خبرهای داغ:
عدم رعایت تعادل در قهرهای زناشویی باعث می شود که زندگی که یک خط ادامه دار است منقطع و بریده بریده شود و بسیاری از لذت های زندگی به پای مسائل بیهوده هدر رود.
کد خبر: ۹۳۱۱۳۵۷
|
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

ارتباطات اجتماعی و خانوادگی خود یک مقوله مهم و حیاتی است که نیاز به یادگیری مهارت های ارتباطی دارد. درواقع بسیاری از مشکلاتی که امروز خصوصا در کانون خانواده ها و روابط زناشویی و ارتباط میان والدین و فرزند بوجود می آید به سبب نقص در ارتباط اجتماعی و عدم داشتن مهارت های کافی در این حوزه است. بسیاری از اموری که سخت شده و به جاهای باریک می کشد با یک لبخند و یک تعامل ساده قابل حل است و نیازی نیست که هزینه های مختلف روحی، جسمی و مالی برای آن پرداخت شود.

این مهارت ها را به صورت ذاتی و اکتسابی برخی در درون خانواده ها یاد می گیرند و به طور تجربی از آن استفاده و بهره می برند. اما بسیاری از خانواده ها در این حوزه با نقص جدی روبرو هستند و همین امر سبب بروز مشکلات درون خانوادگی برای آنها می شود. این درحالی است که به راحتی می توان با آموزش و همچنین تمرین و بکارگیری این موارد بسیاری از مشکلات را به راحتی مرتفع کرد.

یکی از همین موارد که به نوعی یک اختلال شخصیتی و بیماری روانی شناخته می شود و باعث منقطع شدن زندگی و بروز مشکلات بیشتر برای خانواده های می شود قهر کردن بیش از حد است.

قهر کردن بیش از حد باعث بروز کدورت های مختلف و همچنین تلنبار شدن این کدورت ها می شود. بهانه گیری و حساسیت های بی جا عوامل اصلی بروز قهر هستند اما در برخی از موارد دیده می شود که در زندگی زناشویی خصوصا خانم ها قهر کردن به عنوان یک ابزار برای مدیریت ارتباطات میان همسران و اخذ و برآوردن برخی خواسته های مالی و روحی و ... بکار گرفته می شود. متاسفانه این موضوع به یک رفتاری عادی در اجتماع تعبیر می شود. مثلا گفته می شود که دعوا نمک زندگی است و از سوی دیگر زن بایستی ناز داشته باشد.

اما عدم رعایت تعادل این موارد قهرهای بیش از حد باعث می شود که زندگی که یک خط ادامه دار است منقطع و بریده بریده شود و بسیاری از لذت های زندگی به پای مسائل بیهوده هدر رود. درواقع در این نوع خانواده ها که بعضا در زندگی زوج های جوان که با بی تجربگی در سالهای اول بروز می کند افراد به دنبال حل مسائل مختلف هستند و چندان نمی توانند از نکات مثبت زندگی مشترک استفاده کنند. بر همین اساس بسیاری از زوج های جوان به مشکل بر می خورد و چون قهر کردن یک موضوع کاملا حق به جانب تعریف شده و پدیرفته می شود تعامل جدی که باعث رفع این مشکلات می شود بوجود نمی آید و از این رو زن و شوهر سر از دادگاه و در می آورند. بسیاری از مراکز مشورتی و متخصصان خانواده نیز به این موضوع اشاره دارند که ارتباط مستمری میان زن و شوهرهایی که به مراکز مشاوره رجوع می کنند شکل نمی گیرد و این منقطع بودن ارتباطات و عدم درک متقابل سبب ساز بروز مشکلات و دعواهای ادامه داری می شود که متاسفانه دو طرف را بعد از مدتی به شدت خسته و دلزده از هم می کند و باعث جدایی می شود.

در همین رابطه گفته میشود که ازدواج علاوه بر زندگی مشترک یک گفت و گوی مشترک نیز هست و هر وقت این گفتگو پایان بگیرد درواقع شاهد شکل گیری طلاق عاطفی در خانواده ها هستیم و همین امر سبب ساز بروز جدایی می شود.

قهر کردن های متناوب و پیوسته نیز در این جهت بسیار باعث دلزدگی و خستگی دوطرف می شود. خصوصا مردان که بایستی بنا بر تعریف نقشی که در اجتماع می شود برآورده کننده نیازهای روحی و مالی زن باشند بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

قهر کردن یک نوع اختلال شخصیتی و نوعی بیماری روانی است که فرد با تکیه بر آن از روبرویی با مشکلاتش می گریزد و طرف مقابل را تنبیه می کند. کسانی که زیاد قهر می کنند افرادی هستند که تصور می کنند بهترین کار برای تسلط روی افراد، این است که آنها را تحت کنترل درآورند. البته این شیوه برخورد، خودخواهانه به نظر می رسد چون بدین ترتیب فرصت حرف زدن را از طرف مقابل هم سلب می کنند. قهر کردن یکی از اختلالات شخصیت نابالغ است که ممکن است ریشه در کودکی فرد داشته باشد.

این افراد معمولا راه حل‌های موقت و ناکار آمدی مثل قهر کردن را به شیوه های صحیح حل مشکلات ترجیح می دهند.

قهر، حاصل خشم افراد درونگرا، کم جرات، منفعل پرخاشگر، خجالتی و پرتوقع است. این افراد به دلیل عدم بلوغ شخصیت در ابراز احساساتشان ناتوان هستند. قهر، رفتاری برای بیان اعتراض است و از جانب کسانی که بیماری رفتاری دارند انجام می شود

برای برخورد با کسانی که به صورت مداوم قهر می کنند مهمترین نکته اینست که نباید به آنها برای قهرشان جایزه داد. اما مهمترین نکته این است که این افراد درمان شوند و برای اینکه در زندگی با مشکل روبرو نشوند از این رفتار ضداجتماعی و ضدارتباطی خود دست بردارند.

آنچه این روزها با توجه به مشکلات متعدد مالی و روانی و ... حائز اهمیت است، تقویت مهارت های رفتاری و ارتباطی و موارد اخلاقی مثبتی است که می تواند افراد را در حل مشکلات روزمره خود یاری دهد. در عقد اسلامی همواره توصیه می شود که افراد بایستی با هم بسازند. ایهامی که دراین ساختن وجود دارد ساختن با بد و خوب هم و بد و خوب زندگی است. از این رو نکات اخلاقی مانند صبر و شکیبایی، تعامل، ارتباط اخلاقی مناسب و احترام متقابل به شدت توصیه می شود که باید بیشتر روی آن کار کرد.

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات