شبکه نمایش خانگی تبدیل به یک حیاط خلوت برای دارندگان پول‌های مشکوک شده است. در کنار آن دستمزدها در نمایش خانگی بالاتر رفته و تعادل دستمزدها در بین بازیگران از بین رفته است.
کد خبر: ۹۲۶۷۳۷۶
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج، سه کارشناس فرهنگی و سینمایی نسبت به گسترش مرزهای ابتذال در سریال‌های شبکه نمایش خانگی هشدار دادند و خواستار تغییر مدیران این عرصه و همچنین برخورد دستگاه قضایی با مسائل و حاشیه‌های اقتصادی و فرهنگی در آن شدند.

نفوذ فرهنگی و ابتذال شدید در سریال های شبکه نمایش خانگی!/سریال‌هایی که روی سریال‌های ترکیه‌ای را سفید کرده‌اند!

 

بنابر این گزارش، سریال‌های شبکه نمایش خانگی را می‌توان امروز مصداق بارز ولنگاری فرهنگی و اقتصادی دانست. طوری که شاهد ورود برخی از صاحبان سرمایه‌های مشکوک و مفسدان اقتصادی به این عرصه هستیم. به زودی شاهد محاکمه یکی از متهمان به اختلاس خواهیم بود که وی، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بوده است. اغلب سریال‌هایی که طی یک دهه اخیر در شبکه نمایش خانگی منتشر شدند، به افراط در نمایش‌اشرافی‌گری و قبح شکنی در روابط زن و مرد پرداخته‌اند. اغلب سازندگان این محصولات به ظاهر فرهنگی، برای رسیدن به سود مالی، به سمت استفاده از کلیشه‌های پیش پا افتاده و کپی‌برداری از سریال‌های ماهواره‌ای رفته‌اند. در همین زمینه کیهان با برخی از کارشناسان فرهنگی و سینمایی به گفت وگو پرداخته است:

لزوم تغییر مدیریت
هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این زمینه اظهار داشت: در دوران مدیریت جواد شمقدری بر سازمان سینمایی، با اهدافی چون غیرانحصاری شدن ساخت سریال و همچنین فراهم کردن فرصت کار و تولید سریال برای هنرمندان، سریال سازی در شبکه نمایش خانگی فعال شد. اما متأسفانه مدیریت این عرصه بعدا به دست افرادی افتاد که این فضا را تخریب کردند.
وی افزود: مدیران شبکه نمایش خانگی، یک جریان پولساز و صرفا اقتصادی را به این عرصه وارد کردند و موجب شدند تا سریال‌های شبکه نمایش خانگی از نظر اقتصادی بحرانی شوند. این مدیران، طوری اقدام کردند که موجب انحراف در شبکه نمایش خانگی شدند و آن را به جای بدی کشاندند. طوری که با اینکه در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و این انقلاب پر از درخشش و دستاورد بوده‌اما هیچ اثری از انقلاب، در این سریال‌ها دیده نمی‌شود.
توکلی درباره راه‌ اصلاح سریال سازی در شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: به نظر من تنها راه اصلاح شبکه نمایش خانگی، تعویض مدیریت است و باید مدیران کنونی این عرصه کنار گذاشته شوند.

مصداق نفوذ سازمان یافته
محمد محمدی، کارشناس رسانه و فعال فرهنگی گفت: برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی، نه تنها از نظر محتوایی بلکه از نظر ساختاری و فنی هم بسیار ضعیف و سطح پایین هستند؛ طوری که گویی کپی بی‌کیفیت سریال‌های ترکی هستند! یکی از اهداف این جریان، تضعیف صداوسیما بود؛ موضوعی که از سوی مدیرکل سابق شبکه نمایش خانگی به طور رسمی و علنی اعلام شد. اما مشکل این سریال‌ها فراتر از این هستند و شاهد تولید سریال‌هایی در این فضا هستیم که از مشکلات اخلاقی و فرهنگی رنج می‌برند و گویی نظارتی بر آنها نیست.
وی افزود: بنده معتقدم که پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و آزمون و خطاهای مختلف در عرصه مدیریت فرهنگی، دیگر با‌اشتباه و خطا مواجه نیستیم، بلکه با نفوذ مواجهیم. اتفاقی که رهبر معظم انقلاب از ۳۰ سال قبل تاکنون همواره نسبت به آن هشدار داده بودند؛ ایشان در یکی از بیاناتشان از «نفوذ سازمان یافته» سخن گفتند. یکی از مصداق‌های بارز نفوذ سازمان یافته، همین سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند؛ در این عرصه، روابط پشت پرده بسیار زیاد است و افراد به گونه‌ای سازمان‌دهی شده‌اند که خروجی‌اش، سریال‌های سخیف است که برخی از آنها به شدت در پی قبح‌شکنی هستند.»
این کارشناس فرهنگی، تصریح کرد: با وجود نفوذ فرهنگی و ابتذال شدید و همچنین حضور صاحبان پول‌های مشکوک در تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی، معتقدم که قوه قضائیه باید به این عرصه ورود کند؛ واقعا جای بررسی دارد که چرا به سریال‌هایی مجوز تولید و انتشار داده می‌شود که کپی دست چندم از سریال‌های مبتذل شبکه‌های ماهواره‌ای هستند؟ بودجه این سریال‌ها از کجا تامین می‌شود و افرادی که برای ساخت این گونه سریال‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند، چه اهداف و نقشه‌هایی دارند؟
عباس اسماعیل گل، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای نیز گفت: شبکه نمایش خانگی تبدیل به یک حیاط خلوت برای دارندگان پول‌های مشکوک شده است. در کنار آن دستمزدها در نمایش خانگی بالاتر رفته و تعادل دستمزدها در بین بازیگران از بین رفته است.
وی افزود: داستان برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی در دو خط قابل تعریف است ولی تا 30 قسمت کش پیدا می‌کنند. سریال‌هایی که روی سریال‌های ترکیه‌ای را سفید کرده‌اند و از ابتذال فراتر رفته‌اند و از عشق مثلثی به عشق مربعی رسیده‌اند!

ارسال نظرات