خبرهای داغ:
مستندات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند تصمیمات جو بایدن در دوره‌ای که معاون اول باراک اوباما بود به ضرر امنیت، اقتصاد و روابط خارجی آمریکا تمام شد.
کد خبر: ۹۲۸۷۸۲۱
|
۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هیل، فرد گدریچ، تحلیلگر امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا که سال‌ها برای وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع ایالات‌متحده کار کرد در مقاله‌ای با استناد به شواهد مدلل به این نتیجه می‌رسد در صورتی که بایدن بتواند با شکست دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یابد نخواهد توانست مرهمی بر زخم‌های اقتصادی، امنیتی و سیاست خارجی این کشور بگذارد، زیرا وی در دوره حضورش در دولت باراک اوباما به‌عنوان معاون اول نتوانست تصمیمات درستی بگیرد و غالب رویکردهای وی به ضرر این کشور تمام شدند.

به‌عنوان‌مثال، رابرت گیتس، وزیر دفاع دولت اوباما به‌شدت بایدن را به دلیل قضاوت‌های امنیتی ضعیفش زیر سؤال می‌برد. وی در کتاب خود به نام «وظیفه: خاطرات یک وزیر در جنگ» که در سال ۲۰۱۴ به رشته تحریر در‌ آمد، اظهار می‌کند بایدن تقریباً در تمام موضوعات سیاست خارجی و امنیت ملی در خلال چهار دهه گذشته در اشتباه به سر می‌برده است.

بیشتر تصمیمات بایدن در طول بیش از ۴ دهه اشتباه بودند

گدریچ ادامه می‌دهد که بایدن به‌جز هشت سالی که معاون اول اوباما بود، ۳۶ سال سناتوری را در پرونده کاری خود دارد. وی حتی ۱۲ سال به‌عنوان عضو ارشد و رئیس کمیته روابط خارجه سنا تجربه اندوخته است.

گیتس ادامه می‌دهد که بایدن به ابتکار بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۰ برای عادی‌سازی روابط با چین رأی مثبت داد و به شدت از این ابتکار دفاع نیز می‌کرد. همین ابتکار بود که زمینه ورود چین را به سازمان تجارت جهانی فراهم کرد و این غول اقتصادی توانست بر قدرت تولید خود بیفزاید تا جایی که با اشباع بازار آمریکا با تولیدات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه حدود ۶۰ هزار کارخانه تولیدی در آمریکا ورشکست و تعطیل شدند.

به گزارش انستیتو سیاست اقتصادی، این ابتکار کلینتون به بیکاری حدود ۳,۷ میلیون آمریکایی انجامید.

بیل کلینتون

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا

به گفته گیتس، در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بایدن به جنگ با افغانستان و عراق رأی مثبت داد که به کشته شدن ۷ هزار و ۳۷ سرباز آمریکایی و مجروحیت ۵۳ هزار و ۱۱۷ نظامی دیگر انجامید. جنگ‌های بعد از یازدهم سپتامبر برای مالیات‌دهندگان آمریکایی حدود ۶,۴ هزار میلیارد دلار هزینه دربر داشت.

حدود ۸۴ درصد تلفات نیروهای آمریکا در جنگ افغانستان یعنی ۱۹ هزار و ۳۵۰ نفر از کل ۲۳ هزار و ۱۱۳ نفر در دوره اوباما- بایدن بود درحالی‌که ۹۵ درصد تلفات نیروهای آمریکایی در عراق یعنی ۳۵ هزار و ۱۸۲ سرباز از کل ۳۷ هزار و ۴۱ نفر در دوره بوش-چنی ثبت شدند و تنها یک درصد تلفات در دوره ترامپ- پنس رخ دادند. به‌طورکلی تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰۰ هزار جنگجو و نیز غیرنظامی در جنگ‌های بعد از یازدهم سپتامبر از میان رفتند و حدود ۶۰ میلیون نفر غیرنظامی هم آواره شدند.

اوکراین رشوه ۵ میلیون دلار شرکت پسر جو بایدن را توقیف کرد

رسوایی اخلاقی معاون اوباما به ایستگاه دوم رسید

انستیتو اقتصاد و صلح جهانی دست به یک ارزیابی زده است که بر اساس آن در دهه گذشته صلح به‌شدت تضعیف‌شده و رشد تروریسم مداوم بوده است. تعداد کشته‌شدگان براثر جنگ در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و تعداد پناهندگان هم در ۶۰ ساله گذشته نظیر نداشته است.

وزارت خارجه آمریکا هم گزارش داده است که تروریسم خارجی با رشد ۳۴ درصدی از سال ۲۰۰۹ به بعد یعنی تحت حکومت اوباما-بایدن روبرو بوده است.

خانه آزادی هم اعلام کرده است که تا سال ۲۰۱۶ ده سال متوالی جهان شاهد کاهش ۱۰ درصدی آزادی بود. بنابر این گزارش، از جمعیت ۷,۳ میلیارد نفری جهان تنها ۴۰ درصد مردم در آزادی مطلوب زندگی کردند. این‌همه آمار تکان‌دهنده در دوره اوباما-بایدن به ثبت رسیده‌اند.

بایدن یا ترامپ، هیچ‌یک نمی‌توانند صلح را به آمریکا هدیه کنند

در همین حال، جیمز کلاپر، مدیر سرویس اطلاعات ملی دولت اوباما در سخنان خود در همایش ارزیابی تهدیدات جهانی در سال ۲۰۱۶ از اوضاع نابسامان جهانی در زمینه کاری خود سخن به میان آورد.

گدریچ ادامه می‌دهد که نقش دولت اوباما-بایدن در بحران اوکراین، سوریه، عراق و لیبی نیز بر جهانیان پوشیده نیست. ظهور داعش در سال ۲۰۱۵ نیز در دوره قدرت این دو صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد که بی‌تدبیری دولت اوباما-بایدن در افزایش ضریب امنیتی کشور باعث شد که هکرها بتوانند به سیستم رایانه‌ای اداره امور کارکنان دست یابند و اطلاعات حدود ۲۲ میلیون نفر را بررسی کنند.

جو بایدن در پویش‌های انتخاباتی خودش قول بازگشت سیاست خارجه آمریکا به دوران اوباما را می‌دهد حال‌آنکه آن دوره چیزی به‌جز عقب‌نشینی آزادی، پیشرفت تروریسم، جنگ‌های بی‌پایان، تعطیلی هزاران کارگاه و کارخانه تولیدی در آمریکا و میلیون‌ها بیکار در کشور را در برنداشت.

حال این رأی‌دهندگان هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به دوران اوباما و سیاست‌های ویرانگر وی و بایدن بازگردند یا نه؟

با در نظر گرفتن هشت سال بایدن به‌عنوان معاون اول اوباما و چهار سال ریاست جمهوری ترامپ هیچ‌یک از این دو نامزد نمی‌توانند انتظارات مردم آمریکا را در داشتن کشوری آباد و صلح‌طلب برآورده کنند.

 

خبرنگار:مازیار شیری

ارسال نظرات
پر بیننده ها