خبرهای داغ:
نماینده مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور:

اشتغال زایی ۲۰ هزار نفری پایاب سد خداآفرین

نماینده مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور گفت: اجرای طرح‌های پایاب سد خداآقرین در قالب ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، زمینه‌ساز ایجاد ۲۰هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم است.
کد خبر: ۹۲۶۶۵۱۴
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مختاری با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور است، افزود: در این استان سطح ابلاغی شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است.

او ادامه داد: از این میزان تاکنون ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجرا بوده و یک هزار و ۱۰۰ هکتار نیز برای ساخت سایت گلخانه در اختیار سرمایه گذاران بخش گلخانه قرار می‌گیرد.

مختاری با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار و ۹۳۱ هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: بقیه نیز در صورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: با اجرای کامل طرح‌های انجام شده، حدود ۱۱۸ هزار و ۵۱۶ تن بر میزان تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه می‌شود.

شبکه آبیاری و زهکشی سدخداآفرین با هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد تومان از طرح‌های حوزه آب‌های مرزی است که با هدف کمک به خارج کردن شهرستان خداآفرین از فهرست شهرستان‌های محروم آذربایجان شرقی و معکوس کردن روند مهاجرت در آن پارسال به بهره برداری رسید.

با بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین، آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه در استان آذربایجان‌شرقی تامین شده و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی امکان‌پذیر می‌شود.

طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی در این طرح، ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن ۷۲ متر مکعب در ثانیه است، در اولویت نخست اجرای این طرح پنج هزار و ۲۹۰ هکتار از اراضی پایین دست سد خداآفرین آبیاری می‌شوند؛ ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تامین می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار