سیاست های متناقض، افزایش مبتلایان کرونا را رقم می زند؛
تصمیم گرفته شده بازگشایی مدارس به صورت غیر اجباری از طرف آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با کرونا مشکلاتی هم برای دانش آموران و هم برای معلمان به وجود آورده است.
کد خبر: ۹۳۱۵۸۰۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از گروه اجتماعی ایلام بیداراز ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع ان در کشور، تمامی مراکز پر خطر که ازدحام جمعیت در آنها نقش پررنگی در شیوع این ویروس داشت تحت الشعاع این بیماری قرار گرفته و سبب تعطیلی این مراکز از جمله پاساژها، مکان های ورزشی، آرامستان ها و دیگر مراکزی که کانون اصلی شیوع کرونا بودند شد.

یکی از کانون های اصلی گستردگی شیوع کرونا که لطمات فراوانی را نیز در این زمینه متحمل شدند مراکز آموزشی از جمله دانشگاه ها و مدارس بود که منجر به تعطیلی دراز مدت آنها تا به اکنون شد.

تعطیلی مراکز آموزشی به ویژه مدارس مقطع ابتدایی آسیب های زیادی هم برای دانش آموزان و معلمان و هم برای خانواده های آنها و به تبع آن برای جامعه به دنبال داشت، آسیب های نظیر دسترسی اجباری هرچه بیشتر دانش آموزان به گوشی های قابلیت دار و ورود به فضای بی در و پیکر مجازی به بهانه استفاده از سامانه شاد و برگزاری کلاس های مجازی که تا قبل از شیوع کرونا به شدت از این موارد منع می شدند، درگیر شدن والدین با کلاس های مجازی و ایجاد استرس و فشار روحی و روانی ناشی از این نحوه تدریس مجازی، کاهش سطح یادگیری دانش آموزان نسبت به برگزاری کلاس های حضوری از جمله مخاطرات دانش آموزان و والدین آنها بود.

البته ناگفته نماند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مقطع زمانی تعطیلی مدارس و جایگزین کردن کلاس های مجازی بهترین تصمیمی بود که می توان از مسئولین امر به ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا با وجود تمام مشکلات پیش آمده انتظار داشت چون قطعا حفظ جان هموطنان نسب به دیگر مسائل در اولویت قرار دارد.

اما مسئله مهمی که در این بین وجود دارد این است که تحمل این سختی ها و مشکلات پدید آمده ناشی از کرونا جهت غلبه بر این بیماری منحوس بوده و بدون شک باید تا پایان ریشه کنی این بیماری ادامه داشته باشد. و مسئولین به ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید توجه داشته باشد، هزینه هایی که تا به حال در راه مبارزه با کرونا پرداخت شده هزینه هایی بس سنگین بوده، لذا باید هرگونه بی ملاحضگی و تصمیم غیر اصولی که منجر به وقوع پیک چهارم کرونا و جان باختن هموطن دیگری شود پرهیز کنند.در غیر این صورت پیامد هر مصوبه و تصمیمی که منجر به افزایش مجدد شمار مبتلایان و فوتی ها شود بر عهده مسئولان است و باید پاسخگوی هرگونه پیامد ناگوار احتمالی باشند.

بازگشایی مدارس به صورت غیر اجباری

در همین راستا و با توجه به هشدارهای مکرر وزارت بهداشت و اصحاب رسانه مبنی بر احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در کشور، به گفته "رضوان حکیم‌زاده"، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس برای دانش آموزان کلاس اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی انجام می‌شود، دروس عملی شایستگی‌های فنی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای نیز به صورت حضوری است و در مناطق آبی مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر که بیشتر در مناطق روستایی و عشایری قرار دارند نیز کاملاً باز بوده و پذیرای دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی هستند.

تصمیم گرفته شده بازگشایی مدارس به صورت غیر اجباری از طرف آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با کرونا مشکلاتی هم برای دانش آموران و هم برای معلمان به وجود آورده است.بطوریکه برخی دانش آموزان در کلاس درس حاضر و برخی نیز حاظر نمی شوند و همین امر باعث سردرگمی معلمان در روزهای آبی کرونایی نیز شده است.

 

بی‌توجهی به پروتکل‌ها و موج چهارم کرونا

 

در همین رابطه دکتر "محمد کریمیان"، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام،  با اشاره به نگرانی مراکز درمانی از موج جدید کرونا در ایلام گفت: موج چهارم کرونا با تداوم بی‌احتیاطی‌ها حتمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اظهار کرد: روند کاهشی آمار ابتلا به ویروس کرونا در ایلام متوقف شده است.

وی افزود: بسیاری از شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت شده‌اند و این بی‌تفاوتی زنگ خطر بازگشت پیک چهارم کرونا در ایلام را به صدا درآورده است.

کریمیان در ادامه با اشاره به کاهش آمار مرگ‌های ناشی از کرونا در استان ایلام گفت: کاهش آمار مرگ ناشی از کرونا به معنای تمام شدن کرونا نیست و کرونا خطر جدی برای سلامت شهروندان است که زیست همراه با آن به شرط رعایت دقیق پروتکل‌ها ممکن است.

نادیده‌انگاری، بی‌توجهی و حضور در مجامع و دورهمی‌ها، سفر به مناطق نارنجی و قرمز، بازگشایی مدارس و شرایط جوی استان که احتمال شیوع سرما خوردگی‌و شیوع آنفلوانزا را افزایش می‌دهد از عوامل ایجاد موج چهارم کرونا در استان ایلام به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام است؛ وی گفت: با تداوم بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی به اعمال محدودیت‌ها، پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست.

در نهایت باید گفت تضاد در گفتار و رفتار مسئولین کشوری و استانی به وضوح دیده می شود بطوریکه از طرفی بازگشایی مدارس و دیگر کانون های اصلی شیوع کرونا از جمله استخر ها و تالارهای پذیرایی را در دستور کار قرار می دهند و از طرف دیگر با ابراز نگرانی از وقوع پیک چهارم کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی را در بوق و کرنا کرده و از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم گله مندی می کنند.

قطعا سیاست های متناقض مسئولین، افزایش شمار مبتلایان و فوتی ها را در آینده نزدیک به دنبال خواهد شد و باید منتظر رقم خوردن روزهای سیاه و تلخ دیگری در کشور باشیم.

ارسال نظرات