کارخانه های تولید سیمان فقط ۸ ماه از سال را گاز دارند و در ۴ ماه باقیمانده باید برای تولید سیمان از سوخت مایع استفاده کنند، تفاوت نرخ سوخت مایع و گاز موجب شده است این روزها قیمت سیمان دوباره افزایش یابد.
کد خبر: ۹۲۹۹۱۵۲
|
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس اعلام شرکت های تولید کننده سیمان که در بازار سرمایه فعالیت دارند والبته براساس اطلاعیه ای که در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی اطلاعات شرکت های بورسی) نیز در ج شده است انجمن صفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش ۱۰ درصدی هر کیسه سیمان تیپ ۲ موافقت کرده است که بر اساس این مجوز، نرخ هر بسته سیمان پاکتی از ۲۹ هزار و ۷۹۰ تومان به ۳۳ هزار و ۷۹۰ تومان افزایش یافته است.

هنوز از افزایش قیمت سیمان پاکتی ۲ ماه نمی گذرد که دوباره قیمت سیمان پاکتی افزایش یافت؛ عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیش از افزایش دوباره قیمت سیمان پاکتی گفته بود در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت هر کیسه را برای مصرف‌کننده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده اند ولی عامل فروش اگر بخواهد خیلی در حق مشتری لطف کند، هر کیسه را ۲۹ هزار تومان می‌فروشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: هر چه قیمت را سرکوب کنند این اتفاق می‌افتد؛ اگر هر کیسه درب کارخانه ۱۵.۵۰۰ تومان است اما در ادامه ارزش افزوده، کرایه حمل، سود عامل وغیره نیزروی سیمان تاثیر گذار است ، به زور که نمی‌شود قیمت‌گذاری کرد؛ به عنوان نمونه هزینه حمل فقط در آبان ماه ۳۲ درصد گران شده که قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار می‌گذارد.

دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: قبلاً کارخانجات به دلیل هزینه مناسب حمل، سیمان را از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف می‌بردند اما هم‌اکنون به دلیل هزینه بالای حمل کارخانجات نمی‌توانند این کار را انجام دهند و عامل فروش هم همانگونه که گفته شد اگر بخواهد کمترین قیمت را به مشتری بدهد، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیسه است.

شیخان در مورد کمبود سیمان در بازار گفت: کمبود سیمان وجود ندارد بلکه به دلیل عدم جابجایی ناشی از افزایش کرایه حمل، سیمان در بازار کم است اما تولید کم نشده است.

 

*قطع گاز قیمت سیمان را بالا برد

این گزارش اضافه می کند ظاهرا مسئله سیمان این روزها تنها کرایه حمل و افزایش قیمت پاکت تولید شده توسط پتروشیمی ها نیست بلکه با سرد شدن هوا کارخانه های تولیدکننده سیمان با کاهش گاز مصرفی مواجه می شوند به طوریکه از آبان ماه تا اواخر بهمن ماه رسما گاز این کارخانه ها توسط شرکت ملی گاز ایران محدود یا به طور کامل قطع می شود تا شرکت گاز بتواند گاز مورد نیاز بخش خانگی را تامین کند.

بیژن رنگنه وزیر نفت سال گذشته اعلام کرده بود با افزایش تولید گاز انتظار می رود که گاز بخش صنایع محدود یا قطع نشود اما ظاهرا مصرف گاز در بخش خانگی موجب شده است دوباره گاز بخش صنایع به خصوص بخش سیمان کاهش یابد.

کارخانه های تولید سیمان در این ایام از سال اقدام به خرید سوخت مایع نفت کوره (مازوت) و گازوئیل می کنند تا بتوانند از این طریق سوخت مورد نیاز خود را برای تولید سیمان تامین کنند.

شیخان با اشاره به اینکه ۷۷ کارخانه سیمان در کشور داریم که چند روزی است گاز ۴۵ کارخانه را قطع کرده‌اند گفته است: وقتی گاز را قطع می‌کنند باید مازوت بدهند. سال گذشته مصوبه دولت بود که مازوت را با نرخ یارانه‌ای به کارخانجات بدهند؛ در حالی که قیمت مازوت یارانه‌ای ۳ برابر گاز است. لیتری ۳۰۰ تومان دم مخازن می‌دهند که با ۱۳۰ تومان هزینه حمل، در نهایت لیتری ۴۲۰ تا ۴۳۰ تومان قیمت مازوت می‌شود.

* تفاوت ۴۰ هزار تومانی قیمت تمام شده سیمان با سوخت مایع

وی در مورد افزایش قیمت سیمان، گفت: تفاوت قیمت مازوت و گاز روی قیمت تمام شده هر تن سیمان ۴۰ هزار تومان اثر می‌گذارد. آیا تولیدکنندگان باید از جیب خودشان بگذارند؟ کارخانجات نقدینگی ندارند که از جیب خودشان بدهند.

در همین رابطه امیر حسین عباسی عضو انجمن سیمان کشور به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید با تمام مشقتی که امسال صنعت سیمان کشید تولید سیمان نسبت به سال گذشته رشد داشت.

وی ادامه داد: قبلا هم گفتم صنعت سیمان در صنعت ساخت و ساز نقش کمی دارد اما موضوع اینجا است وقتی قیمت سیمان به دلیل آنکه همیشه ارزان بوده است کمی گران می شود صدای مسئولان و مردم بلند می شود که چرا سیمان گران شد.

این عضو انجمن سیمان کشور تصریح کرد: مسئولان می گویند مازاد صنعت سیمان در کشور داریم در حالی که امسال به دلیل آنکه صنعت ساخت و ساز وعمران کاملا در رکود بوده است عرضه سیمان به چشم آمده در صورتی که تا همین چند سال قبل که ساختمان سازی کمی رونق داشت با کمبود سیمان در کشور مواجه بودیم که بخشنامه های متعددی صادر می شد که سیمان نباید صادر شود.

* یارانه ها انرژی را قطع اما قیمت سیمان را آزادکنید

وی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی بارها گفته اند صنعت سیمان وفولادی از یارانه انرژی استفاده می کنند که من معتقدم تولیدکنندگان سیمان حاضرند این یارانه قطع شود اما در عوض قیمت نهایی نیز دستوری نباشد.

عباسی با اشاره به اینکه با شرایط موجود کسی حاضر نیست در این صنعت سرمایه گذاری کند گفت: اگر به دوران رونق ساخت وساز برسیم از همین الان به شما می گویم که با کمبود سیمان مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: امروز موضوع گرانی سیمان دوباره بر سر زبان ها افتاده است تصریح کرد: آقایانی که فریاد می زنند سیمان گران شد این را حتما نمی دانند که در این موقع از سال کارخانه های سیمان دیگر سوخت گاز ندارند آنها باید سوخت مایع را نقدا خریداری کنند که جدای از آن باید هزینه حمل نیز پرداخت کنند.

این عضو انجمن صنعت سیمان در پاسخ به این سوال که مگر دولت با قیمت گاز سوخت مایع را با شما حساب نمی کند گفت: کارخانه های سیمان برای پرداخت هزینه گاز یک ماه مهلت دارند اما سوخت مایع را باید نقدی خرید و تا پول به حساب شرکت پخش واریز نشود سوخت مایع تحویل نمی دهند در کنار این هزینه حمل جداگانه محاسبه می شود.

* قرارداد ۸ ماهه سیمانی ها با شرکت گاز

وی با اشاره به اینکه با ورود فصل سرما اولین جایی که دولت اقدام به قطع گاز می کند کارخانه های تولید سیمان است گفت: قرارداد شرکت گاز با کارخانه‌های سیمان برای ۸ ماه از سال است و با فرارسیدن پاییز تولید کنندگان سیمان می دانند که باید به فکر سوخت مایع باشند به همین دلیل اقدام به انبار کردن سوخت مایع می کنند که با قطع گاز از آبان ماه تولیداتشان متوقف نشود.

عباسی با تاکید بر اینکه کارخانه های سیمان عملا قربانی عدم الگوی صحیح مصرف گاز در بخش خانگی هستند گفت: دولت که می آید گاز کارخانه های تولید سیمان را قطع کند لا اقل هزینه سوخت مازوت را ارزان تر از گاز حساب کند یا حد اقل هزینه حمل را به این کارخانه ها تخفیف دهد.

این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: موضوع مهمی که نباید از آن غفلت کرد این است که مردم باید بدانند سوخت مازوت و گازوئیلی که به کارخانه های تولید سیمان به جای گاز می دهند دارای گروگرد بالایی است که سوزاندن این سوخت موجب آلودگی کلانشهرها در فصول سرد سال می شود برای همین بهتر آن است مردم برای سلامتی خودشان هم که شده در مصرف گاز صرفه جویی کنند که نه گاز کارخانه های تولید سیمان قطع شود ونه هوای کلان شهرها آلوده شود.

انتهای پیام/

منبع: رادار اقتصاد

ارسال نظرات