است و تعداد زیادی از موشک‌های پیشرفته در اختیار دارد.

علاوه بر این مقاومت به صورت مستقیم در برابر چشم جهانیان اعلام کرده است که اهداف نظامی و استراتژیک رژیم صهیونیستی زیر موشک آن قرار دارد. از آن زمان تاکنون مقاومت توانسته به اقدامات و تجاوزات رژیم صهیونیستی واکنش مشابه نشان دهد که این مسئله قوانین درگیری را تغییر داده و ثابت کرده است که ارتشی که شکست نمی‌خورد در نهایت شکست خورده و هیچ جایگاهی در مبارزه با نیروهای مقاومت ندارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها