معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که زمین‌های مسکن مهر محل درآمدزایی دولت شد،‌گفت: دولت زمین مسکن مهر را فروخت و جای دیگری هزینه کرد.
کد خبر: ۹۳۱۴۹۴۱
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، امیررضا شاهانی اظهار کرد: بانک‌ها مکلف شده‌اند تا ۱۶۰ هزار میلیارد در سال تخصیص دهند که حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن در طرح جهش تولید و تامین مسکن است. این قیمت منهای هزینه زمین است که قرار است به صورت ۹۹ ساله در طرح مذکور تامین شود.

وی تصریح کرد: در واقع ۳۰ درصد از قیمت تمام شده واحدهای مسکن طرح جهش تولید توسط متقاضیان تامین می‌شود که این عدد در روستاها  کمتر و در شهرهای کوچک نسبت به کلانشهرها نیز کمتر خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد در طرح جهش تولید و تامین مسکن مانند طرح مسکن مهر هزینه زمین را به اجبار از مردم دریافت نکنند،‌ افزود:‌ دولت‌ها اباید برای اجرای طرح مصمم باشند و به‌موقع آنرا اجرایی کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور اگر اجرای طرح طولانی شود،‌هزینه‌های آن افزایش می‌یابد. همانگونه که این اتفاق در مسکن مهر روی داد.
 
معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی این طرح -مسکن مهر- شروع شد،‌ هزینه‌های آن بسیار پایین بود و بسیاری از خانوارهای بی بضاعت توانستند خانه‌دار شوند، اما الان می‌بینیم که مسکن مهر رشد -قیمتی- عجیب و غریبی دارد، در جاهایی هم زمین‌های مسکن مهر به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شده است.
 
شاهانی توضیح داد: دولت اراضی طرح مسکن مهر را فروخته و جای دیگری هزینه کرده‌اند. نکته دیگر در طرح جهش تولید و تامین مسن نقش نظارتی مجلس است تا واحدها به موقع ساخته شود. از سوی دیگر مجلس لایحه بودجه به صورت اصلاح می‌کند تا دولت برای جبران کسری بودجه از جیب مردم و اقشار کم‌درآمد پول در نیاورند.
 
قرار است دولت در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن مکلف به ساخت سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. به این ترتیب با احتساب ۴۰۰ هزار واحدی که مردم می‌سازند مجموعا یک میلیون واحد در هر سال ساخته خواهد شد.
ارسال نظرات