خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با بسیج:
مدیرکل بهزیستی استان همدان تعداد معلولین استان را ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۸ هزار و ۲۱۱ نفر مستمری‌بگیر سازمان هستند.
کد خبر: ۹۳۰۰۶۹۵
|
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
۸۲۱۱ نفر مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی استان همدان هستندمهدی دیناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با گرامیداشت روز جهانی معلولین، فلسفه نامگذاری این روز را افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاورد‌ها و مشارکت‌های معلولین دانست و اظهار کرد: برنامه‌های روز جهانی معلولین با شعار «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دست‌پذیر و پایدار)» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی برنامه‌های پیش‌بینی شده به صورت اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه‌ای اجرا می‌شود، گفت: عمده برنامه‌ها بر محور اطلاع‌رسانی، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و همچنین نشست‌های محدود با مدیران برخی دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان به برقراری ارتباط با رسانه‌های عمومی به خصوص صدا و سیما در سطح استان به منظور انعکاس مناسب برنامه‌ها و فعالیت‌های روز جهانی معلولین اشاره و بیان کرد: پخش زیرنویس برای یادآوری روز جهانی معلولین توسط صداو سیما انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات کلینیکی- توانبخشی بهزیستی در روز جهانی معلولین رایگان می‌شود، اضافه کرد: طی هفته گرامیداشت معلولین خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و... ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها رایگان است.

دیناری با بیان اینکه از کارکنان معلول شاغل در دستگاه‌های استان توسط همان دستگاه تقدیر می‌شود، تصریح کرد: تقدیر از کارشناسان نمونه توانبخشی شهرستان‌ها، تقدیر از مراکز توانبخشی نمونه،  تقدیر از کارکنان معلول اداره بهزیستی، تقدیر از خانواده‌هایی که مسئولیت نگهداری از چند معلول را به عهده دارند نیز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طی مکاتبه با شهرداری استفاده از اتوبوس شهری طی این هفته برای معلولین رایگان است، ادمه داد: با مشارکت مخابرات ارسال پیامک به مناسبت روز جهانی معلولین انجام شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تعداد معلولین استان را ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر برشمرد و بیان کرد: از این تعداد ۸ هزار و ۲۱۱ نفر مستمری‌بگیر سازمان هستند و ماهانه مبلغی از محل هدفمندی یارانه‌ها، کمک هزینه معیشت و کمک هزینه خود سازمان مستمری دریافت می‌کنند ودر کل تعداد مستمری‌بگیران سازمان و افراد تحت پوشش  که کمک هزینه معیشت هم دریافت می‌کنند ۱۶ هزار و ۲۱۸ نفر است.

وی  با بیان اینکه ۶۰ درصد از معلولین استان را آقایان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: بیشترین معلولین استان در شهرستان همدان  با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین معلولین در شهرستان فامنین با یک هزار و ۳۳۲ نفر است.

دیناری با تاکید بر لزوم توانمندسازی معلولین در خصوص مهم‌ترین مشکلات معلولین به عدم مناسب‌سازی معابر و دسترس‌پذیری به اماکن اشاره و تصریح کرد: مشکل اشتغال، هزینه درمانی و تامین معیشت را و اینکه جزو سه دهک پایین جامعه هستند از دیگر مشکلات معلولین است.

وی به ارائه گزارشی از عملکرد و خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی استان به افراد دارای معلولیت در بخش‌های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، تامین مسکن، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و... پرداخت و تاکید کرد: طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه حمایت از معلولین رخ داده و اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما متاسفانه به دلیل کرونا و تورم شیرینی این اتفاقات خوب چشیده نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان به تصویب قانون جامع حمایت از معلولین اشاره و بیان کرد: این قانون در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و در سال ۹۶ و با اصلاحیه در سال ۹۷ به دولت ابلاغ شد که برای سال ۹۸ برای اجرای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد که متاسفانه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ابلاغ و تنها ۷۷۰ میلیون آن تخصیص پیدا کرد و برای سال ۹۹ به میزان ۳۰ هزار میلیارد پیش‌بینی شد که تنها یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ابلاغ و تاکنون مشخص نیست چه مبلغی تخصیص خواهد یافت.

وی با ابراز تاسف از اینکه بعد از گذشت چند سال از تصویب قانون جامع حمایت از معلولین این طرح به طور کامل اجرایی نشده و تنها ۱۰ درصد آن اجریی شده است، عنوان کرد: این قانون که قرار بود بخش عمده‌ای از مشکلات معلولین در کشور را حل کند اجرایی نشده و تا زمانی که بودجه لازم برای این طرح تخصیص پیدا نکند ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

دیناری تاکید کرد: این قانون به دلیل محدودیت‌های مالی  اجرایی نشده که امیدواریم با اجرای کامل این قانون بخشی از مشکلات جامعه معلولین کشور رفع شود.

وی به راه‌اندازی سامانه دیده‌بان برای معلولین اشاره و اظهار کرد: سامانه دیده‌بان سازمان بهزیستی کشور با شماره ۱۴۸۲ با هدف افزایش رضایت و اعتبار و اعتماد و همچنین پاسخگویی آسان و کارآمد، صرفه‌جویی در زمان و کاهش نیروی انسانی راه‌اندازی شده است و معلولین می‌توانند انتقادات، پیشنهادت و مشکلات خود را از ر. این سامانه مطرح کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برای نخستین بار پرداخت مستمری به بعد خانوار طی یک سال اخیر اتفاق افتاده است، گفت: در گذشته تنها به افراد معلول مستمری پرداخت می‌شد، اما امروز اعضای خانواده معلول هم مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه دانشگاه آزاد برای معلولینی که جزو سه دهک پایین جامعه هستند، به صورت ۱۰۰ درصد رایگان شد، عنوان کرد: برای اولین بار نیز پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشگاه‌های دولتی صورت گرفته است و علاوه بر این بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضاء شده تعرفه خدمات الکترونیک قضایی برای مددجویان بهزیستی و معلولین برای مبلغ زیر یک میلیون تومان رایگان شده است.

دیناری با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان بهزیستی  در بحث مراکز شبانه‌روزی به سمت کوچک‌سازی و خانواده محوری است، تصریح کرد: ظرفیت مراکز شبانه‌روزی ما تکمیل است و از افراد خواهشمندیم به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و عدم درگیری افراد به بیماری از افراد سالمند، معلول و بیماران روانی در منزل مراقبت کنند.

وی طبق موافقت‌نامه با وزرات ورزش تمامی مراکز ورزشی متعلق به بهزیستی مناسب‌سازی شده است، یادآور شد: امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که  یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت اجتماعی باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات