از آنجا که امروزه در کشور ما تاسیس کارخانجات سیمان با بهره گیری از سرمایه گذاری های کلان انجام می گیرد اما نابود کننده اکو سیستم و جان انسان هاست‌ .
کد خبر: ۹۲۸۷۹۸۸
|
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, محمدجواد درخشان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای امامزادگان بی بی خاتونین در یادداشتی به موضوع آلودگی کارخانه سیمان مارگون و اثرات مخرب آن بر زندگی مردم این منطقه و محیط زیست پراخته است که در زیر می خوانید. 

از آنجا که امروزه در کشور ما تاسیس کارخانجات سیمان با بهره گیری از سرمایه گذاری های کلان انجام می گیرد اما نابود کننده اکو سیستم و جان انسان هاست‌ .

کارخانه سیمان مارگون یکی از این کارخانه هاست که در راستای این منافع اقتصادی آسیب های زیست محیطی جبران ناپذیر و آسیب هایی شامل آلودگی هوا، آلودگی و قطع آب های زیر زمینی منطقه، از بین بردن پوشش گیاهی ،مرگ جانداران و طبیعت موجب ایجاد زمینه ی ابتلا به انواع سرطان ها ، بیماری های تنفسی و ریوی و گوارشی برای مردم کم درآمد و بی بضاعت این منطقه محروم می شود.

برخی از اثرات مخرب کارخانه سیمان مارگون که سبب ایجاد آلودگی و مخاطرات انسانی و زیست محیطی می شوند عبارتند از : 1-انفجارهای متعدد دینامیت با حجم زیاد درساعات مختلف شبانه روز که سبب رعب و وحشت مردم و نیز تخریب و سست نمودن پایه خانه و کاشانه محدوده انفجار بالاخص دهستان بهرام بیگی می شود 2- ایجاد گرد و غبار ناشی از فرایند آسیاب کردن مواد اولیه در منطقه سقاوه - بهرام بیگی و امامزادگان بی بی خاتونین (س) و اطراف 3- ایجاد گازهای متصاعد شده نظیر NOx و SOx که از احتراق سوختهای مورد نیاز نظیر نفت و ذغال سنگ برای مشعل کوره حاصل می شوند. 4- عناصر سنگین موجود در مواد آهکی و رسی و همچنین سوختهای کوره که در گازهای کوره آزاد می شوند. 5- آزاد شدن یک سری مواد آلی و فلزات سمی از سوختن باطله های نفتی و ارگانیکی موجود در مواد اولیه 6- نداشتن مسیر اختصاصی تردد حمل و نقل که سالانه منجر به بروز تصادفات متعدد ومرگ و میر مردم و گردشگران می باشد.

مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور جلوگیری از آلودگی ها، خطرات، تهدیدات جانی و سلامت مردم این منطقه راهکارهایی را مد نظر قرار داده و مخاطرات را به حداقل برسانند.

به نظر می رسد اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و اداره کل منابع طبیعی استان نیز به عنوان دستگاه های متولی  به موضوع آلودگی کارخانه سیمان مارگون و اثرات مخرب آن برمحیط زیست و منابع طبیعی ورود پیدا کنند و این مسئله را به طور جد مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

ارسال نظرات