آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در جریان سفر به استان سمنان در جلسه شورای اداری این استان بیان کرد: مبنا و اساس اسلام اجرای عدالت است و در قانون اساسی، مبنای ارتباطات بر اساس عدالت بنا نهاده شده است.
کد خبر: ۹۳۱۴۰۳۳
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه گفت: توجه به عدالت به عنوان ارزش خواست مردم و جامعه اسلامی از دولتمردان و دست اندر کاران است و باید نظام اداری همراه با عدالت را دنبال کنیم، ادامه داد: توجه به قانون‌مداری باید اصل باشد و هیچ‌کس به خود اجازه ندهد که قانون و حقوق مردم را پایمال کند.

رئیسی با بیان اینکه باید هم حق را شناخت و نسبت به آن گرایش داشت و هم پای حق ایستادگی کرد، اضافه کرد: برخی حق را شناختند  و با گرایش و ایستادگی و پایداری در راه حق و دچار چرخش نشدن در زندگی سربلند ماندند.

رئیس قوه قضاییه گفت: نقطه مقابل عدالت فساد است و خارج شدن از اعتدال را فساد می‌گویند که کم و زیاد دارد و امروزه به جد باید به عدالت عمل کرد و ملاک در اجرای عدالت را  قانون‌مداری دانست و دستگاه قضایی باید خود را موظف بداند که قوانین تصویب‌شده توسط مجلس را اجرا کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در استان سمنان ذخایر معنوی و مادی بسیاری در بخش معدن، کشاورزی و صنایع وجود دارد و می‌تواند بیش از حال حاضر عامل شکوفایی و رشد و اشتغالزایی این استان باشد.

رئیسی افزود: استان سمنان نیز شاخص خوبی در کسب و کار دارد؛ اما باید از کارآفرین، تولیدکننده و سرمایه‌گذار پرسید که چه مشکلی دارند؛ چراکه رهبری بر رفع موانع تولید تأکید دارد و بنظر بنده قاچاق یکی از مهم‌ترین این موانع است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و تسهیل سازی زمینه کار و تلاش برای آنان، عنوان کرد: قوانینی در مجلس برای فضای کسب و کار و تولید تصویب شده است که دستگاه‌های اجرایی باید خود را موظف به عمل به آن کنند.

وی همچنین بر فعال کردن شوراهای حل اختلاف نیز تأکید کرد و افزود: در سیاست‌های تحولی موضوع فعال کردن نظام داوری را با جدیت دنبال می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه در مورد واحدهای تولیدی که به تملک بانک‌ها درآمده‌اند نیز گفت: این تملک‌ها نباید توقفی در تولید ایجاد کند و باید ساز و کار آن تعریف شده و تملک منجر به تأخیر و متوقف کردن تولید نشود و واحد تولیدی باید فعال باشد و بانک باید زمینه فعال‌تر شدن این واحدها را پس از تملک دوچندان کند؛ نه اینکه موجب توقف واحد تولیدی شود.

رئیسی ادامه داد: اگر فردی جرمی مرتکب می‌شود و تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد؛ این امر نباید منجر به توقف و کند شدن روند تولید در واحد تولیدی این فرد شود؛ بلکه باید واحد تولیدی پابرجا بماند و چرخ تولید همواره فعال به حرکت خود ادامه دهد و بخش کار، اشتغال و تولید نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: عمل به قانون حرف درستی است و در نظام اداری باید کار مردم در روند و سیستم اداری تسهیل شود و ضمن قانون‌مندی، تسهیل‌گری امور موردتوجه قرار گیرد و نه اینکه کار از هفت‌خوان عبور کند یا مدت‌ها از روند رسیدگی به آن بگذرد؛ گاهی بعضی از طولانی شدن کارها موجب تضییع حق مردم می‌شود و این امر مورد گلایه‌مندی مردم از سازمان‌ها و ادارات شده است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: فعالیت اقتصادی و هر فعالیتی باید با نظارت و کنترل مورد مراقبت قرار گیرد و همراه با فساد نباشد و فساد نباید در هیچ سازمان و نظام اداری در کشور لانه کند و مسؤولان ادارات باید نسبت به گزارشات فساد حساس باشند؛ چرا که نباید صفحه سفید خدمتگزاری به مردم با یک نقطه سیاه مخدوش شود؛ فساد در نظام اداری نه‌تنها ضایع کردن حق مردم است؛ بلکه منجر به ضایع شدن حق کارمند نیز می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: مدیران باید چه در بازرسی‌های درون‌سازمانی و چه بیرون‌سازمانی به هر گزارشی نسبت به فساد حساس باشند و اجازه ندهند، حق مردم و کارکنان فدای یک نفر شود و این رویه ضامن سلامت سازمان اداری است.

سید ابراهیم رئیسی  به سفر رهبر معظم انقلاب به استان سمنان اشاره کرد و گفت: رهبری در این سفر بر محور تحول تأکید کردند؛ تحول یعنی وضع موجود را خوب شناختن و تفاوتش را با وضع مطلوب درک کردن و باید این فاصله را کم کرد تا وضع موجود به وضع مطلوب تبدیل شود و باید نواقص را دید و نسبت به رفع آن اهتمام جدی داشت.

رئیسی همچنین با اشاره به رزمایش‌های قدرتمند نظامی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این رزمایش‌ها نشانه اقتدار ایران در حوزه دفاعی است و آنچه که می‌تواند تحریم ها را خنثی کند، ایران قوی، قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نظام اداری سالم، کارآمد و قوی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دادگاه‌های تخصصی و تجاری در مرکز تشکیل شده و در استان‌ها نیز باید شعباتی از آن ایجاد شود، گفت: کسانی که می‌گویند مشکلات کشور را مذاکره حل می‌کند، اشتباه می‌کنند و اقتدار اقتصادی به عقب‌نشینی دشمن منجر می‌شود

رئیس دستگاه قضاء گفت: کسانی که می‌گویند مشکلات کشور را مذاکره حل می‌کند، اشتباه می‌کنند و در پاسخ به آنها باید گفت که قوی شدن در حوزه اقتصادی و ایران قوی می‌تواند منجر به عقب‌نشینی دشمنان شود و مقاومت حداکثری، فشارهای حداکثری آمریکایی‌ها را خنثی و بی‌اثر کرده و البته راه هم همین است و باید همه بخش‌ها و همه لایه‌های مدیریتی نیز ثابت قدم و قوی شوند.

رئیسی گفت: فرمایشات راهبردی رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ دی‌ماه پیش روی همه ما مسؤولان است و برای دولت، مجلس و دستگاه قضا بسیار مهم و راهبردی بود و این فرمایشات می‌تواند راهگشای مسائل کشور باشد و این راه می‌تواند موجب برون‌رفت کشور از همه مشکلات باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: سمنان از استان‌های کویری و امن کشور است و این امر به‌واسطه تلاش نیروهای مسلح و فرهنگ مردم این استان که دین‌مداری و مؤمنانه است، رقم خورد.

وی آیت‌الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان را محور هماهنگی و همدلی موجود در استان سمنان دانست و افزود: وجود ایشان نعمت بزرگی است و هماهنگی‌ها و همدلی‌ها منجر به توسعه این استان می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان نیز قول پیگیری مسأله آزادسازی کاروانسرای تاریخی سمنان را به مردم این شهر داد و گفت: در این سفر حتماً این مسأله را پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه روشنی برسد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها