خبرهای داغ:
ماجرای مقاومت ستودنی دختران و زنان دزفولی در دوران دفاع مقدس
بانوی پیشکسوت بسیجی دزفولی گفت: زنان دزفولی با اینکه هرلحظه امکان داشت مورد اصابت موشک قرار گیرند ولی باز هم با این شرایط خواهران بسیجی پای کار انقلاب بودند.
کد خبر: ۹۲۹۷۳۸۶
|
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از دزفول، چهل‌سال از فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در 5 آذر سال 58 مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین می‌گذرد، در طول این سال‌ها که انقلاب اسلامی راه‌های پر فراز و نشیبی را گذرانده است کمتر جایی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را می‌توان یافت که با نام بسیج عجین نشده است،

بسیجی که در ابتدا برای دفاع از انقلاب اسلامی تشکیل شد و توانست در هشت‌ سال دفاع مقدس سربلند بیرون آید که در این باره رفته رفته در طول تاریخ انقلاب و با تغییر ماهیت تهدیدات و نیازهای انقلاب به نیرویی تبدیل شد که در هنگامه بحران‌ها و نیازهای انقلاب توانست با انعطاف سازمانی خود را برای رویارویی با انواع میدان‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی آماده و نقش مؤثری در حل بحران‌ها و مشکلات و نیازهای انقلاب ایفا کند.

خبرنگار بسیج دراین‌باره با یکی از این زنان بسیجی ــ که در ستادهای بسیج نقشی بسیار تأثیرگذار و برجسته در انقلاب اسلامی و دوران هشت‌ سال دفاع مقدس ایفا کرده‌اند ــ «سرکار خانم مهین امجدنیا پیشکسوت بسیجی و یار انقلاب و نیز بانوی جهادگر دزفولی» به‌مناسبت گرامیداشت هفته بسیج به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

امجدنیا، این بسیجی و پیشکسوت انقلاب سخن خویش را این‌گونه آغاز می‌کند و می‌گوید: قبل از پیروزی انقلاب تا به امروز توفیق داشته‌ام در بسیج در زمینه‌های مختلف فعالیت کنم؛ عمده فعالیتی که در بسیج انجام داده‌ام در ارتباط با بسیج مردمی بوده است که به‌دنبال لبیک‌گویی به فرمان امام راحل بوده است.

وی به فعالیت‌های قبل از انقلاب خویش اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب دانش‌آموزی بودیم که برای حضور و شرکت در راهپیمایی‌ها به‌همراه جمعی از دوستانم پاورچین از دست خانواده‌های‌مان فرار می‌کردیم و در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردیم.

این پیشکسوت بسیجی دزفولی با بیان "سال 60 فعالیت‌های خود را به‌طور رسمی در بسیج خواهران در شهرستان دزفول و حومه آغاز کردم"، گفت: ابتدا، فعالیت‌هایم به‌همراه جمعی از خواهران بسیجی در مدارس بود؛ بعد از پیروزی انقلاب که بسیج تشکیل شد همان جمع فعالیت‌هایمان را در بسیج خواهران انتقال دادیم.

 

وی ادامه داد: به‌یاد دارم اولین مسئولیتی که به من سپرده شد بحث آموزش بود؛ آن زمان بحث آموزش بحث خیلی سنگینی بود چرا که آن زمان جهت آموزش‌ها هم اعتقادی و هم آموزش‌های نظامی بود.

با توجه به اینکه در بحث اعتقادی مطالعات زیادی داشتم در این خصوص کمک شایانی شد و پیش‌زمینه‌ای شد برای ادامه فعالیت‌هایمان در مسائل اعتقادی که عمدتاً حول محورهای آموزش قرآن، اصول دینی و احکام بود؛ همچنین در این باره مسائل سیاسی را هم با کمک سپاه هم برای خودمان و هم برای خواهران دنبال می‌کردیم.

امجدنیا با ابراز "آموزش‌های نظامی را در مدرسه یاد گرفته بودیم"، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب مربی آموزشی از طرف سپاه و بسیج برای آموزش «اختیاری» به مدارس می‌آمدند من هم در کلاس‌های آموزشی شرکت کردم و یاد گرفتم و در این راستا دوره‌های تکمیلی را در بسیج فرا گرفتم و به‌عنوان مربی میدان تیر و مربی بسیج آموزش می‌دادم.

 

این بانوی جهادگر بسیجی به دیگر فعالیت‌های خویش اشاره می‌کند و می‌گوید: کنار این فعالیت‌ها دیگر فعالیت‌هایمان از جمله فعالیت فرهنگی، تبلیغاتی، دینی، دیدار با خانواده‌های شهدا، کمک‌رسانی و ویژه بحث پشتیبانی بود؛ که بحث پشتیبانی نسبت به دیگر فعالیت‌ها به‌دلیل اینکه ضرورت کار بیشتر شده بود پررنگ‌تر شد، البته به این معنا نبود که دیگر فعالیت‌ها تعطیل بشود؛ منتهی غالب فعالیت‌ها در محور پشتیبانی بود.

 

با آغاز جنگ تحمیلی همه اقشار جامعه از پیر و جوان و زن و مرد دوشادودش هم مقابل متجاوزان بعثی از کیان اسلامی دفاع کردند، رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل در خط مقدم با دشمنان بعثی در جنگ بودند و در این میان بانوان و زنان نقشی مهم در پشتیبانی از جبهه‌ها داشتند؛ دراین‌باره امجدنیا پیشکسوت بسیجی دزفولی به فعالیت و خدمات پشتیبانی بسیجیان دزفول اشاره می‌کند و می‌گوید: پشتیبانی‌ها ابتدا به‌صورت جزءبه‌جزء بود که بعد سازمان‌دهی شدند و ستادهای پشتیبانی تشکیل شد.

 

وی در ادامه گفت: زنان شجاع بسیجی و آگاه و مقاوم صبور شهر دیار مقاومت دزفول در دوران انقلاب در دوران جنگ، چه پشت جبهه، چه داخل خانه‌ها و کلاً در همه میدان‌ها حضور فعال داشتند، هر جایی که می‌شد تجمعی از خواهران باشد که بتوانند خدماتی ارائه بدهند در ستادهای دزفول انجام می‌شد، برخی در تهیه مواد غذایی شرکت می‌کردند، خوراک رزمندگان را فراهم می‌آوردند و عده‌ای دیگر لباس‌های فراوانی را دسته‌جمعی می‌دوختند تا نیازهای اساسی رزمندگان را در میادین نبرد تهیه کنند. هرکسی به‌قدر توانی که در خود می‌دید در این مسیر قدم می‌گذاشت.

نقطه عطف بسیجیان؛ هیچ‌گونه چشمداشتی نداشتند

این پیشکسوت بسیجی با بیان اینکه تمام ستادها به بسیج متصل می‌شدند و بسیج این ستادها را سازماندهی و هدایت می‌کرد، گفت: یک مقر مرکزی بود که حوزه بسیج خواهران دزفول بود.

وی با تصریح به اینکه زنان با حضور در عرصه‌های مختلف نبرد، اسارت‌گاه‌های رژیم بعثی، پشت جبهه‌های حق علیه باطل، بیمارستان‌ها و تدارکات چنان غیرت مردانه‌ای از خود نشان دادند که دشمن در برابر آنان عقب‌نشینی کرد و شکست خورد، گفت: نمی‌توانم دراین‌باره اعداد و آمار بگویم که چه‌تعداد خواهر کمک و پشتیبانی می‌کردند؛ تقریباً به‌اندازه جمعیت زنان و دختران شهرستان دزفول ستادها نیرو داشتند و برای امر پشتیبانی فعالیت می‌کردند، امکان نداشت خواهری در دزفول باشد معتقد به انقلاب، دوستدار و حامی انقلاب و امام راحل باشد و در آن موقعیت زیر موشک و توپ خدمت نکند؛ همه داوطلبانه بدون توقع کمک می‌کردند.

 

خدمت خالصانه و به‌دور از هرگونه انتظار از خصوصیات بارز بسیجیان بود

این بانوی بسیجی دزفولی می‌گوید: کمک‌هایی که خواهران بسیجی انجام می‌دادند هیچ توقعی نداشتند که از آنها تقدیر یا مدام تشکر و... بشود؛ همه خالصانه از دل و جان خدمت می‌کردند.

