رییس سازمان ورزش بسیج در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

باید ورزش همگانی را محقق کنیم/در الگوسازی کوتاهی کرده ایم

افق و نگاه ما در حوزه ورزش این است که بتوانیم به مردم خدمات دهیم و ورزش همگانی محقق شود و بتوانیم همه پایگاه های بسیج را در حوزه ورزش فعال کنیم
کد خبر: ۹۲۶۵۱۸۴
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

باید ورزش همگانی را محقق کنیم/در الگوسازی کوتاهی کرده ایم

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری بسیج؛ برای گفتگو با مهدی میرجلیلی رییس سازمان ورزش بسیج به دفتر کار او رفتیم و اگرچه از قبل با او هماهنگ کرده بودیم اما جلسه ای برایش پیش آمده بود و باید زودتر، مصاحبه را تمام می کردیم، این شد که مصاحبه ما با او تکمیل نشد. میرجلیلی سازمان ورزش بسیج را متعلق به همه مردم می داند و بر ضرورت همگانی کردن ورزش تاکید دارد و آن را دغدغه اصلی سازمان ورزش می خواند و می گوید که ورزش نکردن آسیب های مختلف جسمی و حتی اجتماعی دارد. سخنان میرجلیلی را در این گفتگو در ادامه می خوانیم.

برخاسته از مردم برای خدمت به مردم

سازمان بسیج مستضعفین سازمانی برخاسته از مردم برای خدمت به مردم توسط خود مردم است و یکی از رسالتهایی که بسیج و در نتیجه سازمان ورزش بسیج دارد موضوع ورزش و سلامت مردم است، جا دارد یادآوری کنم که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که ورزش همگانی را توسعه دهید که نفع آن به نظام می رسد. این سخن مقام معظم رهبری به خاطر این است که ورزش باعث می شود مردمانی سالم، پویا و با نشاط داشته باشیم.

3000 سالن ورزشی و تاکید بر بازی های بومی و برگزاری المپیاد ورزشی

در سال های گذشته در زمینه ورزش اقدامات خوبی انجام شد به ویژه در زیرساخت های ورزشی به طوری که بیش از 3000 سالن ورزشی ساخته شد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

از سویی درصدد احیای بازی های بومی محلی برآمدیم چون بخشی از تاریخ و هویت ماست هرچند برای مدتی مغفول مانده بود. ما با همکاری متخصصین، این بازی ها را از سطح پایگاه ها و محلات شروع کردیم تا بتوانیم مسابقات قهرمانی کشوری را هم برگزار نماییم تا نسل جوان با فرهنگ و آداب و رسوم گذشته مان آشنا شوند.

یکی دیگر از عرصه هایی که ورود پیدا کردیم بحث استعدادیابی در ورزش است و تا کنون بیش از 360 پایگاه استعدادیابی کشوری در ورزش در سطح کشور داریم که با کارهای علمی و پرورش استعدادها، آنها را برای المپیادهای ورزشی آماده می کنند و در سال گذشته نیز موفق شدیم المپیاد ورزشی کشور را با جمعیت 2000 نفر برگزار کنیم که نهایتا برترین افراد در باشگاه های مقاومت به کار گرفته شدند تا در مسابقات قهرمانی حضور یابند. اضافه کنم که سازمان بسیج دارای 30 تیم ورزشی در رشته های مختلف برای برادران و خواهران است.

ناهنجاری اسکلتی قامتی در میان نوجوانان

افق و نگاه ما در حوزه ورزش این است که بتوانیم به مردم خدمات دهیم و ورزش همگانی محقق شود و بتوانیم همه پایگاه های بسیج را در حوزه ورزش فعال کنیم زیرا ارتباط مردم در وهله نخست با پایگاه های بسیج است. همانگونه که همکاران ما در استان ها به دنبال پویا کردن ورزش در محلات و تشکیل شورای ورزش می باشند.

ما به راه اندازی کلاس های پایه در رشته های مختلف ورزش نیاز داریم همچنین به همایش ها و برنامه های عمومی ورزش مانند پیاده روی، کوه پیمایی، دوچرخه سواری و... باید توجه کنیم تا در محلات شور و نشاط و انگیزه ایجاد شود. در حوزه خدمت رسانی در ورزش و تندرستی نیز 130 گروه جهادی ورزش را راه اندازی کرده ایم که کار پایش ساختار قامتی و اسکلتی را انجام می دهند و حرکت های اصلاحی را آموزش می دهند چون بخشی از نوجوان های ما حداقل یکی از ناهنجاری های اسکلتی قامتی را دارند.

