کتاب «مامور ما در تهران» جدیدترین اثر انتشارات امیرکبیر راهی بازار شد.
کد خبر: ۹۳۲۳۲۲۱
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «مامور ما در تهران» به قلم رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور به تشریح نقش سفارت کانادا در تهران و عملکرد سفیر وقت این کشور برای فراری دادن شش امریکایی می‌پردازد. وقتی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۵۸ پا به سفارت امریکا در تهران گذاشتند ۶ نفر از اتباع امریکایی موفق شدند فرار کنند. این شش نفر در ادامه خود را به اقامتگاه سفیر کانادا در تهران رساندند.

سفارت کانادا برخلاف سفارتخانه‌های امریکا، انگلیس و اسرائیل کمتر مورد سوءظن مردم انقلابی بود. کن دی تیلور که ابتدای پاییز ۱۳۵۷ به عنوان سفیر کانادا وارد تهران شده و اولین تجربه سفیری خود را تجربه می‌کرد موفق شد بعد از چند ماه این ۶ امریکایی را با گذرنامه‌های کانادایی از فرودگاه مهرآباد فراری دهد. داستان جذابی که فیلم سینمایی «آرگو» با اقتباس از آن ساخته شد و جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۲ را هم از آن خود کرد.

به جز فراری دادن ۶  تبعه امریکا، تیلور و سفارت متبوع وی نقش مهمی در جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به سازمان‌ جاسوسی ایالات متحده(سیا) داشتند به طوری که تیلور به مهم‌ترین سرپل اطلاعاتی امریکایی‌ها در ایران تبدیل شده و پس از ورود مامور سیا به ایران هم به او متصل و به مهم‌ترین مامور امریکایی‌ها در ایران تبدیل شد.

کن دی تیلور سفیر وقت کانادا پس از ۳۰ سال، سکوت خود را شکست و در برابر رابرت رایت نشست تا نقش محوری خود و سفارت کانادا را در آن بحران تشریح کند. نسخه انگلیسی کتاب در سال ۲۰۱۰ در کانادا و امریکای شمالی منتشر شد.

تیلور در زمستان ۱۳۵۸ در حالی که بحران گروگانگیری به چهارمین ماه خود وارد شده بود ایران را ترک کرد. به محض خروج او از تهران و افشای نقشش در فراری دادن ۶ تبعه امریکایی به قهرمانی در امریکا تبدیل شد. سنای ایالات متحده در مصوبه‌ای مدال افتخاری به تیلور اعطا کرد و او به نماد دوستی کانادا و امریکا تبدیل شد.

«مامور ما در تهران» به جز روایت دقیق تسخیر سفارت امریکا در تهران، عملیات پنجه عقاب(صحرای طبس) و اجرای عملیات فرار ۶ امریکایی از ایران، حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره رابطه تاریخی ایران و امریکا، خریدهای تسلیحاتی شاه، پایگاه‌های شنود سیا در مرز ا یران و شوروی، روابط سیا و موساد با ساواک و شبکه جاسوسی سیا در تهران است.

«مامور ما در تهران» اثر رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور در ۵۲۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۰ هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شده است.

ارسال نظرات