به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ زیبایی شناسی از جمله مباحثی است که بر سر آن حتی بحث های فلسفی صورت گرفته است؛ اینکه زیبایی درونی از زیبایی بیرونی مهمتر است و آراستگی ظاهری یکی از فضایل هر انسانی است؛ موضوعی است که از روزگاران کهن درباره آن صحبت شده است. میل به زیبایی باعث بوجود آمدن صنعت مد و لوازم آرایشی شده است که سالانه گردش مالی بسیار سنگینی حول آن می گردد. کشورهایی مانند فرانسه در این راستا یکی از پردرآمدترین کشورها محسوب میشود. اما وقتی به فرهنگ زیبایی در کشورمان نگاه می کنیم به وضوح انحراف عمیقی را در آن مشاهده می کنیم. پیشتر معصومیت بخشی از زیبایی زنانه توصیف می شد اما این روزها با ورود جراحی پلاستیک به کشورمان و تب تند زیبایی مصنوعی سبب شده چهره های عجیب و غریبی به عنوان فرد جذاب رخ نمایان کنند.
البته اگرچه این موارد گاها مد می شود اما بعد از مدتی افکار عمومی هم این شکل وقیافه را پس می زند. صنعت مد و زیبایی متاسفانه درحال طی مسیر بیراهه است. سالانه لوازم آرایشی بسیاری در کشورمان توسط زنان و دختران مورد استفاده قرار می گیرد که از میزان مصرف جهانی بسیار بالاتر است.
اخیرا مجله فرانسوی "L'Echo dela Mode " با انتشار عکس هایی، تحلیلی درباره آرایش و ظاهر دختران ایرانی انجام داده که جای تامل دارد!
در این تحلیل نوشته است: صورت زنان و دختران ایرانی دچار دگرگونی عجیبی شده است. آنها سادگی و زیبایی واقعی را پشت نقاب سنگینی از مواد آرایشی و عمل زیبایی مخفی می کنند.
این مجله فرانسوی می افزاید: جای تعجب دارد که زنان این کشور علی رغم آموزه های دینی شان بعضا خود را شبیه ستاره های فیلم های غیر اخلاقی آمریکایی آرایش می کنند . ما در خیابان های اروپا به ندرت با چنین مواردی روبه رو می شویم!
بیش از ۱۰۰ هزار زن ایرانی سالانه عمل زیبایی انجام میدهند.خرید و فروش کتاب در مقابل لوازم آرایش، بسیار ناچیز است.
برخی از زنان ایرانی بخش زیادی از وقت روزانه خود را صرف آرایش کردن می کنند و این موضوع باعث مغفول ماندن بسیاری از لذت های زندگی و اقداماتی که سبب رشد آنها می شود.
آنچه این روزها میان برخی زنان که بیش از حد آرایش می کنند قابل تامل است، این موضوع است که آرایش کردن را با اعتماد به نفس دارای رابطه مستقیم می دانند. ایران کشوری است که همواره در آن موارد باطنی و زیبایی سیرت در کنار زیبایی صورت حائز اهمیت بوده است، اما این فرهنگ در حال کمرنگ شدن در میان بخشی از جامعه زنان است. در برخی به اشتباه دیگر زیبایی به معنای آراستگی و نظم نیست بلکه زیبایی از نظر آنان ساختن سرو شکل عجیب معنا می دهد.
همچنین این افراد با صرف کردن بیش از حد وقت خود به زیبایی از بسیاری مهارت های زندگی که زنان در گذشته انجام می دادند یا زنان مدرن امروزی به آن مشغول هستند دور می افتند. همین موضوع سبب می شود پایگاه اجتماعی آنان به سطح پست و نازلی تنزل پیدا کند.
جالبتر اینکه خاصه زنانی که آرایش های غلیظ می کنند نه تنها از طرف جامعه هم به عنوان فرد زیبا و جذاب شناخته نمی شوند بلکه دید خوبی هم جامعه نسبت به آنها ندارد و این واقعیتی است که این افراد دچار آسیب های اجتماعی بیشتر در زندگی می شوند و در روند گزینش همسر و انتخاب شدن به عنوان زن زندگی از سوی پسران کمتر تمایلی به سمت آنان وجود دارد.
اما نکته عجیب اینجاست که هنوز دختران و زنان زیادی هستند که به سمت عمل های جراحی سخت زیبایی و آرایش غلیظ می روند. «بکش ولی خوشگلم کن» حالا نه تنها یک ضرب المثل بلکه یک راهبرد و سبک زندگی برای برخی از دختران ایرانی شده است. به نظر می رسد در این عرصه هم اجتماع و همسالان بسیار بر فرد تاثیرگذار هستند. مثلا دیده می شود که وقتی در یک گروه دوستی یکی از دختران به سمت عمل زیبایی بینی می رود بقیه نیز به آن سمت گرایش می یابند و این موضوع به همین شکل ادامه می یابد.
بنابراین تاثیرگذاری اجتماع و گروه دوستان بسیار در نوع دیدگاه زنان برای زیبایی موثر است. هم اینکه محیط خانواده بایستی دختران جوان را به سمتی هدایت کند که سراغ این دیدگاه مخرب از زیبایی نروند. هر چند مشاوره های زیبایی قبل از عمل های جراحی هم یکی از مهمترین کارهایی است که می تواند بسیاری از جوانان را نسبت به این کار که زندگی و آینده خیلی از آنان را تحت شعاع قرار داده است جلوگیری کند.
طنین یاس
امیر حمزه نژاد