مسئول بسیج حقوقدانان در گفت و گو با خبرگزاری بسیج:
رئیس بسیج حقوقدانان کشور از تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی در سال آینده خبر داد و گفت: این دادگاه متشکل از قضات کشور‌های اسلامی خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۱۴۲۱۵
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان، سهراب انبارکی در سفر یک روزه خود به استان زنجان از خبرگزاری بسیج این استان بازدید کرد و ضمن تشکر از این رسانه به تشریح آخرین اقدامات بسیج حقوقدانان کشور پرداخت‌.

بازدید رئیس بسیج حقوقدانان کشور از دفترخبرگزاری بسیج زنجان/تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی در سال1400

 

مسئول بسیج حقوقدانان، در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب که به عنوان یک سند راهبردی از طرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به تمام ارگان های نظام ابلاغ گردید، گفت: یکی از شاخصه های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب بحث مبارزه با فساد در جامعه است؛بر این اساس سند تحولی در سازمان بسیج حقوقدانان در روزهای آغازین سال ۱۳۹۹ تدوین شد و این سند تحول منطبق با سند تحول در دستگاه قضایی بود با این حال در تلاش هستیم تا بتوانیم بیانیه گام دوم انقلاب را که جزو انتظارات رهبری است پیاده سازی کنیم.

 

وی بیان کرد: تلاش کردیم از طریق تقویت هیئت‌های اندیشه‌ورز در شهرستان‌ها، استان‌ها و در سطح ملی به حوزه سیاست‌گذاری در سطح ملی کمک نماییم. این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی از طریق تقویت هیئت‌های اندیشه‌ورز که منطبق با کمیسیون‌های ۱۰ گانه مجلس هستند این کمیسیون‌ها را تقویت خواهیم کرد که تقویت ،حذف و چابک سازی برخی قوانین و لوایحی که در مجلس و دولت ارائه می‌شود،شامل آن می باشد.

 

انبارکی با بیان اینکه بخشی از هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها تلاش دارند تا در حوزه سیاستگذاری به قوه قضائیه کمک کنند، عنوان کرد: بخش‌های دیگر سازمان بسیج حقوقدانان در تلاش هستند تا بتوانند از طریق ظرفیت‌های ایجاد شده سازمان بسیج حقوقدانان در سطح شهرستان‌ها و سطح ملی کمک کنند تا آگاهی سازی حقوقی مردم افزایش یابد چرا که بسیاری از پرونده‌هایی که امروزه در سطح محاکم قضایی وجود دارند متاسفانه ناشی از عدم آگاهی قانون توسط مردم است؛ مردم به دلیل عدم اطلاع از مفاهیم و مسائل قانونی درگیر برخی از مشکلات و مسائل می‌شوند اما ما تلاش می‌کنیم این آگاهی حقوقی را به عنوان یک اصل مسلم در سازمان بسیج حقوقدانان کشور نهادینه کنیم.

  وی با بیان اینکه تلاش می شود صلح و سازش در جامعه پیاده سازی شود،گفت: حقوق یاران انقلابی طلایه داران صلح و سازش در سطح جامعه خواهد بود چرا که حل بسیاری از مشاوره های و مسائل حقوقی و قضایی توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج که تبدیل به کانون‌های صلح و سازش شده‌اند،اجرا خواهد شد که این امر می تواند حجم گسترده پرونده‌ها که به سمت نظام قضائی گسیل می‌شود را از طریق نظام فیلترینگ حل کند. در این حالت بسیج محبوبیت دو چندان می یابد و در نهایت بسیجیان با دانش حقوقی در آینده حقوقدانان طراز انقلابی می شود.

 مسئول بسیج حقوق‌دانان، با اشاره به اینکه این مهم خصوصا برای محرومان و کسانی که توانایی مالی ندارند می تواند با کمک حقوق یاران مثمر باشد و مورد حمایت قرار گیرد،  عنوان کرد: مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و مردم مورد حمایت حقوقی یاران بسیجی قرار می‌گیرند.

 وی با بیان اینکه سازمان بسیج حقوقدانان کشور در تلاش است تا مطالبه گر احیای حقوق عامه باشد،گفت: طبق سخنان آیت الله رئیسی؛رئیس قوه قضائیه مسئولان نظام باید اموال خود را اعلام کنند بنابراین بسیج به عنوان پیش رو مطالبه‌گر این موضوع از مسئولان خواهد بود چرا که این امر اطمینان خاطر در مردم ایجاد می‌کند.

 انبارکی بیان کرد:اما اگر مسئولی اموال خود را اعلام نکند باید تکلیف خود را با نظام مقدس اسلامی مشخص کند چرا که این نظام نظامی مردمی است و مردم خواهان مطالبه گری و شفاف سازی هستند.

 وی با اشاره به اینکه ما امروز شاهد اقدامات غلطی نظیر زمین خواری، فساد مالی و چپاول اموال عمومی هستیم،عنوان کرد: بسیج می‌تواند به عنوان یک نهاد مردمی و مطالبه‌گر در راستای مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه وارد عمل شده و از لحاظ حقوقی آن را مطالبه‌گری و پیگیری کند.

 این مسئول با تاکید بر اینکه بسیج برای مبارزه با فساد برنامه های مدونی در طرح تحول سازمان بسیج حقوقدانان کشور دارد، اظهار کرد: در راستای مطالبه گری و حل مشکلات حقوقی، سامانه برخطی در بسیج حقوقدانان در حال طراحی است که به شکل مستمر حلقه ارتباطی بین مردم و دستگاه قضا ایجاد کند.

 اقدامات موثر بسیج حقوقدانان کشور در سال جهش تولید

مسئول بسیج حقوقدانان  بیان کرد: در بحث آزادسازی، بازپروری و باز اجتماعی زندانیان اقدامات موثری انجام شده که یکی از مهمترین آنها در سال جاری بوده است وبا این حال در سال آینده نیز همین شرایط ادامه خواهد داشت.

 انبارکی ادامه داد:در این راستا با همکاری ستاد زندان ها و ستاد دیه این طرح با قدرت پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم تا فردی به دلیل مسائل و مشکلات  مالی به زندان نرود ؛از سوی دیگر اولویت ما تنها آزادسازی زندانیان نیست بلکه باید بعد از رهایی دوباره، این افراد تحت حمایت قرار گیرند و اشتغال مناسبی داشته باشند که در این خصوص ارگان های مختلف کمک کننده سازمان بسیج حقوقدانان کشور خواهد بود.

 وی افزود: در حوزه های مختلف سیستم حقوق یاران در تلاش هستند تا در سال جهش تولید ارتباط و تعامل سازنده با مجموعه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و….داشته باشند تا گام های موثری در راستای رونق تولید انجام شود؛با این وجود در هر شرایطی که جهش تولید با مشکل روبه‌رو شود بسیج حقوقدانان وارد عمل شده و مشکلات را به جد پیگیری می‌کند تا شعار محوری امسال به بهترین نحو اجرا شود.

 این مسئول با بیان اینکه یک نگاه دیگر بسیج حقوقدانان بحث فرا ملی و بین المللی است به طوری که در سال گذشته و سال جاری تحرکات خوبی در فضای بین‌المللی انجام گرفته است، گفت: از جمله این اقدامات محکومیت عادی سازی روابط توسط کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم اشغالگر قدس بود که تبدیل به یک جریان اجتماعی گسترده شد‌. همچنین در بحث محکومیت پاریس نسبت به اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) بسیج حقوقدانان اعلام جرم نمود.

 انبارکی ادامه داد: در بحث شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز بی‌تفاوت نبودیم و اقدامات بسیاری در معاونت حقوقی و امور مجلس انجام شد که بسیج حقوقدانان دوشادوش این عزیزان نقش آفرین بود و جلسات متعدد و وبینارهای تخصصی برگزار شد تا ابعاد حقوقی مورد واکاوی قرار گیرد.همچنین در بحث شهادت سردار شهید فخری زاده سازمان بسیج حقوقدانان کشور به عنوان یک سازمان مردم نهاد نقش بین المللی ایفا کرد.

 این مقام مسئول با بیان این که اقدامات ارزشمند و موثر دیگری در حوزه بین‌المللی انجام شده و اجرا می‌شود، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که  سازمان بسیج حقوقدانان در سال آینده انجام خواهد داد، تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی است که این دادگاه متشکل از قضات کشورهای اسلامی خواهد بود تا جایی که حقوق مسلمانان و مردمی که مورد تجاوز قرار می گیرند مورد حمایت قرار گیرد.

 

حضور ۹۰هزار حقوق یار در طرح حقوق یاران انقلابی

 مسئول بسیج حقوقدانان ، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بنا داریم در قالب طرح تحول بسیج حقوقدانان طرح شهید سلیمانی، طرح حقوق یاران انقلابی را پیاده سازی کنیم گفت: طرح حقوق یاران انقلابی در پنج مرحله نقش آفرینی می کند هر پایگاه مقاومت یک حقوق یار را شناسایی می‌کند و در حوزه های متعدد افراد آموزش، سازماندهی و به کارگیری می‌شود به طوری که هر پایگاه مقاومت یک حقوق یار متناسب با استعداد و ظرفیت را با پایه های ۱ تا ۳ جذب می کند.

 وی خاطرنشان کرد: حقوق یاران پایه ۱ شامل قضات، وکلا، سردفتران، کارشناسان ارشد و دکترای رشته حقوق هستند، حقوق یاران پایه ۲ نیز دارای تحصیلات حقوق اسلامی، فقه، کارشناسان با دانش حقوقی هستند و همین طور حقوق یاران پایه ۳ دانش حقوقی آنچنان ندارند اما دارای دانش مذهبی خوبی هستند و این توانایی را دارند که بتوانند در سطح محله خود فرآیند صلح و سازش را به عنوان طلایه‌داران سازش پیاده سازی کند. با این وجود بنا داریم سیستم حقوق یاران را در اقشار مختلف بسیج نظیر صنعت، کشاورزی، پزشکی و... نیز ایجاد کنیم بنابراین در تمام کانون های بسیج و پایگاه‌های مقاومت این سیستم  در بستر مساجد، اماکن مذهبی و امامزاده ها قرار بر فعالیت خواهند داشت به طوری که بیش از ۹۰ هزار حقوق یار در این طرح بزرگ حضور خواهند داشت.

 جلوه دیگری از کمک مومنانه بسیج حقوقدانان با اجرای طرح آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد

 وی افزود: کمیته‌های مختلفی در مجموعه سازمان بسیج مستضعفان تشکیل شد و بسیج حقوقدانان نیز با توجه به رسالت خود در بحث کمک مومنانه پای کار آمد و تهیه بسته‌های معیشتی خصوصا به زندانیان و خانواده‌های آنان در دستور کار قرار گرفت.

مسئول بسیج حقوقدانان، با اشاره به این‌که هئیت‌های اندیشه‌ورز بسیج حقوقدانان طرح دیگری هم سو با کمک‌مومنانه ارائه دادند گفت: در این طرح برنامه‌ریزی شد به جای تهیه بسته‌های معیشتی برای زندانیان و خانواده‌های آنان به آزاد‌سازی زندانیان کمک نماییم.

 وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با ریاست زندان‌های کشور منعقد و همکاری‌های ارزشمندی نیز انجام گرفت،تصریح کرد:در این خصوص برنامه‌ریزی شد تا در چندین مرحله زندانیان با محکومیت مالی و زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شوند که البته اولویت با آزاد‌سازی زندانیان با محکومیت مالی است.

 انبارکی با بیان این‌که در مرحله نخست اجرای طرح آزادسازی زندانیان یک هزار نفر از زندانیان در هفته بسیج آزاد شدند، عنوان کرد: بدهی مالی این افراد ۱۲۸ میلیارد تومان بود که این رقم از طریق احیای صلح و سازش، حمایت حقوقی افراد و برخی اقدامات دیگر به میزان ۱۹ میلیارد تومان کاهش یافت و همین رقم نیز توسط اقشار مختلف بسیج تامین شد.

 وی بیان کرد: اقشار مختلف بسیج پای کار آمدند به نحوی که بسیج ورزشکاران، اصناف، کارگران، کارمندان و سایر اقشار در هر رسته‌ای با تامین مالی به آزاد‌سازی زندانی در همان رسته اقدام کرد برای مثال بسیج ورزشکاران مکلف شد تا بدهی ورزشکارانی که در زندان هستند را تهیه کند و این روند برای قشر‌های دیگر نیز وجود داشت.

مسئول بسیج حقوقدانان، با بیان این‌که مرحله دوم طرح کمک مومنانه که آزادسازی زندانیان بود همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی انجام شد، گفت: مرحله سوم کمک مومنانه طرح آزاد‌سازی زندانیان ۱۵ بهمن ماه است که این روز مصادف با روز ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت مقام زن و مادر است که با همکاری بسیج جامعه زنان انجام خواهد شد تا تعدادی از مادرانی که به دلیل مشکلات مالی در زندان هستند،آزاد شوند.

 انبارکی در پایان مرحله چهارم طرح را همزمان با روز ولادت حضرت علی(ع) و گرامیداشت روز پدر عنوان کرد و افزود: مرحله نهایی کمک مومنانه در قالب طرح آزادسازی زندانیان با جرائم مالی همزمان با شهادت امام موسی‌ کاظم(ع)اجرایی می شود.

ارسال نظرات