خبرهای داغ:
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در جلسه مجازی و تخصصی بررسی سند حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف و تبین آن برای جوانان باید به زبان روز همراه باشد، گفت: اگر با سخن روز صحبت کنیم یعنی حرف های بنیانی زده شود اما به زبان و قالب های امروزی و شجاعانه پای صحبت های مان بایستیم قطعا دختران و پسران تابع استدلال ها و صحبت های مان می شوند!.
کد خبر: ۹۳۲۲۱۷۴
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
 
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛خبرگزاری بسیج: زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص حمایت از فرزندآوری زنان معتقد است که در نگاه کلان باید از فرزندآوری خانواده ها به ویژه مادران در دوران نوزادی فرزندان شان حمایت کرد و مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون می خواهد این امر را میسر کند. او با بیان اینکه مجلس می خواهد این قانون را تصویب کند تا علاوه بر زنان ، مرد هم بتواند با برخورداری از مرخصی به همسرش که تازه بچه دار شده است کمک کند! مرد دو هفته می تواند مرخصی بگیرد و کمک همسرش باشد. در ساده ترین کمکی که مرد به زن می دهد، نوزادی که نمی تواند خوب بخوابد در حالی که مادر از لحاظ جسمی وضعیت مطلوبی ندارد؛ مرد می تواند دو هفته در کنار همسرش باشد تا به وضیعت مطلوبی برسد و بعد از دو هفته مرد می تواند به سرکار برود در حالی که حقوق این دو هفته را هم باید بگیرد. این حمایت از فرزند آوری مردها و زن ها در جامعه ی اسلامی است .
سقط جنین آری یا نه! / سقط جنین حرام است مگر به تشخیص مراجع ذی صلاح و مخاطره حایت مادر
در بخش دیگری از این نشست مجازی، آیت الهی با اشاره بند ۳ این ماده که می گوید سقط جنین حرام است، گفت: آیا همیشه سقط جنین حرام و ممنوع است؟ بخاطره نگاه متعالی که دین دارد جواب بله است. در هر شرایطی این جنین در شکم مادر باید بماند، لذا قبل از اینکه روح در شکم مادر به بچه دمیده شود اگر به تشخیص مراجع ذی صلاح، جنین وضیعتش طوری است که اگر بخواهد ادامة حیات بدهد، حیات مادر به خطر می افتد یا اگر جنین به حیات ادامه بدهد، می شود جنین را قبل از ولوج روح سقط کرد و این مسئله در حال حاضر در قوانین موجود است. در واقع می توان گفت که ماده ۳ سند حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران به حق حیات و بقاء کودک اشاره می کند .
بررسی ابعاد مختلف « حق هویت » از نام نیکو تا شناخت پدر و مادر و سایر بستگان
وی در ادامه به ماده ۴ این سند اشاره کرد و گفت: در خصوص «حق هویت» چند بند داریم. بند اول می گوید: کودک از بدو تولّد حق نام دارد؛ منتها نام شایسته! و حق ثبث تولد و حق تابعیت دارد که مشخص شود اهل کدام کشور است در واقع تابعیت او باید مشخص شود و از همچنین کودک حق دارد والدین حقیقی خودش را بشناسد و بستگان سببی و نسبی و رضاعی را هم بشناسد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، ادامه داد: حق نام شایسته را تأکید می کنیم چون روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده "حق الوَلَدِ عَلی والِدِه اَنْ یُحسِنَ اسْمَهُ " حق فرزند بر پدر و مادر این است که نام نیکو و شایسته بر او بگذارند. مطابق قوانین جمهوری اسلامی اگر خانم یا آقایی اسم مناسبی نداشته باشد می تواند در ثبت احوال اسم خود را عوض کند و نام خوب و شایسته ای بگذارد، مشروط بر اینکه نام بدی داشته باشد. حتی بچه ای که نامشروع باشد حق دارد که نام شایسته ای داشته باشد و حق دارد تاریخ تولد او ثبت شود و حق دارد که شناسنامه برای او گرفته شود.
وی گفت: در قوانین جمهوری اسلامی آمده است خانمی از رابطه ی نامشروع باردارشده باشد و معلوم نباشد که آن والد طبیعی او کیست یا به دختری تجاوز کنند و نداند که آن مرد که بوده و از او باردار شده باشد ! باید برای چنین بچه ای هم شناسنامه صادر شود. اگر اسم پدر معلوم نیست در این موقعیت قانون مشخص می کند و شناسنامه را به نام مادر می گیرند..البته ریز مواردهای این قانون و مربوط به بحث الان ما نیست.. در هر صورت این دست بچه ها باید شناسنامه داشته باشند که اگر روزی به مدرسه بروند و در کلاس ها شرکت کنند یا برای سایر کارهای دیگری که به شناسنامه احتیاج دارد، به مشکل برنخورد و شناسنامه ای داشته باشد.
آیت الهی در ادامه با اشاره به ایکه یکی از دلیل های که زنا حرام است این می باشد که در زنا معمولاً پدر بچه حاصل از روابط خارج از ازدواج، مشخص نیست، بیان کرد: بعضی ها می گویند که ممکن است از طریق آزمایش دی ان ای پدر مشخص شود اما باید گفت که خیلی وقت ها در زنا دیگر دسترسی به فردی که در این رابطه نطفه تشکیل شده است، نیست تا آزمایشی انجام شود! آیا واقعا در آزمایش دی ان ای صد در صد مشخص می شود که چه کسی پدر این بچه است مثلاً خانمی ادعا می کند در اثر تجاوزی که این مرد به من کرده است یا رابطه جنسی عاشقانه ای که خانم با آقا داشته، خانم باردار شده آیا می شود با آزمایش دی ان ای صد در صد مشخص کرد که چه کسی پدر بچه است!؟ .
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: با جلسات متعددی که با پزشکی قانونی گذاشته شد، مشخص شد که با آزمایش دی ان ای پدر بچه، صد در صد مشخص نمی شود! گفتند که ما می توانیم بگوییم بچه متعلق به این مرد نیست یا متعلق به این زن نیست ولی صد در صد نمی توانیم بگوییم که حتما مال این مرد است! صحبت از احتمال زیاد است که بچه می تواند برای مرد مورد آزمایش باشد!زیرا امکان دارد که تشابهاتی با افراد دیگر وجود داشته باشد و در این صورت بچه متعلق به دیگری باشد! خب؛ در اینجا که هویت فرد می خواهند مشخص بشود که فرزند کیست، از کدام شخص باید اسم برد؟ کدام شخص خرج او را بدهد؟ کدام شخص باید هزینه درمان و مراقبت از او را تقبل کند؟ کدام شخص هزاران مسئولیت نسبت به چنین بچه ای را قبول می کند؟ بارحقوقی بر عهده ی کدام شخص است ؟ بنابراین بچه ها نیاز به هویت صد در صدی آن هم در چهارچوب تولد در خانواده دارند.
آیت الهی تصریح کرد: در هرصورت زنا ممنوع است چونکه زمانی که زنا اتفاق می افتد نسب بچه فی الواقع گم می شود و این بچه ی انسان یک عمر می خواهد زندگی کند و حقوقی دارد برگردن دیگران باید هویت حتما مشخص شود در حالیکه که در کشورهای ، شناسنامه ای را برای فرزندان شان می گیریند و یک اسم می گذارند! اما ما اینقدر ساده به هویت نگاه نمی کنیم! لذا شما متوجه می شوید که کشور های غربی خانواده هایی را که متشکل از هم جنس باشند یکی را می گویند والد و یکی دیگری را می گویند والدی دیگر. ما این را نمی توانیم بپذیریم.
وی ادامه داد با اشاره به اینکه علاوه بر والدین، بستگان هم باید مشخص بشوند. کلاً در نگرش اسلامی ما تعامل بین فرد و بستگان را در دل یک خانواده گسترده می بینیم اما در بعضی کشورها خانواده را گسترده نگاه نمی کنند، روابط فامیلی روابط محدودی است اما در نگرش اسلامی به هیچ وجه اینگونه نگاه نداریم، گفت: به خاطره حق هویت، دولت وظیفه دارد در ولادت های ناشی از روش های نوین باروری مانند: رحم مصنوعی، رحم جایگزین، اهدای جنین دقت کند که نسب کودک حتما ثبت شود.
درصد بالای ناباروری در ایران / پیامدهای ناباروری از مخارج بالا تا دردسرهای رحم جایگزین
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما میزان ناباروری زیاد است و بحث های مختلفی در این زمینه وجود دارد، گفت: وزارت بهداشت باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد.
وی با اشاره یه اینکه یک سال بعد از ازدواج زن و مرد در حالیکه رابطه ی جنسی آنها طبیعی است ولی بارداری صورت نمی گیرد باید به پزشک مراجعه شود زیرا به احتمال زیاد شرایط غیر طبیعی است و باید مشخص شود که چه اتفاقی افتاده که خانم باردار نمی شود، گفت: در درمان ناباروری باید یک سال بعد از اقدام به بارداری و عدم باروری از سوی زوجین صورت گیرد. ممکن است تخمک زن مشکل داشته باشد یا اسپرم مرد و گاهی اوقات هر دو! حال باید چه کرد؟ یکی از موارد تلقیح مصنوعی است، ممکن است تخمک زنتوان نداشته باشد یا زن فاقد تخمک باشد یا تخمک نتواند بارور شود. حتی ممکن است اسپرم مشکل داشته باشد در این شرایط تلقیح مصنوعی اتفاق می افتد. اسپرم و تخمکی که در خارج از رحم زن با هم تلقیح شده در شکم زن قرار داده می شود.
آیت الهی ادامه داد: گاهی اوقات تخمک و اسپرم مشکل ندارد، رحم مشکل دارد! نمی تواند این تخمک و اسپرم ترکیب شده را در درون خودش نگه دارد و دائما سقط اتفاق می افتد در این شرایط می توان از رحم جایگزین استفاده کرد که اتفاق رخ داده و در قانون هم اجازه داده شده فرد دیگری می تواند رحم خودم را نُه ماه در اختیار قرار بدهم این تخمک و اسپرمی را که با هم ترکیب شده در درون رحم دیگری این نُه ماه را می گذارند و وقتی که بچه متولد شد به والد یعنی زن و مرد داده می شود. در مورد مادر حتما صاحب تخمک و در مورد پدر هم صاحب اسپرم هست و آن خانمی را که هم فقط زایمان کرده او هم مادر محسوب می شود!
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بیان کرد: در بعضی از قوانین حقوقی به مسئله رحم اجاره ای و زنی که زایمان کرده و مادر محسوب می شود، پرداخته شده است به همین خاطر است که قرارداد بسته می شود و آن خانمی را که رحم خود را در اختیار جنین زن و مرد دیگری گذاشته است، مطابق قرارداد می گوید هیچ حقی به این بچه متولد شده ندارم و بچه را تحویل والدین می دهد و معمولاً مبلغی را هم این بانوان می گیرند. گاهی اوقات دعوی حقوقی بوجود می آید زیرا بعضی از خانم ها وقتی جنین هفت یا هشت ماه می شود از والدین اصلی فرزند درخواست حقوق بیشتری می کنند و تهدید می کنند که در غیر این صورت فرزند آنها را سقط می کنند! این خود مسئله مهمی است در کنار اینکه باید توجه شود که تغذیه خوب رعایت می شود تا جنین خوب رشد کرده و دچار بیماری یا سوء تغذیه نشود!
وی با بیان اینکه بحث درباره ی مادّه ی ۴ این است که دولت باید مسئله ی کودک را حفظ کند، گفت: مثلا اگر بچه در آینده خواست بداند آن تخمکی یا اسپرمی که از آن متولد شده است از آن چه افرادی بوده است، این گزینه برایش وجود داشته باشد. البته در یک بانک اطلاّعات محرمانه که فرد بتواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.
بررسی حقوق کودک حاصل روابط خارج از ازدواج
آیت الهی با اشاره به اینکه در ماده ی ۴ بند ۳ آن چیزی که مطرح شده راجب کودکان نامشروع، طفل های متولد شده در رابطه های خارج از نکاح و کودکانی با نسب های ناشناس و چارچوب شرع، دارای ورود مندرج در این سند است، افزود: این بحث زیاد مطرح شده که یک خانم و آقایی با یکدیگر رابطه جنسی داشته اند و خانم در رابطه خارج از نکاح باردار شده و یا تجاوز اتفاق افتاده آیا این کودک حقوق کاملاً یکسان با کودکان متولد شده در رابطه ی مشروع دارد یا خیر؟
وی در پاسخ به این سؤالات گفت: اسلام با مقوله ی زنا خیلی شدید برخورد کرده است و به طور صریح در قرآن حد و مجازات اینکه اگر دختر و پسری مجرد با یکدیگر رابطه ی جنسی برقرار کنند و زنا اتفاق بیفتد، آمده است حتی به زنا محصنه هم اشاره شده است ، زنای محصنه یعنی، خانمی که همسری دارد زنا کند در این شرایط مجازات مرگ است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تصریح کرد: در زنا چندین مسئله کلی آمده آنچه مهم است این می باشد که اثبات زنا بسیار سخت است. به گونه ای که تقریباً اتفاق نمی افتد. اگرخانم یا آقا چهار بار اعتراف کنند و یا چهار شاهد عادل داشته باشند که شهادت بدهند که ما عیناً رابطه ی جنسی را دیده ایم! زنا اثبات می شود در غیر این صورت شهادت شاهدها رد می شود! این در حالی است که شاهد عادل چنین صحنه ایی را نظاره نمی کند! به همین دلیل است که به ندرت اتفاق می افتد که جرم زنا اثبات شود پس از آنجایی که چون اثبات زنا خیلی سخت اتفاق می افتد اثبات زنا زادگی هم سخت اتفاق می افتد.
وی در ادامه به روایتی از امام علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: در جمعی شخصی به نزد امام علی (ع) که در آن زمان حاکم بودن رفت و از او پرسید: یا ابن ابی طالب من زنا کردم مرا پاکم کنید، مرا تبیه بدنی کنید، من را مجازات کنید که من با گناه زنا در روز قیامت محشور نشوم.در جواب، حضرت می گویند: اگر این جوان در خلوت خود به درگاه خداوند توبه کرده بود ثواب این کار خیلی بیشتر بود.ما از این روایت نتیجه می گیریم که در نگرش اسلامی مجازات برای چیست؟ برای پاک شدن آدم هاست ولی اگر آدمی مجازات نشده و پاک شده باشد ثواب دو چندان می شود لذا توصیه می شود در خلوت خودتان توبه کنید و پاک شوید.
نگاه اسلام به ازدواج، نگاه به ازدواج دائم و تشویق بر آن است
آیت الهی در ادامه این بحث با اشاره به اینکه در اسلام اصل بر عقد دائم و تشویق به تک همسری است، گفت: تعدد زوج ها و عقد موقت بیشتر متعلق به زمانی است که مشکلات و موانعی وجود دارد در واقع اصل اسلام بر عقد موقّت نیست در عقد دائم حقوق خانم و فرزند حفظ می شود اما عقد موقت متعلق به وضیعتی است که عقد دائم راحت اتفاق نمی افتد اما عقد دائم و عقد موقت عیناً مثل هم نیستند در واقع اگر عقد موقت پنجاه ساله باشد به خانم نفقه تعلق نمی گیرد و زن به هیچ عنوان نمی تواند ادعای خرجی از همسر خود بکند، نمی تواند از همسر خود درخواست خرید خانه به مالکیت خود داشته باشد مگر اینکه شروط ضمن عقد داشته باشد و هر شرطی در عقد موقت نوشته بشود مرد مکلف است و باید آن را عملی کند.
وی در ادامه این بحث با بیان اینکه شروط ازدواج باید جایز باشد، افزود: شروطی که جایز نیست، مکلف هم نمی کند، برای مثال مرد یا زن برای یکدیگر تکلیفی بکنند که از لحاظ شرع و اسلام درست نباشد و یا مشروط بر اینکه تو باید برای من مواد مخدر جابه جا کنی یا حجاب نداشته باشی یا دیگر نماز نخوانی، چنین شروطی جایز نیست اما در عقد موقت اگر خانم شرط کند که مرد باید خرجی بدهد، مرد موظف است که عملی کند.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده عقد موقت را راهکاری دانست که دین برای کسانی قرارد اده است که نمی توانند خویشتن داری جنسی بکنند! و بیان کرد: چه بسا این عقد موقت برای زوج تبدیل به عقد دائمی بشود. حال باید دانست که عقد موقت گزینه ای داردکه عیناً مانند عقد دائم می باشد! بچه ی حاصل از عقد موقت از تمام حقوقی که بچه ی حاصل از عقد دائم برخورددار است بهره مند است این گزینه ای مسلّم است که فرزند حاصل از عقد موقت از تأمین مخارج زندگی توسط پدر، ارث ، محرم ، نامحرمی ، هزینه های درمانی و تحصیل بهره مند است.
وی گفت: اگر آقایی اطلاع یابد که از ازدواج موقتش با زنی صاحب فرزند یا جنینی شده است شرعا و قانونا حق ندارد که اقدام به سقط آن کند و بعد از تولد نوزاد باید اعلام کند که این فرزند حاصل ازدواج موقت اوست! حال اگر آقایان چنین اطلاعاتی را داشته باشند به راحتی تمایل به ازدواج موقت پیدا نمی کنند!.
آیت الهی در بخشی دیگر از صحبت هایش به این نکته اشاره کرد که فرضا طفل متولد شده از زنا یا ازدواج شرعی، اما نسب بچه مشخص نیست یا بچه ای پیدا شده و نمی دانند مادر و پدر او کیست! این فرزند نیز از حقوق مندرج در سند گفته شده یعنی تمام حقوقی که بچه ی حاصل از ازدواج دائم و موقت دارد، بهره مند می شود مگر برخی از موقعیت های اجتماعی مانند نشستن بر کرسی قضاوت یا مجتهد شدن یا امام جماعت بودن که البته همانطور که گفته شد چون اثبات اینکه که این فرزند حاصل ولد نامشروع هست اثبات سختی است و چه بسا می توان گفت که فرد مورد نظر حاصل ازدواج موقت.
آشنایی با ارزش ها و نقش های جنسیتی، حق همه کودکان
وی در ادامه به بند ۴ از ماده ی ۴ اشاره کرد و گفت: در این بندآمده است که کودک و نوجوان حق آشنایی با ارزش ها و نقش های جنسیتی خویش را داراست و باید به او برای پاسداری ارزش ها کمک شود. این یکی از تفاوت های جدی سند ملی کودک و نوجوان با اسناد بین المللی است زیرا ما اعتقاد داریم دختر و پسر همه جا مثل هم نیستند، اعتقاد داریم در آنجایی که برای دختر و پسر بحث انسان بودن شان مطرح می شود عیناً مانند هم هستند ولی خداوند علاوه بر اینکه دختر و پسر را انسان قرار داده و حقوق انسانی یکسانی برای آنها قرار داده است اما ارزش های جنسیتی را نیز در نظر گرفته و ما آن را در نگرش اسلامی می بینیم.
این فعال حوزه زنان و خانواده با اشاره به روایاتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: در روایت آمده است پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: چقدر خوب است که فرزند دختر داشته باشد. چرا دختران اینگونه هستند معطف وار، مجهزات، مبارک ها، مفلیات. یعنی، دختر ها لطیف هستند و مجهزات به معنای خدمت و کمک است که معمولاً دختر بچه ها اینگونه اند. فرض کنیم خداوند یک دختر و پسر عطا کرده و یک بچه ای سومی هم به دنیا آمده است. اگر بچه ی سوم گریه و شیون کند اولین نفری که یاری کند دختر است. معمولا دخترها بیشتر کمک رسان به پدر و مادر و بچه ی دیگری از خانواده هستند.مبارک، وجود دختر بچه برکت می اورد . مفلیّات به معنای پاکیزه هستند به معنای اینکه بیشتر مقید به طرز لباس پوشیدن خود به تزیین و مرتب بودن خانه هستند.
روایت دیگری هست از پیامبر اکرم (ص) خدا خیری بدهد به مردانی که فرزند دختر دارند. دختران فوق العاده هستند و هم پسران اما دختران باعث برکت هستندو هم دوست داشتنی هستند اما پسران مژده آورند اما هر کدام خوبی های خاص خودش را دارند.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به اینکه ما در نگرش های دینی چیزی به نام ارزش های جنسیتی و نقش های جنسیتی راجب به زن ها و مردها هم داریم که در مورد کودکان هم مطرح شده است گفت: نقش های جنسیتی در نگرش اسلامی اینگونه است که پسر بچه باید بزرگ بشود برای اینکه ،حامی باشد بتواند قدرتمند بشود اگر جامعه یا خانواده در معرض آسیب قرار گرفت بتواند دفاع کند. البته زن هم می تواند دفاع کند اما برای مرد تکلیف ویژه قرار داده شده لذا گفته می شود جهاد بر مرد واجب بر زن واجب نیست.
وی ادامه داد: ما برای نقش های جنسیتی ارزش قائل هستیم و باید برای پاسداری از ارزش ها به کودک و نوجوان کمک کرد.
روایت آمده است که به پسران خود تیر اندازی آموزش بدهید چون مایه ی پیروزمندی بر دشمن است به دختران هم می شود آموزش داد هیچ ممانعتی وجود ندارد اما برای پسران ارزش و توصیه است .
حفظ هویت ملی ، مسئله ای مهم و اساسی
آیت الهی با اشاره به اینکه در ماده ی ۴، حق آشنایی و حفظ هویت اسلامی و ایرانی مطرح شده است، افزود: هویت های ملی درکشور های غربی ارزش تلقی نمی شود اساساً اسناد بین المللی می خواهند جوانان را یکپارچه کنند و هدفشان جهان سازی است! بنابراین درصدد محو و حذف ملیت ها هستند. البته به این بدین معنا نیست که همه ملیت ها را کنار بگذارند ولی اسناد حقوق بشری بین المللی می خواهند جهانی سازی اتفاق بیفتد و جهان یکپارچه شود و مرزها ازبین برود اعم از مرزهای اعتقادی، مرزهای ملی.. در واقع پیامی وجود دارد که لذا از اینکه زبان بین المللی وجود داشته باشد دفاع می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر چه در سازمان ملل در چند سال اخیر برای زبان های بومی اسنادی را مطرح می کنند اما گمانه زنی هایی و حرف هایی وجود دارد گفت: در کل اسناد حقوق بشری سازمان ملل می خواهند جهان سازی اتفاق بیفتد اما ما در اسناد خودمان تأکید می کنیم که هویت ایرانی حتما باید حفظ شود، هویت اسلامی هم باید حفظ شود. البته ما در ایران کودکان غیر مسلمان هم داریم اما به این معنا نیست که آنها را به زور مسلمان کنیم ما در سند کودکان و نوجوانان ماده ای داریم به عنوان حقوق کودکان اقلیت های دینی و مذهبی. چون ما می خواهیم این هویت ها حفظ بشود لذا در بند ۶ ؛ کودک و نوجوان در استفاده از زبان ، گویش، پوشش، اجرا و آداب های سنتی و قومی و محلی آزاد است البته مشروط بر اینکه موازین اسلامی و انسجام ملی هم رعایت بشود .
حقوق فرزند خوانده / آیا فرزند خوانده از سرپرستان خود ارث می برد؟
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با مطرح کردن این سؤال که اگر خانواده ای فرزند خوانده ای بپذیرد و اگر بخواهد ارث ببرد شرع می پذیرد یا خیر؟ پاسخ داد: چون حق هویت بسیارمهم است، اسلام دستور داده است که فرزنده خوانده موضوعی پذیرفته شده است، ولی او عین فرزند حقیقی زوج نیست! فی الواقع فرزند خوانده حقوق بسیار زیادی دارد و آن حقوق باید رعایت بشود در وهلة اول ملکی را به مالکیت فرزند خوانده درآورند، بچه باید تأمین مالی باشد.
وی با بیان اینکه اما ارث بردن وجود ندارد گفت: اما می توان کاری کرد برای مثال در قانون ارث، فرد می توانند یک سوم از ثروت خود را به فرزندخوانده اش بسپارد اگر سرپرست این کار را هم نتوانستند انجام بدهند می توانند وصیت کنند. برای مثال خانة خود را کاملا به فرزند بسپارند، اما ممکن است فرزند خوانده مشکل اخلاقی داشته باشد یا ناخلف باشد و فرزند تقاضای فروش خانه را بکند، باز هم سرپرست می توانند شرط هایی را وصیت کنند برای مثال سرپرست وصیت می کند تا من زنده ام خانه به من تعلق دارد ولی وصیت می کنم از باب وصیت یک سوم از مال، وقتی من از دنیا رفتم ملک من ( یک سوم یا کمتر از یک سوم) متعلق به فرزند خوانده است.
آموزش و تربیت و هویت جنسی و جنسیتی، موضوعی که مسکوت مانده است!
آیت الهی در ادامه به مبحث آموزش جنسی کودک و نوجوانان اشاره کرد و گفت: خیلی ها معتقدند به بچه ها باید آموزش جنسی داد و خیلی های دیگر معتقدند درست نیست و باعث انحراف رفتاری می شود و نباید این کار را انجام داد. در مورد این موضوع اساتید مختلفی را آوردیم از جمله جامعه شناس، روان شناس، روان پزشک و ماما.. یک سند نوشته شد به عنوان( آموزش و تربیت و هویت جنسی و جنسیتی) با این مباحث دختران و پسرانی که آماده ی ازدواج هستند باید کاملاً اطلاعات داشته باشند که رفتارآنها باید چگونه باشد تا رابطۀ لذت بخش و مفیدی داشته باشند اما به دلیل جریان فکری سیاسی و کشمکش فکری و مشکلات اجرایی، متاسفانه عملا نشد در شورای عالی انقلاب مطرح بشود، این سند مسکوت ماند.
نظر ایران درباره همجنس گراها/ اختلالات رفتاری و فیزیکی باید درمان شود، رفتار جنسی غیرمنطبق با جنسیت پذیرفتنی نیست!
وی با اشاره به سفر ۱۴ – ۱۵ سال پیش عده ای خبرنگار تایلندی به ایران و سوالی که مطرح کرده بودند ، گفت: آنها پرسیدند اگر افرادی همجنس گرا باشند واکنش کشور جمهوری اسلامی چیست؟ در جواب گفتیم: از نگاه ما افراد همجنس گرا دو حالت دارند، یک اینکه اختلالات فیزیولوژیکی دارند برای مثال دو جنسیتی هستند و از نگاه ما اگر متقاضی درمان باشد، باید درمان می شود ، اما اگر اختلال نباشد و به عنوان یک رفتار جنسی مطرح شود این مورد غیرمنطبق با جنسیت است و پذیرفتنی نیست!.
آنها در بخش دیگر از سؤالاتشان پرسیدند : چرا از بچه ها و نوجوان های همجنس باز حمایت نمی کنید ؟ گفتیم ما حق شرط داریم، شرط ما توسط سازمان ملل پذیرفته شده و ما نیز روی شرط خودمان پافشاری می کنیم، منتها دو مسئله وجود دارد: متأسفانه در تعاملات بین المللی بعضی از دوستان شجاعت و جرأت ندارند امتناع می کنند! ما در بدنه دولتی مجموعه ای داشتیم که به شدت دچار مشکل شده بود اینکه به جای اینکه بگوییم حرف شما درست است، اما و اگر بیاوریم! کار درستی نیست. باید گفت ما خودمان حرف داریم و حرف ها را در مجامع بین الملل مطرح کنیم. چند سال پیش دربارۀ حقوق کودک، وقتی نمایندگان مجلس در اجلاس های بین المللی حرف های خودمان را زدند از حرف های ما حمایت و استقبال شد!
وی تصریح کرد در این دست موارد در وهلۀ اول سواد لازم را باید داشتیم، دوما به زبان روز آشنا باشیم. سوما شجاعت داشته باشیم. لازمۀ کار حُرّیت و آزادگی است و دانش نیز باید در کنار آن باشد، در واقع این سه گزینه بهترین راهکار است.
درباره حجاب و عفاف با دختران و پسران با سخن روز باید صحبت کرد
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ادامه به بحث عفاف و حجاب به عنوان مباحث حقوق انسان ها اشاره کرد و گفت: بحث آزادی ها، کسانی که کتاب هایی از غرب ترجمه شده را خوانده اند، اما آموزش درسی و دانشگاهی و حتی مطالعات آزاد نداشته اند! از طرفی عدم آشنایی کافی با منابع اصلی دینی طرح شدن بحث هویت های جنسیتی به صورت سنتی و عدم صحبت از منابع روز مشکل ساز شده است! یقین بدارید اگر با سخن روز صحبت بکنیم، دختران و پسران جوان تابع این حرف ها می شوند! منتها زبان روز باید یاد گرفته بشود، سخن ها از بنیان زده شود اما زبان و قالب ها را امروزی کنیم و شجاعانه برای این صحبت ها ایستادگی می کنیم.
انتهای پیام/*
ارسال نظرات