قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت در برنامه یه روز تازه مطرح کرد:
قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت گفت: عامل انتشار بیماری جوان‌ها هستند چرا که جوان‌ها به‌واسطه اشتغال و حضور در جامعه ویروس را منتقل می‌کنند. جوان‌ها بدن سالم دارند و علامت را دیرتر نشان می‌دهند در نتیجه خانه‌نشین نمی‌شوند و در جامعه حضور دارند.
کد خبر: ۹۳۲۳۰۹۰
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت گفت: بحث کرونای انگلیسی به شدت جدی هست البته باید بدانیم که ویروس‌ها یک نقشه ژنتیکی هستند که جهش و تغییر جز ذات آن‌ها است و همانند سایر موجودات زنده در دوران زندگی خود قد می‌کشند، پیر می‌شوند و تغییر وزن دارند. در ویروس‌ها این تغییرات شدیدتر هست و بنابراین جهش ویروس بحث غیرمنتظره‌ای نیست. روزانه هزاران تغییر جدید در ویروس رخ می‌دهد که بعضی از این تغییرات مهم هستند و بعضی از آن‌ها اهمیت ندارند. حتی بعضی از جهش‌ها شناسایی نمی‌شوند. ویروس انگلیسی، آفریقایی، آفریقای جنوبی، برزیلی، ژاپنی و آلمانی ثبت شده‌اند که در هر کشور تغییرات خاص خود را دارند. اما باید گفت: ایران هم مثل همه کشور‌ها در معرض ورود ویروس از سایر کشور‌ها و همچنین در معرض تغییر ویروس است، همان‌گونه که ویروس در سایر کشور‌ها تغییر ژنتیک داشت. همانند ویروس آنفولانزا به اندازه‌ای تغییر می‌کند که هرسال باید واکسن جدید برایشان تولید شود.
واکسن آنفولانزای سال قبل برای سال جاری فایده ندارند
حریرچی اظهار داشت: عراق به صورت رسمی به دلیل کرونا یک چهارم ایران کشته داشت، اما باید به این نکته هم توجه داشت که نصف ایران جمعیت دارد و تا کنون بر اساس آمار رسمی ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر فوتی داشته است. در ایران ۹۵ تا ۹۹ درصد فوت‌ها در بیمارستان رقم می‌خورد و اگر کسی در خانه فوت کند، به بیمارستان منتقلش می‌کنند و حتما صحه می‌گذارید که همانند ۵۰ سال پیش نیست که خودمان امواتمان را دفن کنیم. درحالی‌که عراقی‌ها بافت عشیره‌ای دارند و با مشکلات مختلف مثل جنگ مواجه هستند. در نتیجه ۵۰ تا ۶۰ درصد فوت آن‌ها در منزل هست و ثبت رسمی علت مرگ ندارند، اما در همه بیمارستان‌های ما باید گواهی فوت ارائه شود. در گواهی فوت علت درگذشت مشخص می‌شود. در روستا‌های ایران نیز فوتی‌ها با گواهی فوت دفن می‌شوند. در شهر تهران همه باید در بهشت‌زهرا دفن شوند. در نتیجه بیش از ۹۵ درصد مرگ‌ها در ایران با علت مشخص هست.
وی افزود: ایران ۵۹ هزار فوتی به‌واسطه کرونا دارد که در برابر ۱۳ هزار فوتی عراقی‌ها و با توجه به دوعاملی که مطرح کردم، غیرعادی نیست. با مراجعه به سایت worldometers می‌توان به تعداد ابتلا و مرگ کشور‌ها دسترسی داشت که منحنی مرگ عراقی‌ها با شیب ۸۰ درصد عمودی شده است. متأسفانه در عراق ویروس جهش‌یافته رشد داشته است. به این واسطه در خوزستان نیز به علت مجاورت با عراق و کردستان عراق شاهد اوج‌گیری کرونای جهش‌یافته هستیم. قبل از عراق هم در زمان اوج‌گیری کرونا ابتدا ما مبتلا داشتیم، اما اکنون موج جدید از عراق به کشور سرایت کرده است. به طور مثال خانمی به عراق سفر کرد و مبتلا به کرونا جهش‌یافته شد و در بازگشت به ایران متوجه ابتلایش شده بود، این‌ها نمونه واقعی هستند. همچنین یکی دیگر از عوامل تشدید کرونا در خورستان این است که توامان سرایت کرونای انگلیسی در شهر‌های جنوبی رعایت پروتکل‌ها بسیار کاهش داشت؛ که این هم مزید بر علت شد.
قائم‌مقام وزیر بهداشت تأکید کرد:باید گفت که در خوزستان رعایت دستورالعمل‌ها کمتر از ۱۰ درصد هست. در بعضی از نقاط کارشناسان مدعی هستند که پروتکل‌ها اصلاً رعایت نمی‌شود. در نتیجه جهش جدید شعله‌ور شده است تنها در یکی از آی سیو‌های استان خوزستان از ۱۰ نمونه اخذ شده ۹ نمونه ویروس انگلیسی بوده است که این جهش مشکلات را تشدید خواهد کرد. ویروس انگلیسی سرایت‌پذیری و اوج‌گیری بیشتری دارد. این اوج‌گیری در فرد و اجتماع زیاد هست. در ویروس قبلی ما ۷ تا ۱۰ روز فرصت داشتیم که مریض بدحال نشود، اما در جهش جدید بیمار زودتر بدحال می‌شود. درگذشته ۲ هفته زمان می‌برد که ویروس در یک شهر اوج بگیرد، اما جهش جدید ۴ روزه اوج می‌گیرد. بیماری در آبیک اولین کشف ما بود که ۴۸ سال سن داشت و هیچگونه بیماری زمینه‌ای نداشت. تنها ۲ روز از شروع علائمش گذشته بود که در همان روز دوم فوت کرد.
حریرچی در ادامه گفت: ویروس جدید جوانان و کودکان را بیشتر 
مبتلا می‌کند. همچنین علامت‌های بیشتری را در مدل جهش یافته شاهد هستیم در حالی که درگذشته جوان‌تر‌ها کمتر علامت‌دار می‌شدند و به همین دلیل مبتلایان سریعاً نیاز به بستری پیدا می‌کنند. اما همچنان عامل انتشار بیماری جوان‌ها هستند، جوان‌ها به‌واسطه اشتغال و حضور در جامعه ویروس را منتقل می‌کنند. بازنشسته‌ها و افراد سالخورده آن‌قدر فعالیت ندارند که منجر به انتقال ویروس شوند. جوان‌ها بدن سالم دارند و علامت را دیرتر نشان می‌دهند در نتیجه خانه‌نشین نمی‌شوند و در جامعه حضور دارند که همین عامل سرایت به دیگران می‌شود.
وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا مرز‌های خوزستان کاملاً بسته‌شده است و ورود و خروج داخلی از استان به خارج محدودیت جدی دارد. تردد بین‌شهری در این استان ممنوع شده است و بعضی از روستا‌ها به صورت کلی قرنطینه هستند. همچنین پرواز‌های استان هم احتمالاً کاهش پیدا خواهد کرد. پرواز‌ها به اصفهان و مشهد منتقل خواهند شد و همه این تدابیر برای حفاظت از جان مردم عزیز و قهرمان خوزستان است. روند بستری و فوت در این استان زاویه ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارد.
معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سیستم بهداشت و درمان انگلیس یکی از قوی‌ترین سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا هست، اما جهش جدید این سیستم قوی را با فوت روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به زانو درآورد. البته مقامات کشور انگلیس اشتباهاتی مثل بازگشایی مدارس داشتند که این شدت شیوع را بیشتر کرد.
