خبرهای داغ:
مادران شهدای همدانی، نگین انگشتر بانوان انقلابی

همدان استانی با ۳۴۳ شهید زن

بانوان بسیجی و انقلابی شهرستان اسدآّباد همدان در مناسبت های گوناگون ملی و مذهبی به دیدار خانواده محترم شهدا می روند، این سنت پسندیده که از دوران دفاع مقدس به یادگار باقی مانده است، یکی از راه های حفظ ارزش های فرهنگی و تربیتی خانواده محترم شهدا و انتقال آن به نسل های جوان است که باید هر آنچه بیشتر در حفظ آن کوشش کرد.
کد خبر: ۹۳۲۱۹۵۳
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج:

در طول هشت سال دفاع مقدس، ۱۹۶۸۳۷ نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند که میانگین سنی آنها ۲۳ سال است .کم سن ترین شهید متولد ششم اسفند ۱۳۶۶ می باشد که در هجده اسفند ۱۳۶۶ ( ۱۲ روز پس از تولد ) به شهادت رسید. مسن ترین شهید نیز متولد سوم مهر ۱۲۶۴ بود که بیست و یکم اسفند ۱۳۶۴ به فیض شهادت نائل آمد . برا ساس آمادر تعداد کل شهدای حملات هوایی و موشکی به شهرها نیز ۱۰۱۹۶ نفر است و در این بین استان همدان ۷۰۷۸ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از این تعداد ۱۸۰ شهید گمنام می باشند.
یکی از چهره های شاخص همدانی در جبهه های حق علیه باطل سردار شهید مدافع حرم حاج حسین همدانی است که ایشان و همرزمانش را می توان از نخستین افرادی بر شمرد که قبل از آغاز جنگ تحمیلی در دورانی که کردستان دستخوش برخی ناآرامی ها شده بود به جرگه رزمندگان و مدافعان از وطن پیوستند.
سردار رضا میرزایی مسئول مجمع راویان دفاع مقدس درباره حضور همدانی ها و نقش مردم این استان در سال های دفاع مقدس می گوید: دشمن تا منطقه سرپل ذهاب آمده بود که رزمندگان در آن زمان با فرماندهی سردار همدانی خود را به سرپل ذهاب رساندند و موفق شدند که دشمن را از این منطقه بیرون برانند و اگر نبود فداکاری بچه‌های همدان با فرماندهی وی سرپل سقوط می‌کرد.
وی بابیان اینکه استان همدان در جنگ تحمیلی نقش مهم و اثرگذاری داشت، می افزاید: در سطح کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان دفاع مقدس ۲۱۹ هزار شهید تقدیم انقلاب شده که بر اساس آمار و اطلاعات بنیاد شهید امور ایثارگران استان تعداد شهدای که دارای پرونده هستند، ۷ هزار و ۲۵۵ نفر شهید، ۱۷ هزار و ۱۶۶ نفر جانبازان، ۹۴۱ نفر آزادگان است.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور بیان می کند: بر اساس درصد جانبازی به ترتیب تعداد کل جانبازان استان همدان ۱۰ هزار و ۹۸۵ نفر زیر ۲۴ درصد، ۴ هزار و ۷۵۷ نفر ۲۵ تا ۳۹ درصد، ۶۷۵ نفر زیر ۴۰ تا ۴۹ درصد، ۵۳۴ نفر ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۲۱۵ نفر ۷۰ درصد است.
وی ادامه می دهد: آمار تفکیک‌شده شهدای استان همدان پس از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تعداد بسیجیان شهید سه هزار و ۲۱۰ نفر، شهدای پاسدار تعداد هزار و ۷۶۰ نفر، شهدای ارتش هزار و ۳۴۰ نفر، شهدای نیروی انتظامی ۳۳۰، شهدای پایگاه هوایی نوژه همدان ۱۰۴ نفر، شهدای جهاد سازندگی ۹۳ نفر، شهدای روحانی ۷۵، تعداد شهدای زن که در بمباران به شهادت رسیدند، ۳۴۳ نفر بودند.
میرزایی تصریح می کند: شهرستان همدان تعداد دو هزار و ۶۵۴ نفر شهید، ۵ هزار و ۷۶۸ نفر جانباز،۴۵۱ نفر آزاده، اسدآباد ۳۴۳ نفر شهید، ۹۵۵ نفر جانباز و ۴۴ نفر آزاده، بهار ۵۵۶ نفر شهید، هزار و ۴۴۶ نفر جانباز و ۸۸ نفر آزاده، تویسرکان ۶۷۰ نفر شهید، هزار و ۴۸۰ نفر جانباز و ۴۸ نفر آزاده، رزن ۴۰۲ نفر شهید، هزار و ۱۱۷ نفر جانباز، ۵۸ نفر آزاده، فامنین ۱۵۷ نفر شهید، ۴۶۶ نفر جانباز و ۸ نفر آزاده، ملایر هزار و ۶۹ نفر شهید، دو هزار و ۱۴۷ نفر جانباز ، ۱۱۴ نفر آزاده، نهاوند ۸۳۴ تعداد نفر شهید، دو هزار و ۱۴۷ نفر جانباز و ۹۵ نفر آزاده، کبودرآهنگ ۵۷۰ نفر شهید، هزار و ۷۴۵ نفر جانباز، ۳۵ نفر آزاده، تقدیم انقلاب کرده است.

وی یادآور می شود: آمار شهدا و جانبازان بعد از جنگ تحمیلی جز این آمار شهدا انقلاب و دفاع مقدس نیست و ما بعد از جنگ در برخی شهرستان‌ها شهدای ترور، مدافعان حرم، شهدای مبارزه با مواد مخدر و غیره راداریم که به این آمار اضافه نکرده‌ایم.
چنین روحیه و نقش افرینی همدانی ها در سال های جنگ تحمیلی، فرهنگی را در شهرها و روستاهای این استان نهادینه کرد که تا کنون توسط دختران و زنان انقلابی و بسیجی حفظ شده است و آن هم دیدار با خانواده محترم شهدا به ویژه تکریم مادران و همسران این عزیزان است.
در روزهای گذشته که مصادف با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز زن بود، این حرکت زیبای فرهنگی - تربیتی که قطعا خالی از ارج معنوی نیز نیست، رونق بیشتری داشت.
بانوان همدانی سراسر استان با حضور در منزل شهدا ضمن دیدار با خانواده محترم شهدا و ابزار ارادت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را پاس داشتند و در این مهمانی سراسر نور و برکت، از خاطرات، توصیه ها و سبک زندگی شهدا و مادران و همسران آنها درس های مهمی فرا گرفتند.

در یکی از این دیدارها بانوان اسدآباد همدان به منزل سرباز شهید شرفعلی حسینی دلدار رفتند. « شرفعلی حسینی دلدار دهم خرداد سال ۱۳۴۵ در روستاي قاسم آباد شهرستان اسدآباد از توابع استان همدان و در خانواده ای ساده زیست و مذهبی به دنیا آمد. پدرش باباخان، کشاورز بود و با کار بر روی زمین کشاورزی و باغداری مخارج زندگی را تامین می کرد.

سال ۱۳۵۲ وارد دبستان شد اما به دلیل کمبود امکانات و مشکلات مالی تنها تا پایان دوره ابتدایي ادامه تحصیل داد. در سال های انقلاب فعالانه همراه با دیگر مردم انقلابی اسدآباد در راهپیمایی ها و تظاهرات های انقلابی شرکت و در راه پیروزی انقلاب اسلامی گام برداشت.
پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، بنا به وظیفه شرعی و قانونی به خدمت سربازی اعزام و به عنوان پاسدار وظیفه مشغول دفاع از کیان وطن شد.
هفتم آذر ماه سال ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی گیلانغرب در درگیری با نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و به کاروان عظیم شهدا پیوست.
پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپرده شد در بخشی از وصیتنامه شهید آمده است: کساني که دم از انقلاب و مردانگي مي زنند بيايند به جبهه تا ببينند که مرد خدا کيست. آرزو دارم مسئولين جمهوري اسلامي به راهم ادامه دهند و تا پیروزی نهایی جنگ ادامه داشته باشد.»

دیدار و تجلیل از مادر شهید علی حسن شاه ماری یکی دیگر از دیدارهایی بود که بانوان بسیجی و انقلابی توفیق انجام آن را داشتند. در این دیدار مادر شهید شاه ماری خاطراتی از فرزند شهیدش را بیان کرد و توصیه های تربیتی و اجتماعی نیز برای بانوان داشت.
پاسدار وظیفه شهید علی حسن شاهماری در سال ۱۳۴۶ در خانواده های مقید به شئونات دینی و اخلاقی به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در چنین خانواده ی مذهبی و بصیر و در محیط انقلابی گذراند.

نوجوانی این شهید بزرگوار همزمان با آغاز انقلاب اسلامی بوده که با مقوله های انقلاب و اسلام و همینطور ارزشهای دینی آشنایی داشت لذا به محض رسیدن به سن جوانی در لباس خدمت سربازی به خدمت اسلام پرداخت و در ۳۱خرداد۶۶ در بانه به درجه والای شهادت نائل آمد.
انتهای پیام/*
ارسال نظرات