کارآفرین موفق شهرستان ملکشاهی توانسته است با پرورش شترمرغ علاوه بر کسب سود، برای دیگران هم اشتغالزایی ایجاد و ظرف مدت یکسال 3 مرکز بزرگ اشتغالزایی را راه‌اندازی کند.
کد خبر: ۹۳۰۳۶۱۳
|
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، پرنده‌ای اجتماعی با چهره‌ای با نمک، چشمانی درشت و مژگانی بلند که با هر نگاه خود حس لبخند را می‌توان در چهره‌اش دید؛ گردن دراز و هیکل بزرگ او شبیه شتر و داشتن پر، بال، نوک و داشتن دو پا مانند مرغان او را شبیه مرغ کرده و با این دو ویژگی برجسته به این پرنده خوشرو «شترمرغ» گفته می‌شود.

پرورش شترمرغ که از کسب و کارهای کمتر شناخته شده در حوزه کشاورزی و کارآفرینی به شمار می‌رود یکی از عرصه‌های بسیار سودآور و منطبق سال جهش تولید است که در صورت به نتیجه رسیدن ارزش اقتصادی بالایی را متوجه فعالان این بخش می‌کند.

شترمرغ در میان طیور، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و از همه مهم‌تر هزینه نگهداری آن نسبت به سایر پرندگان کمتر است؛ با توجه به رشد سریعی که دارد می‌تواند یکی از عرصه‌های بسیار سود آور و منطبق سال جهش تولید باشد. 

بیکاری امروزه یکی از مهمترین معضلات استان ایلام است به گونه‌ای که رفع آن به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان، تبدیل شده است؛ در چنین شرایطی توجه به سال جهش تولید و معرفی الگو‌های موفق آن می‌تواند بارقه امیدی برای رفع بیکاری در استان ایلام باشد.

آغاز پرورش شتر مرغ با 20 قطعه مرغ

منصور پرهیز کارآفرین 40 ساله ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پرورش شتر مرغ را سال گذشته با ۲۰ قطعه و با هزینه شخصی آغاز کردم و در ابتدای سال جاری برای توسعه و تکمیل چرخه کامل اعم از جوجه کشی، شترمرغ‌های پروار و شترمرغ‌های مولد ۳۶ میلیارد ریال تسهیلات دریافت و جهت توسعه کامل هزینه کرده‌ام.

وی ظرفیت کامل پرورش شترمرغ خود را یک هزار قطعه‌ای عنوان کرد و افزود: این واحد پرورش شترمرغ در زمینی به مساحت 4/5 هکتار احداث شده که شامل سالن‌های پرواربندی، مولد و دستگاه‌های جوجه کشی است.

این کارآفرین اهل ملکشاهی تصریح کرد: برای ۶ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ام و با توجه به نیاز شهرستان و استان به مواد پروتئینی و گوشت شترمرغ این مزرعه پرورش شترمرغ را اجرایی کردم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ مرکز اشتغالزایی از جمله مرغداری ۳۰ هزار قطعه‌ای را با ۶ نفر اشتغالزایی، پرورش شترمرغ ۷۵ قطعه‌ای مولد هزار قطعه پرواری و نیز مرکز اصلاح نژاد دام را ایجاد کرده‌ام و امیدوارم بتوانم با حمایت مسوولین آن‌ها را ارتقا دهم. 

پرهیز به مشکلات پیشرو اشاره کرد و گفت: نبود سرمایه در گردش، عدم تامین نهاده‌ها، نبود دامپزشک شتر مرغ در کل کشور از جمله استان ایلام و عدم آشنایی کارگران حرفه‌ای از جمله مشکلاتی است که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها کارخانه‌ها تعطیل و کارآفرینان بی‌رغبت خواهند شد. 

پرورش شترمرغ سوددهی خوبی دارد

فرهاد طاهرپور یکی از کارگران پرورش شتر مرغ در گفت‌وگو با فارس گفت: پرورش شترمرغ یکی از طرح‌های جذاب، با سوددهی خوب است که هر سال می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی افزود: شترمرغ در میان طیور، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و از همه مهم‌تر هزینه نگهداری آن نسبت به سایر پرندگان کمتر است؛ توجه و حمایت مسوولین از این طرح‌ها باید بیشتر شود؛ نگاه‌ها به این حوزه متاسفانه نادیده گرفته شده و این یک ظلم در حق کارآفرینان است.

با شیوع کرونا بازار فروش نداریم

فتح‌الله جلیلیان نیز یکی دیگر از کارگران پرورش شترمرغ در مزرعه در گفت‌وگو با فارس گفت: من به همراه خانواده‌ام در این مزرعه پرورش شتر مرغ شبانه روزی کار می‌کنیم؛ با توجه به بیماری کرونا در کشور متاسفانه فعلا بازار فروش خوبی نداریم و این شرایط برای ما سخت است.

وی افزود: غذای شترمرغ به صورت طبیعی یونجه، علف، غلات، شکوفه‌ها، تخم علف‌ها، دانه‌ها، جوانه‌های سبز، میوه و گیاهان دانه‌دار است؛ از آنجایی که غذا به مدت ۴۲ ساعت در معده این پرنده گردش می‌کند تمام مواد مغذی در بدنش جذب می‌شود.

فعالیت 4 طرح پرورش شتر مرغ در استان

بهنام فرخزاد مدیر طیور جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: تعداد ۴ طرح پرورش شتر مرغ در سطح استان فعالیت می‌کنند و خوشبختانه برای بیش از ۹ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲ طرح بزرگ پرورش شترمرغ در شهرستان ملکشاهی و بدره با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان در سال ۹۷ به بهره برداری رسیده که هم اکنون  در حال فعالیت هستند.

مدیر طیور جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: تولید گوشت شترمرغ نیز در سطح استان ۴۵ تن در سال بوده که البته در واحد شترمرغ توام نیز سالانه ۴۰۰قطعه جوجه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: واحد شتر مرغ توام علاوه بر تولید گوشت شتر مرغ سالانه بیش از ۴۰۰ قطعه جوجه شتر مرغ یک الی ۳ ماه جهت پروار را به واحدهای پرورش شتر مرغ گوشتی در استان و خارج از استان عرضه می‌کند.

گوشت شترمرغ کم چرب‌تر و سالم‌تر است

در مورد خاصیت این ماده پروتئینی نیز گفته شده که گوشت شتر مرغ جزو گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود اما از نظر چربی، کم چرب‌تر و سالم‌تر است و از نظر سلامت بعد از گوشت ماهی رتبه دوم را داشته و ۹۰ درصد آن قابلیت هضم دارد.

گوشت شتر مرغ کلسترول کمی دارد و با طبیعتی گرم دارای آهن است؛ همچنین پوست این پرنده نرم و لطیف است و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد.

تهیه خبر : کبری هواسی خبرگزاری ایرنا

ارسال نظرات