خبرهای داغ:
کتاب صباح خاطرات صباح وطن‌خواه روایت مدافعان خرمشهر و بانوان امدادگر در نخستین روزهای هشت سال دفاع مقدس است.
کد خبر: ۹۳۱۳۱۳۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، صباح وطن‌خواه از زنان امدادگر فعال در شهر‌های آبادان و خرمشهر در دوران دفاع صباح؛ روایت بانوان مدافع خرمشهر در دوران دفاع مقدسمقدس است که در جریان اشغال خرمشهر و نیز مقاومت مردمی در مقابل اشغال نقش آفرینی داشته است.

این کتاب به کوشش فاطمه دوست‌کامی تدوین شده است و به گفته وی در مقدمه کتاب حاصل ۲۰۰ ساعت مصاحبه با خانم وطن‌خواه است.

دوست‌کامی در مقدمه خود بر این کتاب عنوان می‌کند که صباح وطن‌خواه از چهره‌های مطرح شده در کتاب مشهور «دا» است که به دفعات زیادی از وی در این اثر یاد شده است و همین موضوع شخصیت وی را برای او جذاب کرده است و پس از آشنایی نگارنده با او به واسطه سیده‌اعظم حسینی که راوی کتاب دا است، این آشنایی منجر به گردآوری خاطرات او و نگارش آن طی دو سال می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

هر کاری می‌کنند، نمی‌توانند وارد شوند و او را نجات دهند. از شنیدن این چیز‌ها با هق هق گریه می‌کردم. صحنه آتش گرفتن کانتینر، گر گرفتن صفحات قرآن‌ها، بالا و پایین پریدن‌های آن طفل معصوم که خواب بوده و با حرارت شعله‌های آتش از خواب پریده، جلوی چشمم مجسم شده بود. خدا می‌داند چقدر زجر کشیده بود. صدای حرف زدن و شیرین زبانی‌هایش در گوشم بود. عجب اتفاقی برایش افتاده بود. همان‌طور که همه‌چیز این بچه خاص بود، رفتنش هم خاص شد.

صباح وطن‌خواه در این کتاب، علت روایت کردن خاطراتش پس از سال‌ها سکوت را حوادث سال ۸۸ (سال ضبط مصاحبه‌های تألیف کتاب) عنوان کرده و می‌گوید: وقتی دیدم ما با سکوتمان یک قدم کنار کشیدیم، اما در عوض دشمن با هیاهو چندین قدم به سمت ما آمد و سعی کرد جای حق و باطل را در نگاه مردم عوض کند، دیگر نتوانستم سکوت کنم. حالا احساس تکلیف می‌کنم و امیدوارم با روایت آنچه در سال‌های گذشته بر من و دوستان هم رزم رفته بتوانم دلی را نرم و اندیشه‌ای را بیدار کنم.

این کتاب توسط انتشارات سوره مهر در سی فصل و در ۶۰۰ صفحه چاپ شده است. پیش از این نیز مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت از این کتاب به عنوان اثری مکمل و حتی شوق‌انگیزتر از کتاب «دا» یاد کرده بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها