خبرهای داغ:
سردار سرتیپ جلالی قدرت نظامی کشورمان در سطح قدرت منطقه‌ای گسترش پیدا کرده است؛ لذا آمریکا می‌داند که به لحاظ نظامی نمی‌تواند اقدامی علیه ما انجام دهد.
کد خبر: ۹۲۸۶۵۷۱
|
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل که در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه‌های این هفته پنجم تا دوازدهم آبان برگزار می‌شود، اظهار داشت: سال ۱۳۸۲ به تشخیص رهبر معظم انقلاب اسلامی، پدافند غیرعامل تشکیل شد و این هم به خاطر خلأیی بود که در کشور وجود داشت؛ لذا هشتم آبان که سالروز تأسیس این سازمان است با موافقت رهبری به‌عنوان روز پدافند غیرعامل در تقویم ملی کشور نام‌گذاری شد.

خنثی‌سازی ۳ حمله سایبری/ توانمندی دفاعی ایران افزایش یافته است

 

وی با بیان اینکه دفاع بدون اسلحه را پدافند غیرعامل می‌گویند، گفت: امروز با موضوع پدافند غیرعامل هوشمند ترکیبی در برابر تهدیدات، مواجه هستیم؛ تهدیداتی که ساخت بشر روبه‌رو هستند؛ مثل تهدیدات سایبری و بیولوژیک.

توان دفاعی ایران در سطح قدرت منطقه‌ای گسترش یافته است
سردار جلالی رصد دائمی تهدیدات را ازجمله اقدامات سازمان پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: قدرت نظامی کشورمان در سطح قدرت منطقه‌ای گسترش پیدا کرده است؛ لذا آمریکا می‌داند که به لحاظ نظامی نمی‌تواند اقدامی علیه ما انجام دهد؛ بر این اساس، وقتی پایگاه «عین‌الاسد» را با موشک زدیم به جهت اینکه می‌دانستند در صورت جواب دادن، جنگ گسترش می‌یابد، از پاسخ دادن به ما خودداری کردند؛ به عبارت دیگر، مؤلفه‌های دفاعی ما باعث شده که بازداندگی دفاعی برای کشورمان ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه امروز تهدیدات پویا و سیال هستند، زیرا تهدیدات در حوزه انسان‌ساخت روزانه و سالانه تغییر پیدا می‌کنند، ادامه داد: امروز دیگر تهدیدات تک‌بعدی نیستند و ترکیبی از عوامل مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سایبری و سیاسی را در بر می‌گیرند.

وی عنوان کرد: امروز آمریکایی‌ها از دلار که مؤلفه قدرت برای آن‌ها محسوب می‌شود به‌عنوان ابزار و عامل برای فشار آوردن به کشور‌ها استفاده می‌کنند؛ لذا باید از وابستگی اقتصادمان به دلار بکاهیم تا در این جنگ کمتر آسیب ببینیم؛ به‌عنوان مثال اگر‌ اتفاقی در پایداری پول روی دهد در زندگی مردم تأثیر دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه ما با جنگ زیرساخت‌ها مواجه هستیم تا در این جنگ مردم با دولت‌ها درگیر شوند، افزود: امروز اکثر تهدیدات دشمنان، مؤثر بر مردم و مردم‌محور است تا از این طریق فشار بر مردم را افزایش دهند؛ به نوعی که قطع برق و اینترنت می‌تواند موجب نارضایتی مردم و تهدیدات امنیتی شود و این هم تحول جدیدی است که با آن مواجه هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور سپس با اشاره به تحریم‌های همه‌جانبه کشورمان بیان کرد: دشمنان تلاش دارند با تحریم، مردم را دچار مشکلات فراوانی کنند تا از این طریق نارضایتی مردم را افزایش داده و دولت را دچار مشکلات فراوانی کنند؛ البته در این مسیر اشتباهات خودی‌ها و پاس‌های گلی که توسط برخی داده می‌شود نیز بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: در این بین امپریالیسم خبری هم تلاش می‌کند تا با بزرگ‌نمایی تحریم‌ها، جنگ اقتصادی را گسترش دهد؛ یعنی با استفاده از رسانه سعی می‌کنند که مردم را به صحنه رویارویی با دولت‌ها بیاورند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: تغییر محاسبات مسئولان هم یکی از فعالیت‌هایی است که توسط رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر مسئولان صورت می‌گیرد.

سردار جلالی در ادامه در خصوص شیوع کرونا هم‌ اظهار داشت: آمریکا ۲۵ آزمایشگاه در منطقه دارد که نه نظارت بین‌المللی بر آن‌ها وجود دارد و نه گزارشی درباره آن‌ها موجود است؛ در این رابطه تحریم تجهیزات پزشکی از سوی آمریکا هم غیر انسانی‌ترین اقدامی بود که از سوی آن‌ها در شرایط کرونا انجام شد؛ این‌هم به دلیل این است که مسئولان کشورمان را به مذاکره وادار کنند، اما رهبر انقلاب اسلامی همواره مذاکره با دشمن را نفی می‌کنند.

وی افزود: در این‌خصوص به نظر می‌رسد که فشار حداکثری آمریکا در حال طی کردن روز‌های آخر خود است و ما از این مرحله در حال عبور هستیم به شرط اینکه رویکرد و گفتمان مقاومت را حفظ کنیم و پالس ضعف را از داخل کشور ارسال نکنیم.

آمریکا جنگ با ایران را خط قرمز خود می‌داند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: آمریکا در بررسی استرارتژی‌های خود، جنگ با ما را خط قرمز خود می‌داند به همین خاطر مردم را هدف قرار داده تا با فشار‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و با استفاده از رسانه‌ها مردم را رو در روی دولت قرار دهد؛ در حالی که کشور ما تاکنون در برابر فشار‌های موجود تاب‌آوری حیرت‌انگیزی داشته‌اند که این هم مبتنی بر اعتقادات دینی مردم بوده است.

سردار جلالی درباره رویکرد اتخاذشده گفت: ما رویکرد مردم‌پایه را اتخاذ و با رصد لحظه‌ای شرایط، حفظ و تداوم کارکرد زیرساخت‌ها را مد نظر قرار داده ایم و حفاظت از مردم را به عنوان اصلی‌ترین استراتژی خود می‌دانیم؛ از سوی دیگر حفاظت از افکار عمومی را بسیار مهم می‌دانیم؛ اما متأسفانه در این عرصه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: دفاع از مردم در برابر تهدیدات، دفاع از افکار عمومی جامعه، دفاع از معیشت و سفره مردم در جنگ اقتصادی دشمن، آمادگی همه دستگاه‌ها در برابر تهدیدات، مصون‌سازی زیرساخت‌های شهری، حفظ و تداوم فعالیت‌های کشور مبتنی بر فضای سایبری و دفاع از سلامت و بهداشت مردم از رویکرد‌های سازمان پدافند غیر عامل کشور است.

۱۵۰ رزمایش سایبری برگزار می‌شود
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: لذا برای تحقق اهداف خود برگزاری رزمایش‌هایی را در دستور کار داریم به نحوی‌ که در سال گذشته حدود ۱۳۰ رزمایش سایبری در بخش های مختلف کشور انجام دادیم که امسال هم ۱۵۰ رزمایش از ۱۰ مهر به مدت سه ماه رزمایش‌های متعددی را خواهیم داشت؛ همچنین در ۱۵ حوزه نیز تست نفوذ سایبری داشتیم تا آسیب‌ها را پیش‌بینی کنیم و از بین ببریم؛ علاوه بر این، آزمایشگا‌های سایبری هم تأسیس کردیم تا تهدیدات در این حوزه را به خوبی تشخیص دهیم.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۳۹۶ دو سال قبل از ورود کرونا به کشور رزمایش مقابله با ورود کرونا به کشور را در فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار کردیم که مدارک آن موجود است؛ همچنین بیش از ۲۰۰ آمبولانس مخصوص برای تهدیدات میکروبی نیز تهیه کردیم.

وی ادامه داد: بعد از حادثه بیروت، ما اصول و نظام تهدیدات شیمیایی را تهیه و نظام آن را برنامه‌ریزی کردیم و برای درمان مصدومان شیمیایی احتمالی، اورژانس‌ها و امکانات لازم را تهیه کرده و دو بار هم تاکنون در این رابطه در بیمارستان بقیه الله (عج) رزمایش برگزار کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در حوزه هسته‌ای، طرح‌های لازم برای هفت استان هسته‌ای تهیه شده است و با برگزاری رزمایش‌هایی آمادگی مردم و زیرساخت‌های لازم برای آمادگی در شرایط خاص را ارتقا دادیم که البته امسال نیز برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد.

سردار جلالی افزود: ما ۵۲ شهر بالای ۲۰۰ هزار جمعیت را انتخاب کردیم که طرح‌های ویژه برای آن‌ها داریم و با شهرداری‌ها نیز در حال اجرای این طرح‌ها هستیم؛ همچنین ۵۱ واحد پدافند نوین را نیز برای آتش‌نشانی‌ها تهیه کرده و در سه ایستگاه مترو صادقیه، شادمان و امام خمینی (ره) زیرساخت‌های لازم را برای مقابله با تهدیدات احتمالی در مترو پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: برای اولین بار در مرکز دیسپاچینگ از سامانه‌های داخلی استفاده کردیم؛ همچنین الان ۲۰۰ محصول اسکادای ایرانی داریم که دستگاه‌های مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در هفته پدافند غیرعامل امسال برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی کرده‌ایم؛ به نحوی‌که چارچوب برنامه در راستای استفاده از ابزار‌های ارتباطی خواهد بود.

سردار جلالی افزود: در این رابطه همایش‌های ویدئوکنفرانسی با شهرک‌های صنعتی، استانداران و شهرداران با موضوع پدافند غیر عامل، رزمایشی به‌صورت محدود در مدارس و همایش دو هزار و ۵۰۰ نفری فارغ‌التحصیلان پدافند غیر عامل به‌صورت غیرحضوری، و دیدار غیرحضوری با مراجع را خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا عنوان کرد: تغییر اساسی در سیاست آمریکا با جابه‌جا شدن رؤسای جمهور این کشور رخ نخواهد داد و فقط ممکن است که استراتژی‌ها تغییر یابد.

تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا همچنان برقرار است
سردار جلالی در پاسخ به سوال دیگری درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران گفت: این اتفاق با توجه به تلاش‌های آمریکا بسیار اهمیت دارد و ما می‌توانیم نیازمندی‌های خود را تأمین و با ورود به بازار جهانی از منافع این حوزه برخوردار شویم و درآمد ارزی خوبی داشته باشیم؛ البته تحریم‌ها چند بعد دارند. از سوی دیگر اتفاقی که از روز گذشته رخ داد، تنها پایان تحریم‌های سازمان ملل بود؛ چون تحریم‌های آمریکا همچنان وجود دارد که می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوال دیگری به همکاری با قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح ایمنی و امنیت زیرساخت‌ها با همکاری قوه قضاییه یکی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم تا از تکرار حوادثی مانند بیمارستان سینا اطهر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تعامل با مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح و قوانین و مقررات مورد نیاز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل است تا با حفاظت از زیرساخت‌ها میزان آسیب‌پذیری‌ها را کاهش دهد.

سردار جلالی در ادامه حوزه‌های اقتصادی را یکی دیگر از عرصه‌های مورد نظر آمریکا برای فشار به ایران عنوان کرد و افزود: ما باید با کاستن آسیب‌های این عرصه، ضعف‌ها را از بین ببریم تا مردم آسیب کمتری ببینند؛ چون اگر از قشر ضعیف در برابر آسیب‌پذیری‌ها حفاظت کنیم، یقیناً تأثیر اقدامات دشمنان کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوال دیگری درخصوص دانش پدافند غیر عامل اظهار داشت: دانش حوزه پدافند غیرعامل یکی از عرصه‌های تحریمی است؛ زیرا هیچ کشوری به ما دانش و منابع علمی برای پدافند غیرعامل را نمی‌دهد؛ به همین دلیل تلاش کردیم که تولید دانش را داخل انجام دهیم و بر همین اساس ۱۷ رشته در حوزه کارشناسی ارشد و دکترا را طراحی کردیم و در حال آموزش هستیم؛ البته وضع ما نسبت به کشور‌های دیگر خوب است، زیرا ما با جدید‌ترین تهدیدات روبرو هستیم.

سردار جلالی در ادامه درباره حملات سایبری دشمنان هم بیان کرد: این عرصه طیف وسیعی از تهدیدات و اقدامات را در بر می‌گیرد که سطح کم ارزش آن شاید به حدود ۳۰ هزار تهدید در روز برسد؛ لذا سیستمی را برای مقابله با این‌گونه تهدیدات طراحی کردیم که خودکار به آن‌ها پاسخ می‌دهد؛ در سطح متوسط نیز تهدیداتی وجود دارد که حوادث اخیر بندر شهید رجایی و مس سرچشمه ازجمله این تهدیدات است؛ تهدیداتی که برای ما خطری ندارد، اما در لایه سوم که لایه جنگ قرار دارد، سازمان پدافند غیرعامل کشور برای مقابله با این تهدیدات، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؛ در این رابطه سال گذشته دو الی سه مورد حمله سایبری داشتیم که توانستیم در مقابله با آن‌ها اقدام مناسب را انجام دهیم.

 

*دفاع پرس

ارسال نظرات
پر بیننده ها