خبرهای داغ:
طرح تأمین کالاهای اساسی که توسط مجلس یازدهم به تصویب رسیده است، می‌تواند گامی مهم برای حل بخشی از مشکلات معیشتی مردم باشد.
کد خبر: ۹۲۸۱۸۸۵
|
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجلس یازدهم از همان ابتدای شروع به کار، تلاش زیادی کرد تا بخشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را حل کند.

کاهش قدرت خرید مناسب مردم در چند ماه گذشته بسیار مشهود بود و روند افزایش قیمت کالای اساسی سبب شد که مردم از گرانی کالاها به‌شدت ابراز گلایه کنند.

مجلس یازدهم به همین علت، جلسات متعددی برگزار کرد تا به طرحی برای حل بخشی از مشکلات معیشتی مردم برسد. در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات جلسه (سه‌شنبه ۱۴ مرداد) این کمیسیون، گفت: بررسی طرح یک‌فوریتی تأمین کالاهای اساسی با حضور مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان دولت در دستور کار جلسه کمیسیون برنامه‌وبودجه قرار گرفت.

کوچکی نژاد

کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

وی افزود: پس از استماع نظرات اعضای کمیسیون و مهمانان جلسه، کلیات طرح یک‌فوریتی تأمین کالاهای اساسی با اکثریت آرا به تصویب اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات رسید.

طرح «تأمین کالاهای اساسی» بالاخره به صحن مجلس شورای اسلامی آمد و با یک فوریت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. بعد از بحث و بررسی نمایندگان مجلس، این طرح در ۸ مهر ماه سال جاری با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسید.

جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی چیست؟

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده است. با توجه به پیش‌بینی منابع قابل توجه در بودجه سال جاری، برای کاستن از فشار اقتصادی بر مردم متأسفانه این منابع به صورت عادلانه توزیع نمی‌شوند و بسیاری از این کالاها با وجود اینکه با ارز ترجیحی تأمین شده، اما با قیمت گزاف در بازار آزاد به فروش می‌رسند.

جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی

کلیات طرح «تأمین کالاهای اساسی» تصویب شد/ اعطای کارت الکترونیکی معیشتی به ۶۰ میلیون ایرانی

با اجرای این طرح، دولت مکلف می‌شود به ۶۰ میلیون نفر کارت الکترونیک ارائه و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز ‌کند. پیش‌بینی شده از میان این ۶۰ میلیون به ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و به ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد اختصاص یابد.

حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای تأمین کالاهای اساسی، ۱۰ هزار میلیارد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به اجرای طرح‌های عمرانی لحاظ خواهد شد.

اعطای ۶۰ میلیون کارت الکترونیک به مردم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب این طرح گفت: این طرح می‌تواند برای مردم بسیار خوب و مفید باشد، البته مسائل اقتصادی باید به صورت ریشه‌ای حل شوند، اما باید دغدغه اولیه زندگی مردم را به صورت موقت حل کنیم.

قالیباف

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات بیشتری از این طرح عنوان کرد و گفت: به افرادی که درآمد حداقلی دارند و معیشت آنها با سختی روبرو شده است، سرانه‌ای تعلق خواهد گرفت که احتمالاً در هر مرحله حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود و همچنین برای افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که خانواده‌های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان مُعسِر را تشکیل می‌دهند، حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله است.

سازوکار اصلی مجلس برای این طرح در چند بند ذیل خلاصه می‌شود: 

تأمین نیاز‌های اساسی از طریق بن‌کارت‌های الکترونیکی (که ۶۰میلیون ایرانی را دربر خواهد گرفت) برای حمایت از معیشت خانوارها چند مسئله اساسی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱. تأمین نیازهای ضروری خانوار

۲. حمایت از تولید داخلی و اشتغال

۳. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

۴. تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا

در مجموع، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای تأمین کالاهای اساسی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به اجرای طرح‌های عمرانی نیمه تمام در گوشه و کنار کشور در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره نحوه پرداخت این کالابرگ یارانه‌ای هم گفت: مقرر شد، سبد کالای این ۲۱ میلیون نفر به صورت رایگان داده شود و براین اساس، برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان در کارت الکترونیکی سرپرست خانوار به منظور دریافت کالاهای اساسی واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ۴۰ میلیون نفر مابقی این سبد کالا با ۵۰ درصد اعتبار پرداخت می‌شود و این اشخاص باید ۵۰ درصد بقیه مبلغ را خودشان پرداخت کنند.

طرح مجلس برای رفع بخشی از مشکلات معیشتی مردم گام بزرگی توسط مجلس یازدهم است که می‌تواند سفره کوچک‌شده بسیاری از مردم بر اثر سوءمدیریت دولت و مشکلات اقتصادی چند ماه اخیر را وسعت بخشیده و گامی بلند در راستای توجه به اقشار ضعیف و متوسط باشد.

 

منبع: آنا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها