بسیج گزارش می دهد:

نفس‌های مردم اراک به شماره افتاده است/عزمی برای حل مشکل آلودگی هوا نیست

"آلودگی هوا" قصه تکراری که سال‌هاست با مردم کلانشهرهای کشور از جمله اراک همراه شده است. امسال هوای این شهر برای گروه‌های مختلف 40 برابر استاندارد جهانی ناسالم بوده است
کد خبر: ۹۳۱۷۴۶۸
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ "آلودگی هوا" قصه تکراری که سال‌هاست با مردم کلانشهرهای کشور از جمله اراک همراه شده است. امسال هوای این شهر برای گروه‌های مختلف 40 برابر استاندارد جهانی ناسالم بوده است و این به معنای آن است که طی این سال‌ها هیچ عزمی از سوی مسئولان برای مهار آلودگی هوا وجود نداشته است.


مهار آلودگی هوا به برنامه‌ریزی و هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع و البته مشارکت مردم نیازمند است؛ از سال 1386 که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب هیئت وزیران رسید تا به امروز که این کلانشهر در رتبه ششم کشوری از نظر آلودگی قرار دارد گواه این است که نه هماهنگی دستگاه‌ها آن طور که باید صورت گرفته و نه مشارکتی در سطح مردمی اتفاق افتاده است.


شرایط جغرافیایی توپوگرافیک شهر اراک بسیار خاص است به طوری که دشت اراک توسط یک سلسله ارتفاعات محدود شده و چاله طبیعی بسته‌ای را پدید آورده است؛ در کل ارتفاعات این منطقه به نحوی است که فلات اراک را احاطه کرده و محیط طبیعی متنوعی را شکل داده است.

محبوس شدن شهر اراک توسط ارتفاعات مانع خروج آلودگی هوا از شهر می‌شود و همچنین صنایع درست در مسیر بادهای غالب و بادهای محلی شرق قرار گرفته و باعث ورود آلودگی هوا به داخل شهر می‌شود. بر این اساس اراک با چنین مشخصات جغرافیایی از نظر ساختار جوی، حساسترین کلانشهر کشور در مقابل پدیده آلودگی هوا محسوب می‌شود و در نتیجه بیشتر ایام سال شاهد آلودگی هوا هستیم.


اگر با همین منوال پیش برویم به طور قطع عدم تناسب خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی با شمار جمعیت، افزایش شمار خودروهای شخصی، عدم حمایت وزارت نفت برای تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه شازند و نبود عزم و اراده مسئولین مربوطه برای اتخاذ راهکارهای اجرایی و عملی قابلِ قبول وعدم پیگیری و اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولین باعث خواهد شد تا معضل آلودگی هوا بیش از پیش رخ نمایی ‌کند و نفس را در سینه شهروندان به شماره بیاندازد.


آلودگی هوا ضمن ضربه به سلامت شهروندان به زودی پاشنه آشیل دیگری برای اقتصاد کشور خواهد شد، تعطیلی‌ ادارات و کاهش ساعات صنایع با شرایط موجود اگر مکرر تکرار شود بی‌شک در کنار تحریم‌ها معیشت مردم را در تنگنا قرار خواهد داد.


در هفته‌های گذشته که هوای شهر اراک به دلیل مصرف بیش از حد مجاز سوخت مازوت در نیروگاه بسیار آلوده شد و تعداد روزهای آلوده این شهر را از استاندارد جهانی فراتر برد به رغم اعتراضات فعالان اجتماعی و مردمی، هیچ پاسخ مناسبی درباره دلایل بروز آلودگی از سوی مسئولان مربوطه به شهروندان داده نشد و به جای پاسخگو بودن به مردم با بیان توجیهات غیر اصولی اثبات کردند که به غیر از بارش نزولات آسمانی، هیچ تدبیر دیگری نداشته‌اند.


دستور چهار سال قبل رییس جمهور و قول ایشان در بین مردم مبنی بر این که باید وزارت نفت گاز نیروگاه را عملیاتی و نسبت به پلمب شیر مازوت اقدام نماید در غیر این صورت و مصرف مازوت مانع از تولید نیروگاه با حکم قضایی خواهد شد تا به امروز که مصرف سوخت نفت سیاه (مازوت) در نیروگاه شازند به بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است خود بیانگر این واقعیت است که درمان این آلودگی با وعده‌های کاغذی ممکن نیست و بایستی به فکر علاج واقعی بود.
انتهای پبام/

ارسال نظرات