خبرهای داغ:
رئیس کانون بازنشستگان کارگری آذربایجان‌غربی گفت: اجرای صحیح ماده 96 مهم‌ترین مطالبه کارگران کشورمان به ویژه استان محروم آذربایجان غربی است.
کد خبر: ۹۳۲۳۳۱۸
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

 داداش محمدی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، با اشاره به اینکه در سال ۹۱ کانون بازنشستگان استان به ثبت رسیده است که در حال حاضردر سطح استان ۴۲ هزار عضو دارد، اظهار کرد: همچنین در حال حاضر در ۱۵ شهر استان کانون بازنشستگی فعال است که به اعضا خدمات می‌دهند.

 وی با اشاره به اینکه کانون بازنسشتگی کارگران فقیرترین کانون بازنشستگی کشور است، افزود: دلیل این نیز برمی‌گردد به اینکه حقوق بازنشستگی کارگران برابر با حقوق پایین‌ترین کارمند دستگاه‌های دولتی است در حالی که آنها سه برابر حق بیمه پرداخت می کنند در حالی که موقع بازنشستگی یک‌سوم بقیه اقشار جامعه حقوق دریافت می‌کنند.

 رئیس کانون بازنشستگان کارگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: این فقر تنها از نظر اقتصادی نیست بلکه در همه حوزه‌های این فقر نمود دارد، برای مثال نمایندگان این قشر در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و و روستا نیز تعدادشان کم است.

 وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی کارگران بازنشسته عدم اجرای صحیح ماده ۹۶ مشکل اصلی بازنشستگان کارگری است، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده  ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد را باتوجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد، همچنین بر اساس تبصره یک از ماده  ۴۱ قانون کار حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌‌شود باید افزایش یابد.

 محمدی گفت: دولت به جای اجرای صحیح این قانون با محاسبه پایین نرخ تورم، حقوق کارگران را نیز سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد در حالی که نرخ واقعی تورم در کشور بیشتر از ۳۰ درصد است و همین موضوع باعث خالی شدن سفره کارگران شده است.

 وی عدم اجرای قانون الزام تامین اجتماعی برای بازنشستگان کارگری را از دیگر مشکلات آنها برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر تناسبی بین حقوق بازنشستگی کارگران با بازنشستگان لشکری و کشوری وجود ندارد در حالی که هر دو قشر ۳۰ سال تمام برای ارتقا و پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند و چه بسا کارگران در دور زدن تحریم‌ها و به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید در مقاطع حساس از جمله جنگ و تحریم نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا کرده‌اند.

 رئیس کانون بازنشستگان کارگری آذربایجان‌غربی عدم ارائه درمان رایگان برای بازنشستگان کارگری را هم از دیگر مشکلات عنوان و تصریح کرد: برای حل این مشکل کانون بازنشستگی کارگری استان اقدام به امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های بیمه برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی کرده است.

 گفت‌وگو و تنظیم: سمیرا محمدی

انتهای پیام

ارسال نظرات