 

وی با ذکر اینکه در دوران دفاع مقدس زنان و بانوان بسیجی دزفولی بیشتر از زنان شهرهای دیگر ایفای نقش کردند و در ستادهای پشتیبانی در عرصه خدمت‌رسانی و پشتیبانی از هر رده سنی (پیر، جوان و نوجوان) در بسیج فعالیت می‌کردند، گفت: زنان بسیجی دزفول با طلوع صبح پشت در منتظر بازگشایی درب ستاد بودند؛ از خودشان از سلامتی‌شان، از وقت و زندگی‌شان برای انقلاب مایه گذاشتند؛ با وجود اینکه اطلاع داشتند که هر لحظه امکان این بود موشک و توپ زده بشود ولی باز هم با این شرایط خواهران بسیجی پای کار انقلاب بودند. در دوران دفاع مقدس زمانی که فرزندان این آب و خاک در جبهه حضور داشتند و شهر مورد حمله هوایی قرار می‌گرفت شیرزنان بسیجی دزفول در مقرر ستادها شبانه‌روزی حضور داشتند و خدمت‌رسانی می‌کردند.

شهرستان دزفول یک لشکر را پشتیبانی کرد

وی راجع به هویت و افتخارات شهر دیار مقاومت در هشت سال دفاع مقدس، یادآور شد: شهرستان دزفول تنها شهرستانی است که یک لشکر، لشکر هفت ولی‌عصر(عج) را پشتیبانی کرده است که این جزء افتخارات شهرستان شهیدپرور دزفول است که در تاریخ ثبت شده است.

جهاد ادامه دارد

در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به مؤمنان و رسیدگی به مردم گروه جهادی به‌نام «دست‌های آسمانی» متشکل از خواهران و رزمندگان دفاع مقدس و همچنین فرزندان سرداران دوران هشت‌ سال دفاع مقدس تشکیل شده است که در زمینه‌های مختلف از قبیل بهداشت خانواده، مشاوره، معیشتی، بهداشت و درمان، آموزش تبلیغات، تهیه جهیزیه، فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی با حضور خیّران خدمات ارائه می‌شود؛ البته صرفاً کار عمرانی مطرح نیست، روزانه خدمات در حد توان در سطح شهرستان دزفول و مناطق محروم این شهرستان ارائه می‌شود.

 

این پیشکسوت تلاشگر بسیجی در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های خیرخواهانه و فرهنگی خویش اظهار کرد: با توجه به مناسبت‌های خاصی که در سال داشته‌ایم دغدغۀ این را داشتم تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی فرهنگی در این مراسمات مبلغین (مداحان و سخنرانان خواهر) اثرگذاری بهتری داشته باشند که در این راستا مرکزی تحت عنوان «آموزشی و پژوهشی علوم انسانی کوثر» را‌اندازی شده است.

 

امجدنیا در خصوص فعالیت‌های این مرکز اضافه کرد: فعالیت‌های این مرکز تربیت مبلغین و مداحین و سخنرانان خواهر است؛ البته فقط صرفاً مداحی و سخنرانی نیست، در دیگر مباحث باید تقویت بشوند از جمله فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی که در این راستا با حضور اساتید برجسته از قم آموزش‌های لازم ارائه می‌شود، حداقل 8 ترم را باید بگذرانند، هزینه دوران تحصیل رایگان است و بعد از پایان تحصیل با مرکز در ارتباط هستند و مدام آموزش‌های لازم در جهت بِروز بودن اطلاعات‌شان ارائه می‌شود.

کارکردن برای نظام و اسلام خستگی ندارد

وقتی از این بانوی فعال می‌پرسم "شما به‌عنوان پیشکسوت بسیجی از این همه فعالیت از زمان قبل و بعد از انقلاب خسته نشدید؟"، می‌گوید: اگر کار از روی علاقه، عشق و باور و اعتقاد نباشد چرا، خستگی دارد، ولی وقتی بنا به اعتقاد و باوری که داشته‌ای که باید یک کار مثبت انجام بدهی هیچ‌وقت خسته نمی‌شوی؛ هیچ وقت از کار کردن برای انقلاب احساس خستگی نکرده‌ام و خدا را شاکرم که این توفیق را داده است.

بسیج لشکر مخلص خداست

در پاسخ به خبرنگار ما که یک جمله در مورد بسیج بگوید، گفت: به‌فرمایش امام راحل بسیج لشکر مخلص خدا است. این لشکر زمانی که حرکت می‌کند در همه زمینه‌ها همه چیز با خودش دارد یعنی هرآنچه را که افراد تشکیل‌دهندۀ این لشکر نیاز دارند از قبیل مسائل اعتقادی، تبلیغاتی، پشتیبانی، فکری، اهداف و برنامه‌ریزی، همه این موارد را همراه خودش دارد.

گفت‌وگو از فاطمه دقاق‌نژاد

ارسال نظرات
پر بیننده ها