خبرهای داغ:
شاهرود_معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به داشتن پتانسیل‌های موجود دانشگاهی مستقل می‌باشد، گفت: دانشگاه در سطح شهر، استان و کشور اثربخش بوده است.
کد خبر: ۹۳۱۵۸۱۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
دانشگاه صنعتی شاهرود در سطح شهر، استان و کشور اثربخش و مستقل استبه گزارش خبرنگار بسیج، جلسه شورای دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تالار کوثر این دانشگاه برگزار شد.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، در ابتدای جلسه ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، به ایجاد، توسعه و پیشرفت بسیاری از دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی اشاره نمود و گفت: دانشگاه صنعتی شاهرود با حدود نیم قرن فعالیت بعد از انقلاب اسلامی توسعه چشم گیری داشته و از مدرسه عالی معدن سال ۱۳۵۲ به دانشگاهی پرافتخار امروز رسیده است.
محمدمهدی فاتح ضمن تاکید بر فعالیت در فضای کارآفرینی، تقاضا محوری و جامعه محوری، به اهتمام وزارت در طرح آمایش آموزش عالی کشور و نکات مثبت اجرای آن پرداخت و با اشاره به جایگاه ملی و بین المللی دانشگاه و استقلال آن در همه ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی به ویژه در هیات امنا، هیات ممیزه و هیات اجرایی جذب، از موافقت وزیر علوم و شورای راهبردی در تصویب مدیریت دوره‌ای استانی آموزش عالی این دانشگاه و دانشگاه سمنان قدردانی نمود.
کسب رتبه‌های معتبر بین المللی دانشگاه صنعتی شاهرود
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این جلسه به معرفی دانشگاه و کسب رتبه‌های متعدد پرداخت و گفت: مفتخریم که دانشگاه صنعتی شاهرود طبق رتبه بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ با کسب رتبه ۸۰۰-۶۰۱ در فناوری و مهندسی رتبه ششم و در علوم پایه رتبه چهارم دانشگاه‌های صنعتی را کسب نموده است و این مهم با همت هیات علمی‌های فرهیخته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه میسر شد. فاتح با بیان توضیحاتی در خصوص تعداد اعضای هیات علمی، مقالات ژورنالی دانشگاه در پایگاه‌های بین المللی و رشد صعودی مقالات معتبر در نمایه‌های بین المللی، به کسب افتخار سه و ده عضو هیات علمی دانشگاه به ترتیب به عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۰ اشاره نمود و اذعان داشت: دانشگاه در سال ۲۰۲۰ به عنوان دانشگاه پراستناد یک درصد جهان معرفی شده است.
فاتح در ادامه افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود در دانشگاه، با موافقت وزیر علوم در سال ۹۷ قطب علمی مهندسی معدن در این دانشگاه تاسیس شد.
شکیلات کارآفرینی با ارائه پیشنهادات یکی پس از دیگری انجام شده است.
وی بر توسعه خدمات دانش بنیان و زیرساخت‌های کارآفرینی و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین تاکید نمود و تاسیس اداره کارآفرینی، تاسیس مرکز آموزش‌های آزاد، ایجاد مرکز رشد مشترک با پارک، تاسیس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد سایبری)، تاسیس شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی، تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی را از جمله اقدامات در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه برشمرد و با بیان توضیحاتی در خصوص تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در طی سال‌های اخیر، افزود: دانشگاه در انتشار مجلات معتبر علمی پژوهشی نیز توانسته ۸ مجله علمی و پژوهشی منتشر نماید که از این تعداد یک مجله دارای نمایه ISI دو تای آن‌ها دارای اسکوپوس هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به تاسیس سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (LMS) در شرایط کرونا پرداخت و با اشاره به توانمندی این سامانه بیان داشت: این سامانه ظرفیت دو هزار کاربر در ۲۰۰ کلاس هم‌زمان را دارد و با تأمین زیرساخت‌های لازم با ۲۷ واحد سرور مجازی و سه دستگاه سوپر پردازنده همه کلاس‌ها انلاین برگزار می‌شود.
کسب موقعیت ممتاز در اجرای پروژه ژئومکانیک نفت توسط دانشگاه
رئیس دانشگاه به کسب موقعیت ممتاز در اجرای پروژه ژئومکانیک نفت توسط دانشگاه پرداخت و توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ جدیدی از قرارداد‌های بزرگ تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود با شرکت ملی نفت ایران آغاز شد و با توجه به موقعیت ممتاز این دانشگاه در اجرای پروژه‌های کلان نفتی کشور قرار دادی ۱۰ ساله با وزارت نفت منعقد شد. این قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با عنوان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» و با امضای دو وزیر علوم و نفت به انجام رسید.
مرکز رشد مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان
فاتح در خصوص اهمیت مرکز رشد و فناوری‌های نوین دانشگاه تاکید نمود و ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ با شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین، کلیه فضا‌های کارگاهی و اداری ساختمان مرکز رشد به طور کامل در اختیار فناوران دانشگاهی قرار گرفت.
وی افزود: این مرکز با رویکرد دانشگاه جهت عمق بخشیدن موضوع فناوری در پروژه‌های تحقیقاتی، با امضاء یک تفاهم نامه بین دانشگاه و پارک از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی دانشگاه به همراه پارک در محیط دانشگاه از تاریخ امضاء تفاهم نامه صورت گرفت و هم اکنون این مرکز تحت عنوان یک مرکز مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌نماید.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه ضمن تبریک آغاز دهه فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را فضای فراخی برای توسعه علمی عنوان نمود و گفت: بعد از جنگ تحمیلی دوران پرافتخار علمی ما با بیشترین دانشمندان، دوره اسلامی است که توانستیم در حوزه توسعه علمی به توفیقات ارزشمندی دست یابیم و این مهم حاصل زحمات اساتید می‌باشد.
دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به داشتن پتانسیل‌های موجود دانشگاهی مستقل می‌باشد
غلامحسین رحیمی ضمن تاکید بر جدیت اساتید در امر تحقیقات و توسعه، ارتقا کیفیت در حوزه تحقیقات را تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید عنوان نمود و با اشاره به اهمیت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری در توسعه تحقیقات و از طرفی کاهش متقاضی آموزش عالی طی سال‌های اخیر، به بیان توضیحاتی در خصوص لزوم طرح آمایش آموزش عالی پرداخت و دانشگاه صنعتی شاهرود را با توجه به داشتن پتانسیل‌های موجود دانشگاهی مستقل مطرح نمود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تاکید بر دوره پسا دکتری در آینده و اهمیت اخذ دستیار پژوهشی به بیان نکاتی در این امر پرداخت و کشش کمی این موارد را حول نکاتی مطرح نمود و افزود: درآمد بیرونی استاد، گرنت اساتید (گرنت داخلی)، توسعه سراسری دوره‌های کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و گرنت محور کردن پذیرش دانشجویان دکتری از جمله موارد حائز اهمیتی است که بر اساس استاندارد‌های بین المللی و بر اساس گرنت و تحقیقات کارفرمایی می‌باشد.
دانشگاه صنعتی شاهرود در سطح شهر، استان و کشور اثربخش بوده است
رحیمی با بیان توضیحاتی در خصوص اثربخشی و تحقیقاتی بودن گزارش ها، تاکید نمود: همه توفیقات در تهیه مقاله خلاصه نمی‌شود و با وجود شرایط موجود در دانشگاه صنعتی شاهرود باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی افزایش یابد چرا که دانشگاهی مطرح خواهد ماند که با روند‌های جدید خودشان را تطبیق دهند.
در ادامه این جلسه اعضای شورای دانشگاه به بیان نقطه نظرات و ایده‌های خود در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی خود پرداختند و پس از خاتمه جلسه دکتر غلامحسین رحیمی از توانمندی‌های تجهیزاتی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مستقر در ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی شهید فخری زاده دانشگاه بازدید و همچنین با فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد مشترک دانشگاه با پارک علم و فناوری استان سمنان آشنا شدند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها