از استاد برجسته و مولف کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج در چابهار تجلیل شد.
کد خبر: ۹۲۹۴۷۸۴
|
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج از استاد برجسته و مولف کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در شهرستان چابهار تجلیل شد.

مسئول بسیج کارمندان دانشگاه دریانوردی چابهار گفت: از دکتر«عـبدالغفور جـهاندیده» عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، نویسنده کتاب فاخرفـرهنگ بـلوچی- فـارسی که موفق شد عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کند  به همراه حـکیم بـهار چهره بین المللی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با حضور مسئولین ادارات شهرستان چابهار، تجلیل شد. 

سالاری افزود: کتاب«فرهنگ بلوچی- فارسی» در دو جلد توسط دکتر عبدالغفور جهاندیده از نویسندگان برجسته و بومی استان سیستان وبلوچستان تالیف شده که در این کتاب دوجلدی قطور ۶۰ هزار واژه و اصطلاح بلوچی به همراه ترجمه معادل فارسی آن‌ها آمده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

این مسئول بیان کرد: کتاب فرهنگ بلوچی- فارسی دارای دو هزار و ۷۳۶ صفحه و حاصل زحمات ۲۰ ساله دکتر جهاندیده است که برای جمع آوری و تالیف آن تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

مسئول بسیج کارمندان دانشگاه دریانوردی چابهار ادامه داد: محتوای کتاب فرهنگ بلوچی- فارسی دو زبانه و کلیۀ واژه‌ها و عبارت‌های بلوچی علاوه بر خط بلوچی، به خط لاتین نیز نگاشته شده است و واژه‌هایی که معادل فارسی داشته اند، معادل آن‌ها هم ذکر شده است و این فرهنگ علاوه بر گنجینه‌ای از واژگان بلوچی، گنجینه‌ای از ضرب المثل‌های بلوچی را نیز در دل خود جای داده است.

گفتنی است: دکتر عبدالغفور جهاندیده دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است که تاکنون شش کتاب با نام‌های«دیوان فارسی روانبد»، «شرح منظومه مکران»، «حماسه سرایی در بلوچستان»، «منظومه‌های عاشقانه بلوچی»، «وزن و قافیه شعر بلوچی» و همچنین کتاب مرجع «فرهنگ بلوچی فارسی» در دوجلد را که موفق به کسب عنوان "کتاب سال جمهوری اسلامی ایران" شد را، تالیف و عرضه کرده‌اند.

ارسال نظرات