فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد و رئیس آموزش و پرورش عشایر استان راهی روستاهای عشایرنشین از جمله دورگ دهنو، گنجالو، خنگ طاهری شدند تا کاستی ها شناسایی و کمک های لازم انجام شود.
کد خبر: ۹۳۲۱۵۸۶
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد,  اولین روستای بازدید شده دورگ دهنو بود که جاده ای پر پیچ و خم و خسته کننده ای داشت، اما هوای مطبوع اجازه نمی داد به سختی های جاده بیندیشیم.

در وسط روستا چادر مدرسه عشایری به چشم می خورد، جلوتر رفتیم و دانش آموزان گرد مسئولان سپاه حلقه زدند و با خوشحالی به آن ها خیر مقدم می گفتند.

افزون بر ۱۰۰ بسته معیشتی شامل برنج روغن، کنسرو و اقلام مشابه و چندین بسته آموزشی، کارت های نقدی برای دانش آموزان و خانواده های آن ها، معلمان، خانواده شهدا، خانواده های بی سرپرست و غیره در نظر گرفته شده بود.

همچنین برای ارائه خدمات پزشکی یک پزشک ماهر همراه این اکیپ اعزام شده بود تا خدمات مشاوره پزشکی، آموزش مقابله با کرونا، غربالگری اولیه بیماری‌های مختلف مانند فشار خون و قند خون را برای اهالی این روستاها انجام دهد.

روستاهای زیادی برای بازدید در این سفر مد نظر بودند و بیشتر این روستاهای محروم در حد فاصل کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس قرار گرفته بودند اما عزم همه جزم بود تا این راه سخت را بپیمایند.

 روستاهای مختلف عشایری مورد نظر استان سرکشی شد و سردار حکمتیان و رئیس آموزش و پرورش عشایر استان در جریان مشکلات مردم قرار گرفتند.

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مشکلات مردم این روستاها، گفت: جاده های دسترسی به این روستاها نامطلوب، شبکه آب وجود ندارد و مردم به سختی آب مورد نیازشان را تامین می کنند.

سرتیپ دوم پاسدار حسن حکمتیان افزود: یکی از مشکلات اصلی و مطالبه چندین ساله بسیاری از مردم این روستاها موضوع آب آشامیدنی بوده که هنوز آب لوله کشی و سالم ندارند که پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی های پزشک این اکیپ اعزام شده شواهد گویای آن است مشکلات گوارشی و انگلی به وفور در میان اهالی این روستاها وجود دارد و یکی از دلایل این مشکل شاید همان آب آشامیدنی ناسالم آن هاست.

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین زنان و مردانی در روستاها بوند که دارای فشار خون بالا و بیماری های زمینه ای بودند که به سبب شیوع بیماری کرونا نتوانسته بودند به شهرهای همجوار برای معالجه مراجعه کنند.

سردار حکمتیان عنوان کرد: این تیپ در صحنه ها گوناگون و مدیریت بحران هایی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی و موارد دیگر در زمان های مختلف ورود کرده و با تمام توان همراه و همیار مردم بوده است.

وی بیان کرد: نتیجه ایثارگری های مردم این  استان در دوران دفاع مقدس و پس از آن تشکیل تیپ ۴۸ فتح بوده است که نیروهای آن در عملیات های مهمی شرکت کرده اند.

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در دوران بعد از دفاع مقدس نظام سلطه استکبار جهانی از جمله پژاک، جیش الظلم، جیش الشیطان، تکفیری ها و غیره دنبال ناامن کردن ایران بودند.

سردار حکمتیان ابراز داشت: تیپ ۴۸ فتح استان سال های سال است که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر فراتر از این استان در استان های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و سیستان و بلوچستان به صورت شبانه روزی در حال پدافند و آفند در مقابل مرزهای جغرافیایی و عقیدتی ایران است.

وی تاکید کرد: تاکنون اقدامات مطلوبی در حوزه مدارس عشایری استان انجام شده و پیگیری ها همچنان برای بهبود آن ها ادامه دارد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طی بازه هفت ساله تاکنون حدود ۵۰ دستگاه کانکس برای آموزش دانش آموزان مناطق عشایری این استان نصب و راه اندازی شده است.

اسماعیل رضایی نیک افزود:  تعداد ۶۶ مدرسه چادری در مناطق عشایری این استان هنوز وجود دارد که به زودی هشت مدرسه چادری در این منطقه برچیده و به کانکس مجهز خواهند شد.

وی ابراز داشت: کمک های بسیاری از سوی تیپ ۴۸ سپاه فتح این استان به دانش آموزان عشایری استان انجام شده و تاکنون به منظور محرومیت زدایی بازدید های مشترکی از این مناطق صورت گرفته است.

در پایان سفر کمک هایی از سوی فرمانده تیپ ۴۸ کهگیلویه و بویراحمد به اهالی این روستا صورت گرفت؛ از جمله عهده دار شدن تعمیر سه مدرسه برای گچ کاری و سفید کاری، مقاوم سازی برخی از مدارس این روستاها، پیگیری اهدای ۲ کانکس و قول هایی از این قبیل شد.

همچنین چندین جهیزیه به زوج‌ های جوان بی بضاعت این منطقه که از قبل شناسایی شده بودند، اهدا شد و در حوزه ارائه خدمات پزشکی نیز، تعداد بیش از۵۰ نفر ویزیت شدند و داروی رایگان در اختیارشان قرار گرفت.

تعداد دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مقاطع مختلف سه هزار و ۷۵۶ نفر است که در ۲۳۴ مدرسه با ۳۶۵ کلاس درس تحصیل می‌کنند. 

هم اکنون بیش از ۴۶۰ معلم کار تعلیم و تربیت در مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارند. 

مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

بیش از ۱۲درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱هزار و ۱۲۰ خانوار از مجموع جمعیت ۷۱۳هزار نفری در مناطق عشایری سکونت دارند.منبع/ ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات