خبرهای داغ:
بانوی جوان و کارآفرین کبودرآهنگی که چند سالی است در کارگاه سرامیک خود رزق و روزی ۱۰ خانواده دیگر را نیز با یاری خدا تأمین می کند.او می گوید: علاقه مندی به هنر و همچنین توانایی و استعداد اولیه ای که داشتم باعث شد تا به سمت هنر سرامیک بروم. اکثر تولیدات ما سفارشی و بر اساس تقاضای بازار است اما تورم بازار و مشکلات تولید دغدغه همیشگی کارآفرینان محسوب می شود که ما هم از آن بی نصیب نیستیم!
کد خبر: ۹۳۲۳۴۲۵
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
 
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان کشور-خبرگزاری بسیج: اکرم بیاتی یکی از بانوان کار آفرین و هنرمند کبودراهنگی است که با پشتکار فراوان توانسته است در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و هزینه اولیه ۲۰۰ میلیون تومان کار گاهی راه اندازی کند که رزق و روزی ۱۰ خانواده دیگر را نیز تامین کند.
اکرم بیاتی یکی از بانوان کار آفرین و هنرمند کبودراهنگی است که با پشتکار فراوان توانسته است در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و هزینه اولیه ۲۰۰ میلیون تومان کار گاهی راه اندازی کند که رزق و روزی ۱۰ خانواده دیگر را نیز تامین کند.
برای آشنایی با این بانوی کار آفرین و هنرمند گفت و گوی خبرنگار طنین یاس را با وی را بخوانید؛

لطفا خودتان را برای مخاطبان رسانه ما معرفی کنید.
اینجانب اکرم بیاتی متولد ۱۳۶۶ ساکن شهر کبودراهنگ کارآفرین در زمینه صنایع دستی سفال و سرامیک هستم.
توضیح مختصری در خصوص فرآیند کار هنری خودتون بفرمایید؟
ظروف سرامیکی که از دو قسمت بدنه و لعاب تشکیل شده است قسمت بدنه همان گلی است که از انواع خاک رس ها مانند کائولن، کوارتز و انواع فلدسپات و موادی از قبیل کربنات کلسیم و سدیم و غیره تشکیل می‌شود. این مواد با نسبتهای معین ترکیب می‌شود که بعد از طی مراحل تهیه دوغاب وارد مرحله ریختگری و بعد از خشک شدن تراش و شستشو می شود و آماده کوره برای پخت اول و بیسکویتی شدن بدنه می شود سپس مراحل پخت در کوره با دمای متناسب با نوع و ترکیب مواد دوغاب برنامه ریزی می‌شود و در نهایت بدنه ی بیسکویتی شده وارد مرحله لعاب زنی می‌شود و دوباره برای پخت لعاب وارد کوره می‌گردد.
به عنوان یک هنرمند چه دغدغه هایی را درزندگی هنری خود دارید؟
تورم بازار و مشکلات تولید همیشه از دغدغه های هنرمندان است.

بفرمایید که چگونه به عرصه هنر وارد شدید؟
علاقه مندی به هنر و همچنین توانایی و استعداد اولیه ای که داشتم باعث شد تا به سمت هنر بروم.
از سبک کار هنری خودتان و مزایای رشته خودتون بگید؟
زنده بودن و تنوع بالا در تولید ظروف سرامیکی از مزایای این رشته هنری می باشد.
برای آثار هنری خودتون تا کنون نمایشگاهی هم برپا کردید؟ به صورت سفارشی هم کار قبول می کنید؟
فعالیت های قبلی ما در زمینه نقاشی روی سفال بود که هر سال نمایشگاه بین المللی همدان شرکت می کردیم و یک بار هم به عنوان نماینده استان همدان در نمایشگاه کشوری که در برج میلاد تهران برگزار شده بود شرکت کردیم.
بیشتر مشتری های شما چه کسانی هستند؟
بیشتر تولیدات ما بر اساس سفارش و تقاضای بازارعمده انجام می‌شود و برخی موارد هم خریداران هنر دوستی داریم که به صورت سفارشی برای شان کار انجام می دهیم.

نگاه شما نسبت به کلمه هنر چیست؟
در حال حاضر تمام رشته ها مدیون هنر هستند حتی یک تولید کننده خوب در هر زمینه کاری باید یک هنرمند باشد حتی پزشکان هم دوره های هنری طی می‌کند.
به عنوان یک هنرمند از مسئولین چه انتظاراتی دارید؟
بنده به عنوان یک تولید کننده از مسئولین فقط انتظار حمایت و بها دادن به کار خودم را دارم و اینکه کمک کنند تا کسب و کارهایی که تازه شروع به فعالیت کردند دلگرم به تولید بشوند.
چه مشکلاتی برای انجام فعالیت خودتون در این عرصه دارید؟
تورم بازار و مشکلات تامین مواد اولیه از اصلی ترین مشکلات تولید کنندگان در عرصه تولید سرامیک و سفال است .
به کسایی که برای اولین بار علاقه مند به ورود به این عرصه هنری هستند چه سفارشی دارید؟
سفال اولین ساخته دست بشر است و امروز نر سفال و سرامیک بسیار گسترده و پیچیده شده است ولازمه ی موفقیت و رمز اصلی در این زمینه تخصص، دانش و علاقه است.

پشتوانه اصلی شما در این موفقیت چه کسانی بودند؟
علاقه پشتکار و حمایت های همه جانبه همسرم،خانواده و دوستانم به ویژه دوست و همکار عزیزم خانم زهرا ضیایی و همچنین اشتغال زایی برای بانوان خانه دار اصلی ترین پشتوانه های بنده بوده است.
یکی از بهترین خاطرات خودتون در مسیر راه اندازی این کارگاه رو برای مان بگویید .
از نگاه یک هنرمند زندگی سرشار از خوبی ها و خاطرات شیرین است چرا که با خلق هر اثر هنری خاطره شیرینی برای هنرمند ثبت میشه ولی روابط صمیمی میان کارکنان کارگاه بهترین حس وباعث رضایت قلبی بنده است و هر روز با وجود تلخی ها و شیرینی ها و دغدغه ها بهترین خاطرات زندگی برای من در حال ثبت هستند.
حرف آخر ؟
هنر وسیله ای برای ارتباط با خالق هستی است و هنر سفالگری به دلیل کار کردن با خاک ارزش معنوی زیادی دارد چرا که حتی هنگام عبادت و مرگ نیز سر بر خاک می گذاریم
ارسال نظرات