خبرهای داغ:
مدیرعامل ایران خودرو گفت: موتور جدید ایرانی از سال 1400 بر روی خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۳۱۳۴۱۸
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرشاد مقیمی در پایان مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه سه استوانه ملی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رونمایی از موتور ملی ایران در روز هوای پاک انجام می‌شود که نشان می‌دهد کاهش مصرف سوخت یکی از تکالیف ما در پروژه‌های ایران‌خودرو است.

وی افزود: این اولین موتور خودرویی است که با ژن تمام ایرانی ساخته می‌شود و با کمک مهندسان مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو اپیکو ساخته می‌شود؛ به گونه‌ای که حتی مشاور خارجی در این پروژه نداشتیم.

مدیرعامل ایران خودرو بیان داشت: امروز موتورهای ساخت داخل در این مجموعه روشن شد و بحث صنعتی‌سازی آن انجام می‌شود و از سال 1400 این موتورها بر روی خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرد.

* 4 تا 5 درصد از قطعات موتور خودرو وارداتی است

به گفته مقیمی از 240 قطعه مورد نیاز در ساخت موتور بین 4 تا 5 درصد از خارج وارد می‌شود و بقیه توسط قطعه‌سازان داخلی تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه تولید موتور نیاز به سرمایه‌گذاری و تسهیلات دارد، گفت: ما هم از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنیم و هم انتظار داریم در بودجه 1400 به ما کمک شود تا به موتور داخلی برسیم. موضوع ما طراحی یک پلت‌فرم ایرانی است که شامل موتور و گیربکس است البته گیربکس ساخت داخل هم آغاز شده است که با نشان ایران‌خودرو روی ماشین‌ها قرار می‌گیرد.

* کاهش 2.5 لیتری مصرف سوخت موتورهای جدید

مدیرعامل ایران خودرو گفت: موتورهای جدید 2.5 لیتر مصرف سوخت را کاهش می دهد و در دستگاه‌های شبیه‌ساز نشان داده است می‌توانیم تا مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر کاهش دهیم. در حال حاضر موتور 1.3 لیتری در دستور کار قرار دارد که با تنفس طبیعی و موتور توربوشارژ کار می‌کند و گشتاور آن از 98 نیوتن بر متر تا 240 نیوتن افزوده شده است.

مقیمی همچنین از تولید خودروهای دو رگه و عرضه آن به بازار در آینده خبر داد و گفت: موتورهایی با سایز کوچک تولید می‌کنیم که دورگه بوده و مصرف سوخت فسیلی کاهش پیدا می‌کند و در همه کلاس‌های فعلی خودرو می‌توان از آن استفاده کرد.

وی گفت: تولید این موتورها در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو انجام می‌شود و ما پیش‌بینی می‌کنیم سال 1400 با شروع قرن جدید خودروهای ایرانی با موتور جدید ایرانی به بازار بیایند که هم برای اقتصاد خانوار و هم خودروسازان و هم کشور به صرفه است زیرا مصرف سوخت کمتر و با قیمت کمتر خواهد داشت.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: در حال حاضر برای واردات قطعات موتور برای هر ماشین بین 1700 تا 2 هزار دلار ارز لازم است  مهم‌تر اینکه وابستگی خودروساز به موتور تولید را با چالش مواجه می ‌کند یعنی کلید صنعت با خارجی‌ها خواهد بود.

مقیمی در پایان گفت: از سال 1400 که موتور جدید ایرانی روی خودروهای داخل قرار می‌گیرد یکی پس از دیگری به بازار می‌آید و پنج موتور که روی آن کار می‌شود یکی پس از دیگری به کار گرفته می‌شود.

* 95 درصد قطعات موتورهای جدید در داخل تولید می‌شو‌د

همچنین مهدی رجبعلی مدیرعامل مرکز تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران، ایپکو گفت: در موتورهای جدید کمتر از 5 درصد قطعات آن را تولیدکنندگان خارجی گرفته‌ایم و 95درصد آن توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود.

به گفته وی، این موتورها با 240 نیوتن بر متر گشتاور به عنوان قوی‌ترین موتور موجود بر روی خودروهای سبک قرار می‌گیرد و این موتورها برای خودروهای کلاس E یعنی بزرگتر از خودروی دنا می‌تواند قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها