تیغ سیمان بر چهره طبیعت ری

ضرورت تسریع در ثبت ملی کوه بی بی شهربانو برای جلوگیری از تخریب

کوه بی بی شهربانو که روزگاری به عنوان نماد استواری و عظمت تهران، سربه فلک کشیده بود، کم کم کمر خم کرده و پیشانی اش به خاک مالیده می شود.
کد خبر: ۹۳۱۲۸۴۱
|
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر محمدباقر فرهند، سرپرست روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ در یادداشتی نسبت به تخریب این سرمایه طبیعی استان تهران که در محدوده جغرافیایی شهرستان ری قرار دارد هشدار داده و اعلام خطر می کند. فرهند، بیان کرده است که:

 کوه بی‌بی شهربانو در جنوب شرقی تهران بين طولهــاي جغرافيايي ´28 °51 تا ´31 °51 شرقي و عرض هاي جغرافيايي ´ 36 °35 تا ´38 °35 شمالي گسترده شده است . در دامنه‌های کوه ری و بر فراز صخره‌ای کوهستانی، بنایی گنبدی مینایی به نام بقعه بی بی شهربانو واقع است. به روایتی بی بی شهربانو ، دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و همسر حسین بن علی علیه السلام و مادر امام چهارم شیعیان، امام سجاد علیه السلام است و سالهاست زیارت کنندگان این محل فقط مردم ری نیستند بلکه از زائرین شهرهای مختلف ایران گرفته تا شیعیان کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان برای زیارت به این محل می آیند.

 این روزها؛ حال این مکان ارزشمند تاریخی بسیار بد است، کوه خواری رسمی توسط سیمان تهران ، بخش های بزرگی از این میراث پر اهمیت تاریخی را در سکوت عامدانه بسیاری از دستگاه ها به یغما برده است . محیط زیست و میراث به نظر توان اقدام ندارند .

 شورای شهر تهران و شهرداری منطقه ۲۰ در تلاشند تا با ایجاد فضاهای تفرجگاهی و فضای سبز و پیاده راه ، مردم را به این محل بیاورند تا شاید بشود کاری کرد و در پیگیری ثبت این میراث ملموس جنوبی ترین نقطه تهران هستند . بدون تعارف شهرداری تهران و شورای پنجم برای حفظ این مکان در حال  تلاشند ولی تنهایی نمی شود .

 روزانه صدها کامیون از سیمان تهران در حال انتقال خاک ارزشمند کوه ها هستند . یکی از این کوه ها کلا نابود شده و چیزی از آن نمانده و دیگری نیز در سایه بی توجهی های همیشگی سازمان میراث فرهنگی کم کم سوراخ می شود تا فروبپاشد.

 شاید وقت آن رسیده که فعالین فرهنگی ، شهری ، میراث و رسانه ها و بزرگان بیایند و کاری کنند و متولیان سیمان تهران مسئولیت پذیر تر عمل کنند و به تاریخ و هویت ری تعظیم فروتنانه ای داشته باشند . اینجا سرزمین سیدالکریم علیه السلام است. سرزمین قصه های بی پایان تاریخ یک شهری به وسعت هفت هزار سال تنفس در سرزمین ایران .

 تلاش های دکتر خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ، شهردار تهران و شهردار منطقه ۲۰ ، این ایام نیاز به حمایت و دیده شدن دارد .

 به امید ثبت سریع این اثر و پایان تخریب یکی از جدی ترین عناصر ملموس هویتی ری ، قبله تهران ...

   

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار