عضو کمیسیون عمران مجلس:

حباب قیمت خانه با طرح جهش تولید مسکن می ترکد

شریعتی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز و مصالح دو دلیل رشد قیمت مسکن هستند، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان و میلگرد باعث شد که قیمت ها افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۹۲۹۹۱۵۸
|
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا شریعتی اندراتی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تورم شدید در بازار مسکن اظهار داشت: در طول ماه های گذشته با تدابیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه مسکن و مسئولان دولتی، راهکارهایی برای کنترل قیمت ها در بازار مسکن اندیشیده شد و یقینا افزایش عرضه مسکن در شرایط فعلی، می تواند عاملی برای پاسخگویی به تقاضا باشد و به همین دلیل، طرح جهش تولید و تامین مسکن پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: طبق طرح جهش تولید مسکن، دولت زمین ارزان در اختیار ساخت مسکن قرار می دهد و از آنجایی که قیمت زمین، اثرات زیادی در قیمت گذاری مسکن دارد، اقشار ضعیف و متوسط جامعه می توانند طبق این طرح، خانه دار شوند.

شریعتی تاکید کرد: در طرح جهش تولید مسکن، مجلس و دولت با همکاری و تعامل در تلاش هستند که باعث افزایش ساخت و ساز مسکن در سطح کشور شوند تا به نیازهای مسکن جامعه پاسخ داده شود، چرا که در طول سال های گذشته شاهد ساخت مسکن به اندازه مورد نیاز در کشورمان نبودیم و همین امر باعث شده که امروز با افزایش تقاضا مواجه شویم و عرضه کاهش داشته است و یقینا طرح جهش تولید مسکن می تواند باعث افزایش عرضه مسکن شود.

* تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی به منظور ساماندهی بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی توسط مجلس در راستای ساماندهی بازار مسکن بوده است، گفت: متاسفانه توسط برخی دلالان و سوداگران شاهد خرید خانه و عدم عرضه آن در بازار مسکن هستیم و این کار با هدف فروش مسکن در آینده با قیمت بالا صورت می گیرد و از آنجایی که با گسترش این پدیده، شاهد کاهش عرضه مسکن در بازار هستیم، مجلس مصمم به تصویب طرح مالیات بر خانه های خالی شد تا از این طریق باعث عرضه مسکن در بازار مسکن و حتی رهن و اجاره شود.

وی تاکید کرد: طرح مالیات بر خانه های خالی باید با نظارت مسئولان اجرا شود تا از این طریق شاهد حذف نگاه سرمایه ای جهت کسب سود در بازار مسکن باشیم.

شریعتی با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن و ثبات بازار ماحصل اقدامات مجلس است، گفت: حباب قیمت در بازار مسکن به تدریج در حال کاهش است و این مسئله موجب شده که تقاضا برای فروش مسکن افزایش یابد.

* افزایش قیمت سیمان و میلگرد به دلیل دریافت تسهیلات دولتی منطقی نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: مجلس در تلاش برای رفع موانع بهبود بازار مسکن است و باید راهکارهایی برای افزایش ساخت و عرضه مسکن جزو اولویت های مسئولان قرار بگیرد و به همین دلیل، به جای تسهیلات خرید خانه، باید تسهیلاتی جهت ساخت مسکن در نظر گرفته شود تا بخش دولتی و خصوصی، انگیزه کافی برای ساخت مسکن داشته باشد.

وی فضای روانی را موثر در بازار مسکن ارزیابی کرد و تصریح کرد: متاسفانه شاهد اثرپذیری بازار مسکن از فضای روانی جامعه هستیم، به خصوص با افزایش قیمت ارز عده ای سودجو بر بازار افزایش قیمت ها در بازار مسکن کوبیدند و از طرفی دیگر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان و میلگرد و ... باعث شد که قیمت ها افزایش پیدا کند و این در حالی است که سیمان و میلگرد و ... جزو تولیدات داخلی کشورمان است و نباید با نرخ ارز آزاد محاسبه شود، چرا که تولیدکنندگان آن یارانه و تسهیلات دولتی دریافته کرده اند و افزایش قیمت منطقی نیست.

شریعتی در پایان خاطر نشان کرد: بازار مسکن متاثر از قیمت ارز هست اما باید طوری مدیریت کرد که با افزایش تولید عرضه مسکن در بازار، مردم امید بیشتری برای خانه دار شدن داشته باشند و دست دلالان از بازار مسکن را کوتاه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: رادار اقتصاد

ارسال نظرات
آخرین اخبار