مسئول بسیج دانشجویی پردیس الزهرا دانشگاه فرهنگیان زنجان به نمایندگان مجلس استان نامه سرگشاده نوشت و خواستار توجه نمایندگان به مشکلات موجود شد.
کد خبر: ۹۲۸۴۷۷۷
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ باید این طور باشد که حتی یک معلم در غیر از این مسیر(دانشگاه فرهنگیان) وارد آموزش و پرورش نشود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

 

نمایندگان محترم مردم استان زنجان در مجلس شورای اسلامی

 

جناب آقای دکتر مصطفی طاهری

 

حجت الاسلام مهدی باقری

 

حجت الاسلام دکتر حسن شجاعی

 

جناب آقای دکتر سید مرتضی خاتمی

 

جناب آقای مهندس سید البرز حسینی

 

سلام علیکم؛

 

باصلوات بر محمد و آل محمد(ص)، احتراما نیک مستحضرید که دانشگاه از اول انقلاب ماوا و مامن جنبش های دانشجویی به منظور نقش آفرینی در چالش های نظام اسلامی بوده است و روح پرسشگری و حق طلبانه دانشجو نقطه قوت این ایفای نقش بوده واز طرفی دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش و مرجع توجهات رهبر معظم انقلاب می­باشد.

 

لذا معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان به استحضار می رساند که اخیرا شاهد کاهش جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان در سطح استان بوده­ایم که این امر در مغایرت با راهکار 1/11 و 3/11 سند تحول بنیادین و ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه می­باشد.

 

در شرایط کنونی آموزش و پرورش و بحران کمبود معلم، انتظار بر آن بود که این وزارت خانه با تخصیص اعتبار و افزایش ردیف استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان درصدد جبران اهمال سال­های گذشته خود برآید.

 

ولی طبق مستنداتی که در ادامه تقدیم می گردد، به وضوح مشهود است نه تنها این دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی رشد نکرده؛ بلکه هرساله اقدام به جذب معلم از طرق غیر از دانشگاه فرهنگیان نموده است.

 

دانشگاه فرهنگیان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

 

این سند در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و همچنین بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به اجرای آن و منع هرگونه اقدامی در مغایرت با آن تاکید دارد.

 

این سند در راهکار 1/11 از اهداف عملیاتی و راهکارهای خود به استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان تاکید داشته است. همچنین راهکار 3/11 این سند ایجاد سازوکار لازم، برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی به رشته های تربیت معلم را، امری ضروری جهت تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش قلمداد می­کند.

 

دانشگاه فرهنگیان در قانون ششم برنامه توسعه:

 

بند "ب" قانون برنامه ششم توسعه، به صراحت بیان می­کند: «سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های یادشده برای جذب دانشجومعلم‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.»

 

بحران کمبود معلم در سال های آینده:

 

سیل عظیم بازنشستگی معلمان و همچنین اهمال وزارت آموزش و پرورش در جذب و تربیت معلم در سال های اخیر، آموزش و پرورش را با بحران کمبود معلم مواجه خواهد کرد. بنابراین اقتضا ایجاب می کند این وزارتخانه هرچه سریع تر در صدد جبران اهمال اخیر خود برآید؛ لذا نظر به مطالبه رهبر معظم انقلاب و تاکیدات اسناد بالادستی، قوانین مصوب و همچینین شرایط فعلی آپ، باید هرساله شاهد توسعه ی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان باشیم.

 

ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در استان زنجان:

 

نظر به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در بیانات رهبر معظم انقلاب، راهکار 1/11 و 3/11 سند تحول و همچنین ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، در شرایط بحرانی کمبود معلم در سطح استان، میزان رشد کمی جذب معلم های استان از طریق دانشگاه فرهنگیان و همچنین میزان تخصیص بودجه و رشد کیفی پردیس های استانی قابل بررسی است.

 

 نامه سرگشاده مسئول بسیج دانشجویی پردیس الزهرا دانشگاه فرهنگیان زنجان به نمایندگان مجلس استان

نمودار فوق نمایانگر تغییرات ظرفیت جذب معلم به دانشگاه فرهنگیان زنجان در 3 سال گذشته است که کاهش هرساله ی تعداد معلم های جذب شده توسط دانشگاه فرهنگیان مشهود می باشد.

 

کاهش ظرفیت، مانع بزرگ ورود استعدادهای برتر به دستگاه آموزش و پرورش:

 

متاسفانه در سال 1399 شاهد اعتراض داوطلبین کنکور مبنی بر عدم دعوت به مصاحبه تخصصی دانشگاه فرهنگیان بوده ایم که مصادیق آن را در سطح شهر زنجان می توان مشاهده کرد.

 

به علت کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و عدم تخصیص اعتبار برای رشد کمی و کیفی این دانشگاه، بسیاری از داوطلبین در سطح استان با رتبه ها و ترازهای خوب دعوت به مصاحبه نشده اند.

 

برای مثال، داوطلبین کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی با ترازهای 10796، 9975، 9939، 9156 که بومی زنجان و دارای شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان هستند و در طی فرایند انتخاب رشته، دانشگاه فرهنگیان برایشان در اولویت بوده با ابراز تاسف دعوتی از جانب دانشگاه فرهنگیان برای مصاحبه از ایشان به عمل نیامده است.

 

لذا با توجه به توضیحات فوق خواهشمند است نسبت به موضوع کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق دانشگاه فرهنگیان و این بی قانونی و ظرفیت سوزی در استان موضع گیری بفرمایید و این امر را محور سوال از دولت قرار دهید.

 

فاطمه  حمدی

 

مسئول بسیج دانشجویی پردیس الزهرا دانشگاه فرهنگیان زنجان

ارسال نظرات