حریرچی ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌ها و تحمل سختی‌ها گفت: یادمان نرود در همه دنیا وضعیت اینچنین هست و در خیلی از کشور‌ها شاهد تدابیر سختگیرانه تری نسبت به کشور بودیم. افرادی که دسترسی دارند به google Mobility مراجعه کنند و ببینند این سامانه حرکت موبایل‌ها را اندازه می‌گیرد و البته در کنار آن سایت ihmv که وابسته به دانشگاه واشنگتن هست، تغییرات را نسبت به گذشته اعلام می‌کند. بر این اساس تردد‌های برون‌شهری و درون‌شهری مشخص هست. در بهمن‌ماه و دی‌ماه امسال با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و محدودیت در تردد‌ها نسبت به دی و بهمن سال گذشته تنها ۳ تا ۴ درصد کاهش تردد داشتیم بر این اساس باید بگویم خیلی منت نزاریم که مسافرت نرفته‌ایم چراکه شاید مسافرت بین‌شهری کاهش داشته باشد، اما ۳.۵ برابر بیشتر مثلا به کوه‌های تهران رفته‌ایم. یکی از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش مطرح می‌کرد که مدارس تعطیل است، اما بچه‌ها جلوی مدارس فوتبال بازی می‌کنند. بازار تهران در ۲ ماه گذشته نسبت به ۲ ماه مشابه در سال گذشته از نظر جمعیتی هیچ تغییر نداشته است. تنها از نظر خرید تفاوت داشته است که آن هم به‌واسطه شرایط اقتصادی است.
وی افزود: تا رعایت‌ها کامل نباشد، شرایط همین است. در شهر‌های قرمز بیش از ۹۵ درصد افراد ماسک ندارند متاسفانه باید بگویم برگزاری عروسی ۲ هزار نفره در استان آذربایجان غربی و مراسم ختم ۳ هزارنفری در خوزستان ابتلا را بالا برد. هر چند که ۲ سال مردم به مسافرت خوب در عید نرفته‌اند و در سال ۱۳۹۸ به‌واسطه سیل و در سال ۱۳۹۹ به علت شیوع کرونا سفر خوب نداشتیم به همین دلیل در تلاش هستیم که تا عید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم به مسافرت بروند، اما تا شرایط مهیا نشده پروتکل‌ها را باید رعایت کرد.
قائم‌مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:نوروز امسال سفر به جا‌های غیررسمی، برپایی چادر و امکانات در پارک‌ها نخواهیم داشت. مدارس و ادارات در اختیار مسافران نخواهد بود. سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع خواهد بود و در این زمینه اعمال جریمه سنگین خواهیم داشت. سفر به هتل رزرو شده با تور یا غیر تور فعلاً مجاز است. افرادی که هرساله در سفر به خانه اقوام می‌رفتند و یا ویلا داشتند، ۹۰ درصد مسافران را تشکیل می‌دهند و درصد کمی به هتل می‌رفتند برهمین اساس اعمال کنترل بر این ۹۰ درصد سخت است و برای سفر باید از قبل مقصد را اعلام کنند. البته اجرایش سخت خواهد بود که تلاش می‌کنیم انجام شود و توامان تلاش نضاعف داریم که در هفته‌های اخیر بیماری را کرونا را سرکوب کنیم اگر در این ۳ هفته رعایت نشود، عید امسال هم همانند سال ۱۳۹۹ خواهد بود.
حریرچی در خصوص پرداخت جریمه‌ها به وزارت بهداشت اظهار داشت: دکتر نمکی وزیر بهداشت در جلسه شماره ۴۳ قرارگاه رسماً اعلام کرد که وزارت بهداشت هزینه این جریمه‌ها را نمی‌خواهد. در مصوبه هم ذکر شده است. جریمه برای بازدارندگی و کاهش ابتلا مفید هست، اما متأسفانه جریمه‌ها برای اعمال محدودیت‌ها توسط دوربین‌ها کمتر از ۵ تا ۱۵ درصد پرداخت شده است بدانید که ما چشم داشت مالی به این جریمه نداریم فقط مردم رعایت کنند تا جامعه زودتر سلامت شود، باید تهویه در همه مکان‌ها رعایت شودچراکه مکان‌های سربسته عامل انتقال ویروس هستند.
دکتر حریرچی در پاسخ به سؤال مسابقه پیامکی امروز یه روز تازه که از مردم پرسیده شده است، به نظر شما بهترین راه مقابله با ویروس کرونا چیست؟ ۱- حض
ور حداقلی در تجمع‌ها و دورهمی‌ها ۲- استفاده از ماسک ۳- رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ۴- همه موارد گفت: مؤثرترین روش برای مهار کرونا که بهتر از واکسن هم هست، استفاده از ماسک است، اما پاسخ کنکوری به این پرسش همه موارد هست.
ارسال نظرات