آموزش ورزش در منزل

با شیوع ویروس کرونا بخشی از فعالیتهای ورزشی تحت الشعاع قرار گرفته است اما ورزش را نباید تعطیل کرد و توصیه می کنیم که مردم در منازل خودشان ورزش های ساده را انجام دهند. الان هم به دنبال آموزش ورزش در منزل از طریق فضای مجازی هستیم. ما باید بتوانیم اوقات فراغت جوانان را در منزل با موضوعات مناسب مانند ورزش پر کنیم حتی به دنبال این هستیم که با رعایت اصول بهداشتی، برخی مسابقات را برگزار کنیم تا انگیزه ورزش در منزل وجود داشته باشد مثلا برخی رشته های ورزشی کم برخورد داریم که تماس فیزیکی ندارند مانند تیراندازی که می توانیم مسابقات آنها را برگزار نماییم.

سازمان ورزش بسیج در مورد کاهش بیماری کرونا هم فعالیت های خوبی داشت، گروههای رزمی ذوالفقار بسیج برای ضدعفونی کردن معابر کمک زیادی کردند و بیش از 720 سالن ورزشی برای نقاهتگاه تجهیز شد و حدود 600 سالن هم برای جمع آوری کمک مومنانه و راه اندازی کارگاه های تولید ماسک در اختیار خیرین قرار گرفت. دراین کمک های مومنانه جامعه ورزش و قهرمان ها و پیشکسوتان حضور خوبی داشتند.

باید ورزش همگانی را محقق کنیم/در الگوسازی کوتاهی کرده ایم

در جامعه فقر حرکتی داریم

زیرساخت ها و فضاهای بسیج در محلات برای همه مردم امکان استفاده را فراهم نموده است و بسیج خودش را از مردم جدا نمی داند و خدماتی که انجام می دهیم برای همه مردم است و یکی از عرصه های خدمت رسانی بسیج به مردم، ورزش است. ما الان در جامعه دچار فقر حرکتی هستیم که یک تهدید برای سلامت مردم است و با توجه به تغذیه موجود و عمومی شدن استفاده از اینترنت و نشستن پای کامپیوتر و تبلت، این تهدید بیشتر هم شده است.

ما باید بر روی آگاه سازی مردم نسبت به ضرورت و نیاز به ورزش بیشتر کار کنیم و برای اینکه بتوانیم همه مردم را وادار به داشتن برنامه ورزشی نماییم باید به یک هم افزایی ویژه برسیم که شورای عالی ورزش همگانی می تواند این هم افزایی را تقویت کند که برنامه های خوبی هم در حال انجام است.

مردم باید دقت کنند که بدون امکانات و ورزش هم می توانند در منزل خود ورزش کنند و ورزش کردن آسان است خیلی از فعالیت های بدنی جسمانی را می توانیم در منزل انجام دهیم بدون اینکه تجهیزات خاصی بخواهد، موضوع اصلی، فعالیت بدنی و سلامت جسمانی و حرکت است ما باید توجه کنیم که بدن انسان برای حرکت خلق شده است، نه نشستن و سکون. باید جامعه اراده داشته باشد که ورزش کند و ما باید بتوانیم این اراده را تقویت کنیم چون ورزش تغذیه روح است.

الان تعداد داروخانه های ما بیشتر از تعداد باشگاه های ورزشی است، رسانه های ما باید مردم را آموزش بدهند و فرهنگ سازی نمایند تا سلامت مردم حفظ شود.

کاهش آسیب های اجتماعی با ورزش

ورزش در همه عرصه ها دارای خروجی و دارای تاثیر است یکی از خروجی های ورزش، ایجاد اعتماد به نفس در میان مردم و ایجاد روحیه شادابی و نشاط است تا آنجا که باعث می شود سایر فعالیت های روزانه بدون خستگی و با قدرت تصمیم گیری بالا انجام شود. ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت امید به زندگی و به تبع آن ایجاد تحرک در جامعه بسیار موثر است و می تواند سبک زندگی را نیز تغییر دهد.

الگوسازی کوتاهی کرده ایم

ما در مورد الگوسازی کوتاهی کرده ایم ما ورزشکاران، قهرمانان و پهلوانان بزرگی داریم که به خاطر درگیری به کارهای اجرایی، به الگوسازی از آنها برای جامعه آن چنان که شایسته است نپرداخته ایم. ما 5000 شهید ورزشکار و قهرمان داریم که همین موضوع، پیام ویژه دارد یعنی ورزشکاران و قهرمانان نسبت به مسائل جامعه خودشان احساس مسئولیت می کنند و در صحنه هستند ما شهید ورزشکار داریم که در سن 8 سالگی بازوبند پهلوانی را گرفته است و بعدا احساس مسئولیت می کند و به جبهه می رود و شهید هم می شود که باید انقلابی بودن، داشتن روحیه جهادی، ظلم ستیزی و تعصب این افراد را به عنوان الگو معرفی کنیم.

نسل جوان ما باید پهلوانان و منش آنها را بشناسند. اینها الگو هستند الان هم بخشی از ورزشکاران ما الگو هستند که باید به جامعه بیشتر معرفی شوند و باید همت ویژه ای برای آن به خرج دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار