رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور با اشاره به اینکه باید جریان ملی دانش در دانشگاه‌ها ایجاد شود گفت: بسیج وارد نقشه راه علمی ده ساله شده و به ابعاد اساسی مختلف خواهد پرداخت.
کد خبر: ۹۳۱۴۷۲۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ،مهدی رحیمی در جمع بسیجیان هرمزگان اظهار کرد: عرصه علم و فناوری، عرصه‌ای بااهمیت برای کشور است که می‌تواند کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی افزود:علم و پژوهش راه رسیدن به تمدن اسلامی است، با علم و پژوهش می‌توان عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را دگرگون کرد.

رحیمی گفت: اگر اکنون در وضعیت اقتصادی، فرهنگی و مسائل اجتماعی دچار معضلات ومشکلات هستیم، ناشی از عملکرد بد دانشگاه‌ها در عرصه علم و فناوری است.

وی عنوان کرد: علم‌وفناوری باید در کشور گسترش یابد تا اقتدار ایجاد کند، به همین دلیل مرجعیت علمی بسیار مهم است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور عنوان کرد: بسیجی کسی نیست که صرفا در سپاه پرونده فیزیکی دارد، از لحاظ تعریف در عرصه علم و فناوری بسیجی کسی است که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به مرجعیت علمی تلاش می‌کند.

رحیمی گفت: اگر زمانی‌خواستیم جهش علمی را در کشور به وجود‌ آوریم، ساختار و شبکه مویرگی که بسیج در کشور ایجاد کرده شروع کرد و باید بتوان از این شبکه حداکثر بهره‌برداری را در عرصه علم وفناوری داشته‌ باشیم.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور افزود: عرصه‌ علم و فناوری، عرصه‌ای است که می‌تواند افراد را به پایگاه‌ها جذب و در هر محله پرچم آن به اهتراز درآید.

رحیمی بیان کرد: با تقویت بنیه علمی نیروها در محلات مختلف و با ایجاد هسته‌های حداقل مسئله یاب می‌توان خیزش و جهش را در کشور ایجاد کنیم.

وی ظهار کرد: اکنون جهش علمی در کشور ایجاد شده اما تبدیل به جریان واقعی نشده، ما در حال تبدیل شدن به جریان علمی هستیم.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور افزود: کشورها تمدن غرب بر پایه علم مادی استوار است، در اندیشه‌کده‌های خود تفکرات جالبی را به مدت 50 سال برنامه‌ریزی می‌کنند و این نشان دهنده اقتدار علمی آن‌ها است.

وی گفت: باید مسائل اولویت‌دار استان‌ها را مشخص کنیم، به راحتی مسئله‌های اولویت‌دار کشور مشخص خواهند شد که می‌توان این موضوعات را به دانشجوهای نخبه انتقال داد تا مقاله‌‌هایشان را در خصوص این مسائل پراهمیت آماده کنند.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی تصریح کرد: باید حتما جریان ملی دانش در دانشگاه‌ها ایجاد شود، که در تقابل و تعامل با جریان جهانی دانش باشد که در این صورت می‌توان انتظار داشت که درعرصه علم و فناوری موثر باشیم.

رحیمی افزود: علاوه بر این دانشمندان طراز اول جهانی باید داشته باشیم، مهم‌ترین رکن در تمدن نوین اسلامی سرمایه‌های انسانی است.

وی عنوان کرد: باید سیستم نشریات و علمی دانشگاه‌ها تقویت شود تا مقالات محققین ما در کمتر از 20 روز در نشریات داخلی چاپ شوند و هر خارجی که بخواهد از این علم استفاده کند زبان فارسی خود را تقویت کند.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی  بیان کرد: در داخل دانشگاه‌ها نظام ارتقا هیات علمی باید تغییر کند و از مقاله محوری به سمت مسئله محوری برود، اگر مسائل به طور صحیح در کشور مشخص و تبدیل به مسئله شوند و در نهایت تبدیل به موضوع مقاله در دانشگاه‌ها شوند، دراین صورت دانشگاه‌ها موفق و یک پله ارتقا پیدا خواهند کرد.

رحیمی افزود: اغلب دانشجویان در دانشگاه‌های کشور، نسل اول یا نسل دوم و جدیدا نسل سوم وارد دانشگاه‌ها شدند و نوآوری دانشجویان نسل دوم خطی است.

وی اظهارکرد: اگر بتوانیم شبکه فیزیکی محققین و مخترعین که بسیجی درست کرده، به حلقه میانی دانش به هر دانشگاهی وصل کنیم، آن دانشگاه به مردم سالاری دانشی تبدیل می‌شود اگر دانشگاه ما مردم سالاری دینی داشته باشد و مردم سالاری دانشی را به آن اضافه شود، دانشگاه می‌تواند به جایی تبدیل شود که کشور را به سمت تمدن نوین اسلامی هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان شاخصه رسیدن به مرجعیت علمی در جهان هستند، بیان کرد: اگر تهدیدها را به خوبی شناسایی کنیم و برای آن‌ها برنامه داشته باشیم می توانیم از مرز جریان جهانی دانش عبور کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی با بیان اینکه باید توانمندسازی هدفمند را ایجاد کرده و زیر ساخت‌ها را تقویت کنیم، گفت: سیاست ما بر این قرارگرفته که تا ده سال آینده تمام نواحی سپاه‌های استان‌ها یک مرکز رشد داشته باشد، در ناحیه مرکز استان مرکز نوآوری و شتاب دهنده داشته باشیم که روی تفکر و ایده فرد کار شود.

رحیمی تصریح کرد: تمام سیستم‌های رسانه‌ای، خبرگزاری‌‌ها و فضای مجازی گفتمان سازی علم و فناوری انجام دهند تا فرهنگ کارآفرینی و فرهنگ مرجعیت علمی را در جامعه ترویج دهیم.

وی گفت: بسیج وارد نقشه راه علمی ده ساله شده، نقشه راه علمی باید به طریقی باشد که در سه بُعد اساسی ایجاد و تولید فکر و اندیشه با استفاده از اندیشکده‌های مختلف و خانه نخبگان در هر استان و شهرستان محصول داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی ادامه داد: در سری دوم بتوانیم در حوزه فناوری به توسعه فناوری که در پایان به تحقق آن فناوری دانش بنیان میانجامد بپردازیم.

رحیمی خاطر نشان کرد: یکی از وظایف ما اشتغالزایی برای این افراد در شرکت‌های دانش بنیان و زایشی است، در حال حاضر حدود 5 هزار و هفتصد شرکت دانش بنیان در کشور داریم که امیدواریم تا چند ساله آینده به 40 هزار شرکت بنیان برسانیم.

ارسال نظرات