خبرهای داغ:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

ایجاد کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه و روستا‌های واجد شرایط

محمدبیگی با اشاره به افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای استان گفت: ایجاد کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه و روستا‌های واجد شرایط در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۱۵۰۷۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عصر سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ضمن بیان گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان قزوین و بیان کرد: امروز کتابخانه‌های ما از شکل امانت‌دهی کتاب خارج شده و به مکانی برای افزایش مشارکت اجتماعی و فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب تعطیلی چند ماهه فعالیت حضوری کتابخانه‌ها شده، گفت: شیوع بیماری کرونا مسیر تازه‌ای برای ارائه بسیاری از خدمات ایجاد کرد و اداره کل کتابخانه‌ها نیز با رویکردی نوین توانست بسیاری از فعالیت‌های ترویجی خود را در این حوزه متمرکز کند.

محمد بیگی اظهار کرد: با وجود تعطیلی کتابخانه‌ها به صورت حضوری، شیوع کرونا نتوانست فعالیت و کار کتابداری را تعطیل کند و ارتباط کتابدار با اعضای کتابخانه در فضای مجازی برقرار شد.

محمدبیگی اضافه کرد: همچنین طرح‌های فرهنگی بسیاری در این ایام توسط کتابداران و همکاران در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از قبیل:  مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان در فضای مجازی، تقدیر از کتابداران و اعضای فعال، پادکست کتابخوان، مرجع مجازی، پویش نذر کتابو سایر برنامه‌های جانبی و مناسبتی انجام شد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر طرح کتاب رسان که با هدف تسهیل امانت منابع کتابخانه‌ای در کتابخانه‌های عمومی استان به اجرا درآمده است و این طرح در گام نخست با محوریت کتابخانه عارف و سپس امام خمینی (ره) اجرا شد که طرح بسیار موفقی بود و مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

وی به افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای استان اشاره کرد و افزود: ایجاد کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه و روستا‌های واجد شرایط از جمله موارد مهمی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مهدیه سادات قافله باشی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در توسعه شهر، گفت: کتابخانه‌های عمومی نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه دارند.

وی گفت: امروز اتفاقات خوبی در حوزه کتاب در کشور در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم اتفاقاتی خوب برای استان قزوین رقم بزنیم.

قافله باشی عنوان کرد: مظلومیت حوزه فرهنگ در کتابخانه‌های عمومی جدی‌تر است و باید نگاه ما مسوولان به این حوزه با دقت بیشتری همراه باشد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی، از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت به ویژه برای نسل جوان هستند؛ از همین رو توسعه این مراکز فرهنگی ضرورت دارد.

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به پرداخت نیم درصدی بودجه شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اضافه کرد: شورا و شهرداری قزوین توجه ویژه‌ای به نهاد کتابخانه‌ها دارند و یکی از ساختمان‌های خود را برای همین امر به کتابخانه‌های عمومی واگذار می‌کند.

۱۰۱۰/گ ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار