خبرهای داغ:
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: از مجموع 350 واحد الگویی معیشتی و بهداشتی دام و طیور مناطق روستایی که در دستور کار بسیج سازندگی استان قرار داشت، از ابتدا سال تاکنون کار 70 واحد به اتمام رسید که امروز واحد الگویی معیشتی و واحد بهداشتی دام و طیور روستای جوخواه طبس به نمایندگی از این 70 واحد الگویی افتتاح شد.
کد خبر: ۹۲۶۵۹۵۶
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه انصار الرضا (ع) امروز در مراسم افتتاح واحد الگویی معیشتی و واحد بهداشتی دام و طیور در روستای جوخواه شهرستان طبس، گفت: یکی از برنامه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصار الرضا (ع) در زمینه اشتغال کمک به تثبیت اشتغال موجود و افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال جدید با توجه به نیاز سنجی مناطق است.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادنی در 6 دهستان در استان، افزود: در ابتدا با تحلیل اشتغالی که در روستاها انجام شد، دسته های مزیت دار در زمینه اشتغال مشخص شد و بر اساس آن شبکه های مردمی در آن حوزه ایجاد گردید.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه انصار الرضا (ع) ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دهستان ها جامعیت دارد، بحث دام سبک و سنگین است که در بسیاری از دهستان ها جزء مشاغل اصلی خانوار روستایی است؛ بر همین اساس شبکه های دام سبک و سنگین مردمی را در این روستاها شکل دادیم.
 
هنری با اشاره به انجام آموزش های میدانی از دو سال قبل در این دهستان ها، گفت: حضور تیم های کارشناسی در روستاها و بازدید الگویی از نقاط مختلف علاوه بر دادن آموزش لازم؛ با شناخت نهادهای واسطی که در این حوزه فعالیت می کنند و ارتباط این نهادها با مردم، در تامین مواد اولیه کمک می کنند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه انصار الرضا (ع) استان، تکمیل زنجیره ارزش را یکی دیگر از موضوعات در دستور کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در اکثر روستاها در دانش فنی در حوزه دام و طیور و  بهداشت فضاها و محل نگهداری دام و طیور است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: به منظور رفع این مشکلات یک نقشه الگویی برای واحدهای الگویی معیشتی در روستا تهیه کردیم که هم جایگاهی برای نگهداری دام و طیور دارد و انباری برای نگهداری علوفه است.

وی گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری جهاد کشاورزی کمک به روستاهایی که در زمینه فضا برای بهداشت دام مشکل داشتند و این امر منجر به بیماری های حوزه دام می شد و  کاهش بهره وری ها را به دنبال داشت را در دستور کار قرار داد.
 
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه انصار الرضا (ع) استان افزود: در حال حاضر از  350 واحد الگویی که در چند ماه اخیر امسال در 6 دهستان آغاز کردیم  با مشارکت خود مردم 70 واحد تا امروز به اتمام رسیده و مابقی در حال اتمام است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: حمایت های ما بیشتر در زمیته تامین مصالح مورد نیاز و کمک گروه های جهادی در زمینه اجرا طرح و مشاوره های فنی است که در حوزه دام پزشکی به افراد داده می شود.

هنری با بیان اینکه سعی ما بر این است تا واحدهایی احداث شود که بتواند باعث افزایش بهره وری شود، تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده جایگاه های بهداشتی بین 15 تا 20 درصد می تواند در افزایش بهره وری در حوزه دام موثر باشد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه انصار الرضا (ع) استان ادامه داد: در کنار آموزش های میدانی انجام شده کار سم پاشی جایگاه ها نگهداری دام به صورت رایگان توسط بسیج سازندگی با همکاری دام پزشکی در دهستان ها انجام می شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در 15 روستا به صورت ویژه در حوزه اشتغال تمرکز داریم، گفت: تا الان 600 نفر از اهالی در روستاهای هدف قرارگاه جزء شبکه دام هستند که این فعالیت ها در روستا دنبال می شود.

وی گفت: افرادی که آموزش دیدند و برای راه اندازی اشتغال و شروع فعالیت مشکل مالی دارد با ارتباطی که با نهادی مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد داریم این افراد برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند، لذا به افرادی که آموزش اولیه دیده باشند برای اجرای طرح دامداری تسهیلات هدفمند اعطاء می شود.

هنری گفت: روحانیون و امام روستا رکن اصلی قرارگاه پیشرفت و آبادنی در روستاها هستند که حلقه اتصال بسیج سازندگی با اهالی دهستان ها بوده و با ترویج و تبیین موضوعات می توانند باعث الگو سازی در روستاها شوند و ما نیز می توانیم از این طریق در زمینه آموزش های تسهیل گری بسیج در حوزه پنج گانه قرارگاه پیشرفت و آبادانی استفاده بهینه را داشته باشیم.

 




ارسال نظرات
پر بیننده ها