بی‌توجهی‌ تاکسی‌های اینترنتی به مسئولیت اجتماعی

پژوهشگر حوزه فضای مجازی معتقد است تاکسی‌های سنتی نرخ مصوب و ثابتی دارند که در مقاطع مشخصی به روز می‌شوند، اما این درحالی است که تاکسی‌های اینترنتی به صورت دلخواه نرخ‌ها را تعیین می‌کنند .
کد خبر: ۹۲۹۴۰۶۱
|
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامهٔ این هفتهٔ شب آفتابی (رادیو اقتصاد) با موضوع مهم «مسئولیت اجتماعی کارآفرینان در حوزهٔ منابع انسانی و تأثیر آن در جامعه» روی آنتن رفت. سعید ناصری استاد حقوق کار مهمان حضوری بود و دربارهٔ این موضوع بحث مفصلی داشت.

در بخش گفت‌وگوی تلفنی برنامهٔ زندهٔ «شب آفتابی»، با حسین نوری‌خواه پژوهشگر حوزهٔ فضای مجازی دربارهٔ «مدیریت منابع انسانی در حوزهٔ کسب‌وکار‌های اینترنتی» گفت‌وگو شد که آیا فعالان حوزه کسب‌وکار‌های اینترنتی مثلاً تاکسی‌های اینترنتی به مسئولیت اجتماعی پایبند هستند؟

حسین نوری‌خواه پژوهشگر حوزه فضای مجازی در برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد به بررسی موضوع «مدیریت منابع انسانی در حوزه کسب و کار اینترنتی» پرداخت.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های سنتی سابقه طولانی دارد، گفت: در روش سنتی، یک شرکت برای ارتقاء سطح عملکردی خود بهترین‌ها را استخدام و حقوق و دستمزد آن‌ها را به گونه احتساب می‌کند که با ایجاد انگیزه در آن‌ها موجبات شکوفایی و محقق کردن اهداف سازمانی خود را فراهم می‌سازد، اما این موضوع در شرکت‌هایی که در حوزه اینترنتی فعالیت دارند معنای جدید پیدا کرده است.

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی ادامه داد: در این رابطه می‌توان به فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی اشاره کرد که این روز‌ها نیز نسبتا موفق هم هستند، اما وقتی به نحوه فعالیت رانندگان این شرکت‌ها نگاهی انداخته می‌شود متوجه آن می‌شویم که این شرکت‌ها ارتباط مشخصی با نیرو‌های خود به لحاظ قانونی برقرار نمی‌کنند، شرایط قانون کار در مورد این نیرو‌ها رعایت نمی‌شود و رابطه استخدامی هم وجود ندارد.

وی افزود: این درحالی است که نوع ارتباط این شرکت‌ها با نیرو‌های خود و رعایت حق و حقوق عادلانه آن‌ها می‌تواند رضایتمندی آن‌ها و نهایتا موفقیت روزافزون این شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد.

نوری خواه درباره میزان پایبندی فعالان این حوزه به مسئولیت اجتماعی شان (به عنوان نمونه افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی در زمان بارندگی ها) گفت: تاکسی‌های سنتی نرخ مصوب و ثابتی دارند که در مقاطع مشخصی به روز می‌شوند، اما این درحالی است که تاکسی‌های اینترنتی به صورت دلخواه نرخ‌ها را تعیین می‌کنند و توجیه راننده‌ها در مواقع بارندگی احتساب زمانی است که برای انجام یک سفر در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: البته یک راه حل بینابینی وجود دارد به این صورت که می‌توان با استفاده از تاکسی متر که در آن، فاصله از قبل قابل تخمین زدن است، هزینه سفر محاسبه و ثبت شود ضمن اینکه این فناوری به نوعی نیز خواهد توانست یک نوع همسان سازی بین تاکسی‌های مختلفی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت می‌کنند به وجود آورد تا همه فعالان در این حوزه از شرایط عادلانه‌ای برخوردار شوند که به دنبال آن نیز شاهد ارتقاء سطح مسئولیت پذیری اجتماعی در این حوزه خواهیم بود.

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی یکی از مصادیق مدیریت منابع انسانی را نحوه رفتار سازمانی دانست و بیان داشت: رفتار سازمانی یکی از عوامل موثر در جهت رضایتمندی مشتریان است، اما در تاکسی‌های اینترنتی، نحوه آداب معاشرت رانندگان به عنوان یک عامل انسانی است که نقش اصلی را در میزان رضایتمندی مشتریان از شرکت‌های خدمات دهنده تاکسی اینترنتی ایفا می‌کند.

وی افزود: وقوع اتفاقاتی در این حوزه نشان می‌دهد که کارفرمایان در این شرکت‌ها تنها اقدام به ثبت نام رانندگان می‌کنند و در حوزه آموزش رفتاری مستخدمین خود ضعیف عمل کرده اند ضمن آنکه تمام هزینه‌ها و گرفتاری‌ها برای راننده‌ای است که هیچ گونه حمایت سازمانی حتی به لحاظ پشتیبانی خدمات مثل ارائه خدمات فنی با قیمت مناسب در مورد آن‌ها صورت نمی‌گیرد لذا می‌توان عدم مسئولیت پذیری اجتماعی فعالان این حوزه را ریشه در این دست از مشکلات دنبال کرد.

نوری خواه در رابطه با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دیگر کسب و کار‌های اینترنتی هم که در آن‌ها ارائه خدمات به صورت غیر حضوری اتفاق می‌افتد، گفت: بر اساس قانون تجارت الکترونیکی که در کشور ما نیز مصوب و در حال اجرا شدن است شرکت‌هایی که در حوزه فروش کالا فعالیت می‌کنند موظف هستند که در زمان مشخصی در صورت عدم رضایت مشتری، کالای خود را پس بگیرند که این درحالیست که در فضای واقعی چنین قاعده‌ای وجود ندارد.
 
 
برنامهٔ «شب آفتابی» از ساعت ۲۲:۰۵ تا ۲۴:۰۰ پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹ از رادیو اقتصاد (موج ۹۸ مگا هرتز) به تهیه‌کنندگی مطهره مهرابی و گویندگی فاطمه شعبانی روی آنتن رفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار