خبرهای داغ:
شیخی یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر امروز دولت مجبور است با استقراض دولت را اداره کند به خاطر اقدامات دولت در سال های گذشته است به طوری که در چند سال گذشته مبنای اقتصاد را بر خارج از مرزهای کشور قرار داده و چشم امید آن به حضور شرکت های خارجی در کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور بود.
کد خبر: ۹۲۷۳۹۹۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هر روز اخبار جدیدی از گرانی های دوره ای در کالاها و خدمات به گوش می رسد؛ یکبار مسکن، یکبار خودرو، بار دیگر سکه، طلا و ارز؛ با افزایش قیمت در 4 بازار مهم بقیه کالاهای اساسی هم یکباره قیمتشان صعودی می‌شود.

حدود یک ماه پیش بود که خبری از گشایش اقتصادی از سوی دولت اعلام شد اما اکنو با گذشت یک ماه نه تنها گشایشی رخ نداده است بلکه مشکلات مردم اقتصادی هم بیشتر شده است؛ در شرایطی که موج نقدینگی وارد بورس شده بود به خاطر چند تصمیم غلط از سوی تصمیم گیران، این نقدینگی به سمت بازارهای دیگر سرازیر شده و مشکلات شدیدتری را برای مردم به وجود آورد.

در همین راستا عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: گشایش اقتصادی که از ابتدا دولت مطرح کرد به خاطر فرار از پاسخگویی به خاطر شرایط اقتصادی فعلی است. فروش نفت در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و دولت نمی تواند برنامه ریزی روی آن داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: دولت هر برنامه ای که طرح می کند در واقع استقراض از آینده است که مثال آن چاپ اوراق و یا پیش فروش نفت است؛ چنین طرح های دولت خلاف قانون برنامه ششم توسعه است؛ اگر امروز دولت مجبور است با استقراض دولت را اداره کند به خاطر اقدامات دولت در سال های گذشته است به طوری که در چند سال گذشته مبنای اقتصاد را بر خارج از مرزهای کشور قرار داده و چشم امید آن به حضور شرکت های خارجی در کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه 7 سال گذشته بخض های غیر واقعی اقتصاد رشد زیادی داشته عنوان کرد: در این دولت به تولید بها داده نشد و همین است که امروز شاهد هستیم بخش حقیقی اقتصاد کشور متوقف شده و معیشت مردم با مشکلات زیادی مواجه شده است.

شیخی در ادامه گفت: برخی از افراد که سرمایه های زیادی داشتند با اطلاعات رانتی که از بازارهای سرمایه به دست آورده بودند وارد این بازارها شده و نقدینگی سرگردان این افراد بین بازارهای مالی در نهایت منجر به بروز مشکلات زیاد معیشتی برای مردم شد.

وی تصریح کرد: سیاست های غلط اقتصادی دولت در چند سال گذشته در کنار تمرکز نقدینگی در دست تعداد کمی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است که عمده افرادی که از پرداخت مالیات فرار می کنند در بخش غیر واقعی اقتصاد فعالیت می کنند که همین فرار مالیاتی به مرور فاصله اجتماعی را بیشتر می کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک کارگر و یا کارمند پیش از دریافت حقوق، مالیات آن کسر می شود، عنوان کرد: مالیات برای این است که پول و سرمایه در دست عده معدودی جمع و دپو نشود اما امروز شاهد هستیم اقشار کم درآمد مالیات بیشتری نسبت به سرمایه داران می پردازند و همه اینها به خاطر فرار مالیاتی است.

شیخی در پایان گفت: گره هایی که امروز در اقتصاد کشور به وجود آمد، یک شبه به وجود نیامده و روز به روز بخش حقیقی اقتصاد کشور به خاطر تبعیض ها و یا فشارهای مختلف و عدم حمایت دولت از آنها کوچکتر و حقیرتر می شود که در این صورت نمی توانیم شاهد یک گشایش اقتصادی واقعی در کشور باشیم.

منبع:دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها