خبرهای داغ:
اغلب قربانیان مومو دانش آموزان و نوجوانان هستند و گزارش های ضد و نقیضی از خودکشی برخی از افراد به گوش می رسد. به نظر می رسد که پشت این اکانت یک هکر یا مجموعه ای از هکرها حضور دارند که با اولین تماس به اطلاعات ارتباطی و موبایلی طرف مقابل دست پیدا می کنند و با استفاده از تماس های مکرر و همچنین استفاده از آدرس و اطلاعاتی که از موبایل و موارد ارتباطی اینترنتی پیدا می کنند از لحاظ روانی وی را تحت فشار قرار می دهند.
کد خبر: ۹۲۸۶۴۴۴
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج - امیرحمزه نژاد: پس از چالش «نهنگ آبی» که باعث ترس و وحشت و آسیب جانی به برخی از افراد شد حالا چالشی تحت عنوان «مومو» در فضای مجازی و فضای وب دو موبایلی ظاهر شده است که به همان روش سعی دارد که با ایجاد تهدید و ترس و وحشت برخی را به دام بیندازد. اما «مومو» چیست؟ مومو یک اکانت واتساپی است که گفته می شود اولین بار در فضای فیسبوک ظاهر شد و بعد از مدتی گسترش یافته است. همه چیز بعد از تماس با مومو آغاز می شود. در واقع وقتی فرد با این اکانت ارتباط می گیرد با فضای ترس و وحشت و یک اسارت روانی روبرو می شود. مومو از وی می خواهد که مانند یک اسیر کارهایی که او می خواهد را انجام دهد وگرنه مومو به سراغ وی می آید.
اغلب قربانیان مومو دانش آموزان و نوجوانان هستند و گزارشهای ضد و نقیضی از خودکشی برخی از افراد به گوش می رسد. گفته می شود که مومو بیشتر در آمریکای جنوبی استفاده می شود. به نظر می رسد که پشت این اکانت یک هکر یا مجموعه ای از هکرها حضور دارند که با اولین تماس به اطلاعات ارتباطی و موبایلی طرف مقابل دست پیدا می کنند و با استفاده از تماس های مکرر و همچنین استفاده از آدرس و اطلاعاتی که از موبایل و موارد ارتباطی اینترنتی پیدا می کنند از لحاظ روانی وی را تحت فشار قرار می دهند. مومو از کاربران خود می خواهد که به خود آسیب بزنند و آنرا برای این اکانت بفرستند اما اگر فرد از این کار ممانعت کند با تهدید و ارعاب وی را به وحشت می اندازد.
درواقع مومو یک روشی برای ترور و ایجاد وحشت مجازی است. چالش هایی مانند مومو و نهنگ آبی به خوبی نشان می دهد که کودکان و نوجوان را نباید بدون کنترل در فضای مجازی رها کنید. مومو درست از جایی ضربه می زند که کودک و یا نوجوان مربوطه را تنها در فضای مجازی می یابد و از همین رو با توجه به ترسی که ایجاد می کند و ناآگاهی فرد مورد نظر با توسل به شیوه های وحشت زا وی را درچنگال خود اسیر می کند.
البته به نوعی ترس روانی بزرگتر از موضوع در فرد ایجاد می شود. درواقع مومو با توجه به ناآگاهی فرد از فضای مجازی که مختص هکرهاست وی را تحت سیطره خود قرار می دهد. در اینجا با توجه به هک موبایل و بدست آوردن اطلاعات شخصی وی فرد وقتی امنیت شخصی خود را برباد رفته می بیند با ناراحتی و نگرانی زیادی روبرو می شود و افکارمنفی و تهدید زا به سراغ وی می آید. با توجه به اینکه این تهدیدات مکررا تکرار می شود این ترس بیشتر در جان نوجوان می نشیند. تنها کاری که می شود برای قطع ارتباط با مومو کرد تغییر شماره تلفن است چراکه سیستم آلوده شده است و فرد اگر مومو را دیلیت اکانت کند نیز با توجه به مهارت هکرها بازهم با وی تماس گرفته می شود و خود این موضوعی بخشی از ترس و وحشت کاربران را ایجاد می کند.
از این رو به خوبی دیده می شود که فضای مجازی خالی از اسیب خصوصا برای کودکان و نوجوانان نیست و این مهم مطرح می شود که به هیچ وجه نباید والدین فرزندان را با فضای مجازی تنها بگذارند. بسیاری مطرح می کنند که حتی بزرگترها هم نباید به سراغ مومو بروند و باید نسبت به ارتباط با این اکانت جلوگیری صورت گیرد. موضوع اصلی به سبب هک اطلاعات و آسیب های اقتصادی و مالی و روانی و... است. اما بزرگترها با آگاهی که از این فضا دارند بهتر می توانند کودکان خود را در برخورد با این آسیب ها هدایت و از ضربات سخت بر رفتار و پیکره وجودی آنان جلوگیری کنند.
فضای مجازی مانند تلویزیون نیست که کودک را با آن تنها بگذاریم زیرا این فضا بسیار نامحدود و از سوی دیگر پرخطر و پر از موارد انحرافی است. از این رو اگر خطرات احتمالی و مستقیمی مانند مومو کودکان را هم تهدید نکند خطرات دوری مانند اشاعه رفتار بی بندبار و عادی سازی عدم کنترل بر رفتار در این فضا وجود دارد که خود به خود شخصیت فرد را آسیب پذیر بار می آورد و از این رو بایستی خانواده ها به طور کنترل شده و مفید از فضای پالایش شده مجازی برای استفاده کودکانشان بهره برداری کنند.

ارسال نظرات